eur:
397.33
usd:
367.27
bux:
89971.53
2025. március 21. péntek Benedek
Closeup of car tachometer with many illuminated indicators
Nyitókép: mkos83/Getty Images

Ha július 7. után vesz új autót, érdemes odafigyelni, mert utólag sokba kerülhet

A szokottnál is körültekintőbbnek kell lenniük azoknak, aki a július 7. után terveznek új személy- vagy tehergépkocsit vásárolni, mert megváltoznak a gépjárművekkel szemben támasztott műszaki követelmények.

Július 7-től nem helyezhető forgalomba olyan személygépkocsi és tehergépjármű az Európai Unióban, értelemszerűen Magyarországon sem, amelyekben nincs például (a teljesség igénye nélkül). automata vészfékasszisztens, a vezető éberségét figyelő, az elalvás veszélyére figyelmeztető eszköz, sávtartó automatika, guminyomás-ellenőrző, intelligens sebességasszisztens vagy nem alakították ki az indításgátló alkoholszonda helyét.

A gépjármű-típusonként felsorolt eszközök megléte a feltétele a járművek magyarországi forgalomba helyezésének – írja a kozlekedesbiztonsag.kti.hu.

Az importőröknek és a forgalmazóknak kell „garantálniuk” a vevők felé, hogy az előírt eszközöket a gyártó beépítette a járművükbe. Ha az időszakos műszaki vizsgán kiderül, hogy valami kimaradt, azt már a tulajdonosnak kell pótolnia – addig nem vizsgáztatják le az autóját. Aztán pereskedhet a forgalmazóval a költségeinek és a kárának a megtérítéséért.

Mindez körültekintő autóvásárlással elkerülhető, de joggal vetődik fel a kérdés: hogyan ellenőrizheti egy laikus, hogy milyen kütyük vannak az autójában, hogy megvan-e minden kötelező? Egyetlen módja van: végig kell kérdezni, hogy az előírt eszközök közül melyiknek mi jelzi a működését, és melyiket hol lehet kikapcsolni.

A legtöbb új gépjárműbe a gyártók már annak ellenére beépítették a felsorolt eszközöket, vagy legalábbis azokat, amelyeket biztonsági szempontból vagy más megfontolásból fontosnak tartottak, hogy a korábban kiadott típusengedélyük alapján ez számukra még nem lett volna kötelező. A közlekedési baleseteket okait kutató közlekedési rendőrök, baleseti helyszínelők és igazságügyi műszaki szakértők elmondása szerint sok gépjárművezetőnek az első dolga kikapcsoltatni a neki nem tetsző „kütyüket”. Vannak, akik már a szalonban, az autó átvételekor kérik ezek kiiktatását.

A ma hatályos jogszabályok a biztonsági öv használatán kívül más vezetést segítő-biztonságot fokozó eszköz használatát nem írják elő, és pusztán az autóba épített biztonsági rendszerek kiiktatásáért a bíróság sem róhat ki büntetést, súlyosító körülményként veheti azonban figyelembe, ha a sofőr ezek használatának mellőzésével okozott balesetet.

A júliustól kötelező vezetést támogató rendszerek többsége könnyen, a gépjármű vezetője által is kikapcsolható, de a gyártóknak valamennyit úgy kellett kialakítaniuk, hogy a jármű újraindításakor azok mind automatikusan újra rendeltetésszerűen működjenek.


VIDEÓAJÁNLÓ
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.03.24. hétfő, 18:00
Mráz Ágoston Sámuel a Nézőpont Intézet vezetője
Závecz Tibor a Závecz Research Piac- és Társadalomkutató Intézet ügyvezetője
Összejött a fordulat az amerikai tőzsdéken!

Összejött a fordulat az amerikai tőzsdéken!

Elromlott a hangulat pénteken a tőzsdéken, Ázsiában jelentős mínuszban zárt reggel a hongkongi és a kínai index, és az európai indexek is esnek, leginkább az utazási szektor gyengélkedik Európa legforgalmasabb repterének lezárása után. Délután sem lett szebb a kép, csökkenésekkel nyitottak az amerikai részvénypiacok, miután érkeznek az első jelzések a vállalatok, ma éppen a FedEx és a Nike felől, hogy a vámok és az amerikai gazdasággal kapcsolatos bizonytalanság hat az eredményekre. Makroadatok tekintetében kevésbé izgalmas a nap, a befektetők a jegybankári üzenetetek emésztik az elmúlt napokból, és mai esemény, hogy Németországban elfogadták az óriási fiskális élénkítőcsomagot, amivel megnyílt az út az infrastrukturális beruházások és a hadiipari kiadások növelése előtt.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×