Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 6. szombat Miklós
Kotróhajó a Balaton nyugati medencéjében, a balatongyöröki part közelében 2020. július 23-án. A kotrásra a víz megnövekedett klorofill-A tartalma és a megjelent algamennyiség miatt van szükség. A Közép-dunántúli Vízügyi Igazgatóság akkreditált laboratóriuma a múlt héten a határértéket jelentősen meghaladó klorofill-A szinteket mért a tó nyugati medencéjében, ennek alapján az Országos Vízügyi Főigazgatóság (OVF) harmadfokú vízminőségi kárelhárítási készültséget rendelt el és a mederkotrás előkészítésére utasította az érintett vízügyi igazgatóságokat.
Nyitókép: MTI/Varga György

Navracsics Tibor: 40 milliárd forint kell, hogy a Balatonnál megvalósuljon a fenntarthatóság

A közigazgatási és területfejlesztési miniszter szerint a tóra vonatkozó közép- és hosszútávú tervek elé muszáj volt beiktatni egy rövidtávút is annak érdekében, hogy fenntartható legyen a víz minősége, és ne váljanak rendszeressé a kellemetlen jelenségek. Ám a munkálatokat egyelőre akadályozza a turisztikai szezon.

Folytatni kell a Balaton medrében található iszapcsapdák üzemszerű kotrását – erről határozott a kormány. Mint Navracsics Tibor az InfoRádióban emlékeztetett, jó néhány év kimaradt a rendszeres kotrási munkák sorában, ugyanis teljes és szisztematikus kotrómunkát utoljára a 2000-es évek elején végeztek a Balatonban. Egy akkori tanulmány megállapította, hogy kiváló a tó vízminősége és így a továbbiakban nem volt szükség ilyen jellegű munkálatokra.

Voltak ugyan azóta kisebb, helyi jelentőségű kotrások, jobbára turisztikai célból, hogy ne legyenek annyira iszaposak a strandok – például a Keszthelyi-öböl mentén a Magyar Turisztikai Ügynökség végzett ilyen munkát –, de általános és széles körű nem történt. Ez kezdődik most újra – szögezte le a közigazgatási és területfejlesztési miniszter.

„A szakemberek egyetértenek abban, hogy a tó vízminősége továbbra is kitűnő, azonban ha ezt a jövőben is meg szeretnénk őrizni, akkor szükségesnek tartják a rendszerszintű kotrás újrakezdését”

– jelentette ki a miniszter. Ha a sok vízbe került anyag, például a naptejekből származó foszfor és más vegyületek leülepednek, az erősítheti az algásodást, ami magával hozhatja az újabb árvaszúnyog-inváziókat is. Tehát azok, amiket az elmúlt években elszigetelt eseményekként tapasztalunk, a jövőben rendszeressé válnának, ezt lehet megelőzni az általános kotrással.

A legelső fontos kérdés Navracsics Tibor szerint az, hogy mikor veheti kezdetét a munka, hiszen jelenleg még javában zajlik a turisztikai szezon, viszont elő kell készíteni a műveletet.

"A kormányhatározat szerint október 31-ig el kell kezdeni a kotrási munkálatokat, ami egy meglehetősen feszített tempót jelent" – ismerte el Navracsics Tibor, aki egyúttal bízik benne, hogy a mostani rövidtávú megoldást rövidesen követni fogja egy közép- és hosszútávú kotrási terv is. Ezeket a terveket a kormány már 2021-ben elfogadta, ám azóta sem hajtotta végre, csak előkészítő munkálatok folytak a középtávú terv megvalósítása érdekében. Ezért is tartotta fontosnak a kormányzat, hogy szülessen egy rövidtávú cselekvési terv is, amit el is lehet kezdeni, és voltaképpen megágyaz a további feladatok végrehajtásának.

A mostani kotrási munkákhoz 1,5 milliárd forintot irányoz elő a költségvetés, amit a Nemzetgazdasági Minisztériumnak kell hazai forrásból biztosítania, mert ehhez EU-s forrás nem áll rendelkezésre – mondta a tárcavezető, aki szerint az előzetes kalkulációk alapján

a közép- és hosszútávú munkálatokra mintegy 40 milliárd forintra lesz szükség,

természetesen évekre lebontva. Ám ha mindez megvalósul, a Balaton fenntarthatóság szempontjából rendbe kerül – tette hozzá Navracsics Tibor.

Arról is beszélt, hogy a tó környékén élők és tartózkodók száma az idegenforgalom miatt folyamatosan változik: szezonon kívül körülbelül 200 ezren laknak a Balaton közvetlen közelében, ám a turisztikai szezonban a lélekszám ennek a 3-4-szerese. Ez is egyfajta speciális problémát jelent, hiszen a turizmus mind a természeti környezetre, mind az infrastruktúrára nézve jelentős és nem kiegyenlített terhelést jelent. A nyomás októbertől áprilisig lényegesen enyhül. Éppen ezért fontosak a tárcavezető szerint az olyan szervezetek, érdekképviseletek, amelyek beleszólhatnak abba, hogyan alakuljon a Balaton jövője. A mostani projektben kiemelt partner a Balatoni Szövetség.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Varga G. Gábor: még egy olyat, mint az azerbajdzsáni repülőgép szerencsétlensége volt, nem engedhet meg magának a légi közlekedés

Varga G. Gábor: még egy olyat, mint az azerbajdzsáni repülőgép szerencsétlensége volt, nem engedhet meg magának a légi közlekedés

Az orosz-ukrán háború az elmúlt három és fél évben jóformán az egész világon megváltoztatta a légi közlekedést, hiszen Ukrajna felett tilos civil gépekkel repülni, Oroszország légterét pedig a kölcsönös szankciók miatt számos légitársaság nem használhatja. Ez mindent átalakított: az útvonalakat, a menetrendeket és az árakat is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
Tüzet nyitottak a francia katonák, Putyin megállapodott a világ legnépesebb országával - Háborús híreink Ukrajnáról szombaton

Tüzet nyitottak a francia katonák, Putyin megállapodott a világ legnépesebb országával - Háborús híreink Ukrajnáról szombaton

Drónokat észleltek csütörtök este a normandiai Brest kikötőjében található Ile Longue nevű katonai bázis felett, amely a francia nukleáris ballisztikus rakétákat hordozó tengeralattjáróknak ad otthont, a francia tengerészgyalogosok tüzet nyitottak a drónokra. Vlagyimir Putyin orosz elnök indiai látogatásán egy 70 pontos javaslatot fogadtak el Narendra Modi miniszterelnökkel. Az Egyesült Államok újra érvényesíteni kívánja dominanciáját a nyugati féltekén, erősíti katonai jelenlétét az indo–csendes-óceáni térségben, és felülvizsgálhatja Európához fűződő viszonyát.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×