Az európaiak 33 százaléka szerint minden internetes tartalomnak ingyenesnek és reklámoktól mentesnek kellene lennie. A legtöbben (54 százalék) Spanyolországban gondolkodnak így, majd következik Franciaország (50 százalék) és Németország (47 százalék), míg Magyarországon a megkérdezettek 43 százaléka nyilatkozott hasonlóan - mondta a GfK Hungária szektormenedzsere, miután a piackutató a The Wall Street Journal című gazdasági napilap felkérésére 15 európai uniós országban, illetve Törökországban és az Egyesült Államokban vizsgálta az érintettek internethozzáférését, illetve világháló-használati szokásait.
Az Egyesült Államokban a magáncélú internethasználatra a lakosság 75 százalékának van lehetősége otthonról, munkahelyről, vagy máshonnan, például internetkávézóból, miközben Nyugat-Európában ez az arány csak 61 százalék. Ennél is rosszabb a helyzet Közép- és Kelet-Európában, ahol a lakosság 59 százaléka fér hozzá az internethez.
Hollandiában a lakosság 91 százaléka, Svédországban 86 százaléka netezik, miközben az Olaszországban élők 39 százalékának van internet-hozzáférése. Bulgáriában 37, Romániában pedig 36 százalék rendelkezik internet-hozzáféréssel.
A gazdagabb országokban nagyobb a hajlandóság a világhálón közölt információk utáni fizetésért, Svédországban 23, Hollandiában 19, Nagy-Britanniában 18 százalék fizetne bizonyos netes tartalmakért.
Elektronikus kereskedelemre, mint például az Amazon.com, vagy az eBay oldalán történő vásárlásra az európaiak 13 százaléka használja a netet, miközben Amerikában csak 12 százalék vásárol online. Ehhez képest magasnak tűnik, hogy a brit netezők 26 százalékának a világhálón történő vásárlás a legfontosabb webes időtöltés.
A magyarok jóval kevesebbet vásárolnak az interneten, aminek oka lehet, hogy nálunk szűkebbek erre a lehetőségek, de gyakorlatlanabbak is vagyunk - vélekedett Nagy István.
Hanganyag: Herczeg Zsolt