eur:
413.48
usd:
396.47
bux:
78741.84
2024. december 22. vasárnap Zénó
Closeup of car tachometer with many illuminated indicators
Nyitókép: mkos83/Getty Images

Ha július 7. után vesz új autót, érdemes odafigyelni, mert utólag sokba kerülhet

A szokottnál is körültekintőbbnek kell lenniük azoknak, aki a július 7. után terveznek új személy- vagy tehergépkocsit vásárolni, mert megváltoznak a gépjárművekkel szemben támasztott műszaki követelmények.

Július 7-től nem helyezhető forgalomba olyan személygépkocsi és tehergépjármű az Európai Unióban, értelemszerűen Magyarországon sem, amelyekben nincs például (a teljesség igénye nélkül). automata vészfékasszisztens, a vezető éberségét figyelő, az elalvás veszélyére figyelmeztető eszköz, sávtartó automatika, guminyomás-ellenőrző, intelligens sebességasszisztens vagy nem alakították ki az indításgátló alkoholszonda helyét.

A gépjármű-típusonként felsorolt eszközök megléte a feltétele a járművek magyarországi forgalomba helyezésének – írja a kozlekedesbiztonsag.kti.hu.

Az importőröknek és a forgalmazóknak kell „garantálniuk” a vevők felé, hogy az előírt eszközöket a gyártó beépítette a járművükbe. Ha az időszakos műszaki vizsgán kiderül, hogy valami kimaradt, azt már a tulajdonosnak kell pótolnia – addig nem vizsgáztatják le az autóját. Aztán pereskedhet a forgalmazóval a költségeinek és a kárának a megtérítéséért.

Mindez körültekintő autóvásárlással elkerülhető, de joggal vetődik fel a kérdés: hogyan ellenőrizheti egy laikus, hogy milyen kütyük vannak az autójában, hogy megvan-e minden kötelező? Egyetlen módja van: végig kell kérdezni, hogy az előírt eszközök közül melyiknek mi jelzi a működését, és melyiket hol lehet kikapcsolni.

A legtöbb új gépjárműbe a gyártók már annak ellenére beépítették a felsorolt eszközöket, vagy legalábbis azokat, amelyeket biztonsági szempontból vagy más megfontolásból fontosnak tartottak, hogy a korábban kiadott típusengedélyük alapján ez számukra még nem lett volna kötelező. A közlekedési baleseteket okait kutató közlekedési rendőrök, baleseti helyszínelők és igazságügyi műszaki szakértők elmondása szerint sok gépjárművezetőnek az első dolga kikapcsoltatni a neki nem tetsző „kütyüket”. Vannak, akik már a szalonban, az autó átvételekor kérik ezek kiiktatását.

A ma hatályos jogszabályok a biztonsági öv használatán kívül más vezetést segítő-biztonságot fokozó eszköz használatát nem írják elő, és pusztán az autóba épített biztonsági rendszerek kiiktatásáért a bíróság sem róhat ki büntetést, súlyosító körülményként veheti azonban figyelembe, ha a sofőr ezek használatának mellőzésével okozott balesetet.

A júliustól kötelező vezetést támogató rendszerek többsége könnyen, a gépjármű vezetője által is kikapcsolható, de a gyártóknak valamennyit úgy kellett kialakítaniuk, hogy a jármű újraindításakor azok mind automatikusan újra rendeltetésszerűen működjenek.

Címlapról ajánljuk
Hogyan tartsuk távol a macskát a karácsonyfától?

Hogyan tartsuk távol a macskát a karácsonyfától?

„Curiosity killed the cat”, avagy a Kíváncsiság ölte meg a macskát – tartja az angol mondás. Amikor a karácsonyfáról és macskákról van szó, persze nem kell ilyen drámai kimenetelre számítani, de néhány óvintézkedés segíthet elkerülni, hogy ledőljön a fa.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.22. vasárnap, 18:00
Prőhle Gergely
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet programigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×