- A szociológiából vett új módszernek a lényege, hogy a fogyasztókat a termék vásárlása, használata közben figyelik meg a szakemberek, és így mély betekintést nyernek a fogyasztók gondolkodásába, viselkedésébe, és olyan információkhoz jutnak, amelyekre a termékfejlesztők általában nem gondolnak.
- Vagyis maradva az előbbi példánál, elmennek egy munkahelyre és megfigyelik, hogy miként használják az emberek a fénymásolót?
- Pontosan. A fénymásolót ugyanis nem a termékfejlesztők, hanem a titkárnők használják, és előbbiek egy sor olyan dologra nem gondoltak, ami a titkárnőknek gondot okozhat. Az etnográfia módszerével ezt lehet feltárni, kiderül, hogy miként gyorsíthatók, segíthetők az egyes munkafolyamatok.
- Ezek nyílt kutatások? Egy-egy cég munkatársai tudják, hogy őket most "megfigyelik"?
- Igen, kizárólag úgy lehetséges ilyen vizsgálatot folytatni, hogy az érintettek hozzájárulnak ahhoz.
- A példából kiderült, hogy a termékfejlesztésnek miként lehet hasznára ez a módszer, hogyan használható a kommunikációban, a marketingben?
- Gyakorlatilag ugyanúgy, mint a termékfejlesztésben. Mondok egy példát, mi az Est Médiában a Junior termékünk fejlesztésére használtuk az etnográfia módszerét. Az volt a célunk, hogy a médiavásárlóknak megmutassuk, hogyan viselkednek, gondolkodnak a tíz-tizennégy éves gyerekek, mit vásárolnak, milyenek a szokásaik, mennyi pénzük van, és kiderült, hogy nagyon értékes célcsoportról van szó.
- Miben más ez, és miért jobb ez a módszer, mint a mélyinterjú, vagy a fókuszcsoportos vizsgálat?
- Sokkal látványosabb, sokkal mélyebb betekintést nyújt a célcsoport életébe, és hitelesebbnek is tűnik, mint a feldolgozott anyagok. A videó sokkal meggyőzőbb, mint egy prezentáció, vagy egy szöveges feldolgozás.
- Vannak olyan területek, ahol különösen hasznos az etnográfia módszereit használni?
- Nagyon jól használható a módszer a termék- és dízájn-fejlesztés során. Egy-egy új termék, például egy szoftver kipróbálásakor. Nagyon hasznos a marketing és reklám területén, a marketingkommunikációs stratégiák kialakításakor, hogy a cég megismerhesse a célcsoport gondolkodását, viselkedését. De hasznos lehet üzlethelyiségek berendezésekor, hogy pontosan lássuk, mit hogyan használnak a vevők.
- Nem módosítja nagyon az eredményeket, hogy a célcsoport tagjai tudnak arról, hogy "megfigyelik" a szokásaikat?
- Ez a kérdés valamennyi kutatásnál felmerül, de talán az etnográfiai módszerrel készített anyagokon érezni a legkevésbé, hogy befolyásolja a kutató jelenléte a közösség viselkedését.
- Kik végzik ezeket a kutatásokat? Egy marketinges csapat belevághat?
- Semmiképpen nem javasolnám. Egy ilyen kutatásnak rengeteg olyan aspektusa van, amely szakembert igényel, mindenféleképpen szakértő céget vagy szakértő embereket. Szakértő videósokat érdemes megkeresni, akik szinte észrevehetetlenül rögzítik az emberek viselkedését.
Nem természetes okból volt földmozgás Budapest határában - itt a magyarázat