Infostart.hu
eur:
390.23
usd:
330.86
bux:
111046.97
2025. december 24. szerda Ádám, Éva
Parking lot for semi trucks, top view. Aerial view of Truck trailers parked for waiting loading on factory. Logistics and shipping
Nyitókép: Lazy_Bear/Getty Images

Dittel Gábor: Heteken belül krízishelyzet lehet a fuvarozásban

Égető gondot okoz a munkaerőhiány, nem bírják a versenyt a magyar fuvarozók a nyugati bérekkel - figyelmeztetett a NiT Hungary fuvarozói érdekképviselet ügyvezető főtitkára. Kormányzati segítséget kérnek.

Tragikus a helyzet a munkaerőhiány miatt, ennek több oka is van: járvány, elvándorlás, utánpótlás-hiány, képzés hiánya, finanszírozás hiánya. Emiatt a sofőrök könnyen váltanak munkahelyet és igencsak magasak lettek az igényeik, ami egyébként jogosnak tűnik, hiszen a megélhetésnek is megy felfelé az ára és Nyugat-Európában a sofőrök többet keresnek, mint itthon – fogalmazott megkeresésünkre Dittel Gábor, a NiT Hungary fuvarozói érdekképviselet ügyvezető főtitkára.

Próbálják visszacsábítani külföldről a sofőröket, de úgy vélik, hogy kormányzati segítség nélkül nem tudják vonzóbbá tenni itthon a fiatalok számára is ezt az egyébként nem könnyű, nem egyszerű munkavégzést.

Kormányzati segítséget kérnének például az utánpótlásképzés terén. 2016-2020 év vége között ugyanis volt mód arra, hogy az akkori OKJ-jegyzékben szereplő tehergépjármű- és autóbuszvezetői képesítést megszerezzék az érdeklődők, államilag finanszírozott felnőttképzés keretében. Ezt a lehetőséget azonban – az érdekképviselet számára érthetetlen okból – megszüntették 2021 elején, pedig az utánpótlásképzés fontos megoldása lehetne a sofőrhiánynak.

A másik megoldás pedig a bérek emelése lehetne, de ezt nem győzik a hazai vállalkozások. "Belföldön 4-500 ezer forint közötti szintre történő bérjövedelem-felzárkóztatásra lenne szükség" – fogalmazott a szakember, hozzátéve, hogy nemzetközi fuvarozásban ez magasabb, a 7-800 ezer forintot kellene elérni. A cél, hogy versenyképes legyen azzal a szinttel, amit Nyugat-Európában egy magyar tehergépjármű-vezető megkap.

"Magyarországon 130 ezer gépjárművezetőre van szükség, ennek 25-30 százaléka hiányzik most. Ez óriási szám" – szögezte le Dittel Gábor.

További gondként említve hozzátette, hogy itthon a tehergépjármű-sofőrök átlagéletkora 50-55 év.

A járvány miatt közismert lett az ellátási lánc fogalma, és ha ez jól működik, akkor a termékek eljutnak az üzletek polcaira. Ennek a láncnak viszont az egyik fontos láncszeme a fuvarozás, és ha ez nem működik rendesen, akkor itthon is bekövetkezhet az a helyzet, amivel Nagy-Britanniában már szembesültek, vagyis hogy bizonyos áruk egyszerűen nem jutnak el a boltokba.

"Ma már egy 60-70 autós vállalkozás esetében itthon sem ritka, hogy 5-10 autó azért áll, mert nincs rá gépjárművezető"

- hangsúlyozta az érdekképviselet ügyvezető főtitkára.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Itt van a reflux, itt van újra – mire figyeljünk az ünnepi szezonban?

Itt van a reflux, itt van újra – mire figyeljünk az ünnepi szezonban?

Ha ilyen panaszunk van, bizonyos ételeket és bizonyos italokat kerülni érdemes – erről beszélt Barkai László, a Semmelweis Egyetem Belgyógyászati és Onkológiai Klinika adjunktusa, gasztroenterológus az InfoRádióban.

A januártól életbe lépő változásokról szólt az idei utolsó Kormányinfó

Az ünnepek miatt szokatlan időben, kedden délután fél 4-től kezdték a Kormányinfót. Orbán Viktor miniszterelnök korábban azt posztolta, hogy az év valószínűleg utolsó kormányülését tartották kedden. A Kormányinfón nem hangzott el nagy bejelentés, elsősorban a januártól életbe lépő változásokat ismertették. A kormányülésen szó esett a Benes-dekrétumokról is, Orbán Viktor tárgyalt szlovák kollégájával az ügyről – mondta Gulyás Gergely.
VIDEÓ
Új csúcsokkal kanyarodnak rá az ünnepekre az amerikai tőzsdék

Új csúcsokkal kanyarodnak rá az ünnepekre az amerikai tőzsdék

Folytatódik az év végi emelkedés a tőzsdéken, az MSCI All Country World Index hétfőn csúcsot döntött, az USA-ban az S&P 500 pedig tegnap már zsinórban a harmadik napja zárt emelkedéssel. Az ázsiai tőzsdéken ehhez képest csak oldalazás volt jellemző ma reggel, a legtöbb vezető ázsiai index alig mutat érdemi elmozdulást. Európában a tegnapi esés után ma reggel iránykereséssel indult a kereskedés, és délutánra sem alakult ki határozott irány, de a Stoxx 600 egy kis emelkedéssel is új csúcsra tudott menni. A karácsony előtti utolsó kereskedési napon számos előrehozott makroadatot kapunk, amelyek hatással lehetnek a kereskedés hangulatára. A következő napokban az ünnepek miatt változó lesz a tőzsdék nyitvatartása, erről szóló összefoglalónk itt olvasható.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×