eur:
394.24
usd:
369.95
bux:
65045.06
2024. április 20. szombat Tivadar

Ki fizeti a Gripenek riasztását?

Nem terheli rá a Magyar Honvédség a légitársaságokra a Gripenek riasztásának költségét, mikor egy utasszállító gép elfelejt bejelentkezni a polgári légiforgalmi irányításhoz. Az ilyesmit a hadműveleti repülésekre elkülönített kasszából finanszírozza a légierő – mondta el az InfoRádiónak Szűcs Pál ezredes, a Magyar Honvédség légierő haderőnemének megbízott parancsnoka. Legutóbb szombaton fordult elő, hogy a bejelentkezés elmulasztása miatt egy rádión nem jelentkező utasszállítót Keceltől az észak-nyugati határig kísért két Gripen.

A Magyar Honvédség költségvetésében hadműveleti repülések címszó alatt létezik egy elkülönített összeg, amelyet a hadsereg légi rendészeti szervezetként elszámol. Ebből fedezik az olyan riasztásokat, mint amilyen szombaton fordult elő – mondta el az InfoRádiónak a Magyar Honvédség légierő haderőnemének megbízott parancsnoka.

Szűcs Pál ezredes hangsúlyozta: még nem volt precedens arra, hogy esetleg kártérítést fizessenek a légitársaságok a honvédségnek vagy a magyar államnak. Már csak azért sem, mert előfordulnak olyan esetek, amikor nem a pilóták trehányságából fakad egy probléma, hanem például technikai gondok miatt: elromlik a rádió, vagy vihar támad, netán olyan problémák adódnak a fedélzeten, amelyek megakadályozzák a kommunikáció felvételét.

„Ilyen esetekben inkább vészhelyzet van, vagy vészhelyzet közeli állapot, ami inkább segítségnyújtást jelent, mint bizonyos rendszabályok alkalmazását a repülőgéppel vagy az adott pilótával szemben” - hangsúlyozta az ezredes.

Szűcs Pál elmondta, hogy a polgári légiforgalmi irányítás minden szomszédos ország légiforgalmi irányításával kapcsolatot tart. Ha már ott sem kommunikál egy-egy repülőgép, akkor az már figyelmeztetés a magyar légi irányító szolgálatok felé, hogy valamilyen probléma adódott.

„De mi addig nem alkalmazzuk a szükséges eljárásokat, amíg át nem lépi a repülőgép a határt” - húzta alá a megbízott parancsnok.

Mint mondta, a szombaton történt esetben a repülőgép már Románia egy részén nem létesített kapcsolatot a légiirányító szolgálattal. Így ahogy átlépte a határt, egyből riasztották a Gripeneket és Kecel térségében már meg is tudták kezdeni az azonosítási eljárást. 

A civil és a katonai egységek tehát adott esetben megpróbálják tájékoztatni egymást arról, hogy mi történik a levegőben – jelezte az ezredes.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Kempf Zoltán egy időre háttérbe szorítja az influenszerkedést, és megcélozza az olimpiát

Kempf Zoltán egy időre háttérbe szorítja az influenszerkedést, és megcélozza az olimpiát

A világbajnok BMX freestyle-os néhány évre abbahagyta a versenyzést, de amikor a sportága bekerült az olimpiai programba, hamar visszatért. A népszerű influenszer az InfoRádióban elmondta: a BMX freestyle-ban nem lehet előre jósolni vagy esélyeket latolgatni, sok tényezőtől, körülménytől függ, hogy sikerül egy-egy verseny, de a kvótaszerzés lesz a célja a júniusi, budapesti olimpiai selejtezőn.

Kiderült, hány magyar dolgozik külföldön – és az is, mivel lehetne őket hazacsábítani

A magyarok főképpen a külföldön elérhető magasabb fizetés, az itthoni bizonytalanabb, kiszámíthatatlanabb jövő, valamint a "klíma" miatt vándorolnak ki valamelyik nyugat-európai országba – ez derült ki az Egyensúly Intézet felméréséből, amelyből javaslatcsomag is készült az intézet és a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége összefogásából. Az InfoRádió Kozák Ákost és Gazsi Attilát kérdezte.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.22. hétfő, 18:00
Dobrowiecki Péter Lengyelország-szakértő, az MCC Magyar-Német Intézet kutatási vezetője
Mitrovits Miklós történész, Lengyelország-szakértő
EZT OLVASTA MÁR?
×
2024. április 20. 13:40
×
×
×
×