A szakemberek multiszenzoros technológiát alkalmaznak majd, vagyis a repülőgépen speciális kamerákat helyeznek el, amelyekkel az iszapszennyezés eloszlását tudják vizsgálni. Egy másik repülőgépről pedig lézerrel mérik fel a felszín mikrodomborzatát, amelyből következtetni lehet a vörösiszap mennyiségére. Az eredményekből a Károly Róbert Főiskola kutatói arra a kérdésre is választ kapnak majd, hogy a csapadék hatására merre terjedhet tovább a szennyezés.
"Ezzel a technológiával kideríthetjük, hogy melyek azok a területek, ahol talajcserére van szükség, és melyek azok a részek, ahol talajjavítási eszközökkel is meg lehet oldani a problémát" - mondta az InfoRádiónak Bíró Tibor. A főiskola Természeti Erőforrás-gazdálkodási és Vidékfejlesztési Karának dékánja hozzátette: ha ismerik a terület nagyságát, valamint a szükséges beavatkozások mértékét, megbecsülhetik a teljes kármentesítés költségét is.
"Ez azért fontos, mert a teljes összegtől függ az, hogy az Európai Unió mennyiben vállal részt a kárenyhítési költségekből" - magyarázta Bíró Tibor. A főiskola szakemberei hétvégén kezdhetik meg a munkát, reményeik szerint a jövő héten már pontos eredményeikről számolhatnak be.