Naponta 12-16 ezer segélyhívás érkezik három hívószámról – 112, 105 és 107 – két központba – mondta a Rendőr-főkapitányság ügyeleti főosztályának vezetője. Hablicsek Nikoletta elmondta, a hívások 70 százaléka nem igényel beavatkozást. Ide sorolják az olyan rosszindulatú segélyhívásokat, amikor a hívó káromkodik és azokat is, amikor gyerekek szórakoznak.
„A hívások 10 százaléka információkérés és csupán 20 százalék igényli valamelyik készenléti szerv beavatkozását.
Van, de szerencsére elenyésző arányban olyan bejelentés is, amelyek célja a hatóság félrevezetése. Ezekkel szemben szigorúan fellépünk, szabálysértésnek, adott esetben bűncselekménynek is minősülhetnek.”
Mikor hívjuk és mikor ne?
• Hívja a 112-t a mentők, tűzoltók vagy rendőrök beavatkozását igénylő helyzetekben, például ha súlyos közlekedési baleset tanúja, lát egy lángokban álló épületet, vagy észreveszi, hogy épp betörnek egy házba.
• Ne hívja a 112-t, ha forgalmi információkat, időjárás-jelentést, vagy egyéb, általános tájékoztatást szeretne kapni. Az indokolatlan hívások túlterhelhetik a rendszert, veszélybe sodorva azoknak az életét, akik valóban a készenléti szervek segítségére szorulnak.
• A készenléti szintet a hamis hívások is rontják. A szándékosan félrevezető hívások nagy száma miatt több ország úgy döntött, hogy blokkolja a SIM kártya nélküli mobiltelefonokból bejövő 112-es hívásokat.
A káromkodástól a hamis információkig
A káromkodás a segélyhívók rendeltetéstől eltérő használata miatti szabálysértés vétsége, de ha olyan valótlan bejelentést tesz valaki, ami alapján a készenléti hatóság ki is megy a helyszínre, akkor a hatóság el is indítja a szabálysértési eljárást – mondta Hablicsek Nikoletta. Az Országos Rendőr-főkapitányság ügyeleti főosztályának vezetője hozzátette, ennek felderítése, bizonyítása ugyanakkor nem egyszerű.
„A központban látjuk a SIM-kártya nélküli hívások helyét is.”
A rendőrség célja, hogy idén visszaszorítsa az ilyen hívások arányát – mondta el a Rendőr-főkapitányság ügyeleti főosztályának vezetője.
„Fontos, hogy akár már óvodáskortól kezdve arra neveljük a gyerekeket, hogy tudják,
miért és hogyan kell segélyhívást kezdeményezni.”
Ennek érdekében a rendőrség inkább a kommunikációra, mint a szankcionálásra helyezi a hangsúlyt – emelte ki Hablicsek Nikoletta.