Infostart.hu
eur:
391.32
usd:
331.63
bux:
110941.69
2025. december 23. kedd Viktória
használt autó autóvásárlás   Row of cars in a car park.
Nyitókép: northlightimages/Getty Images

2021 óta nem hoztak be ennyi használt autót, de hiába a négyéves rekord

Még így is öregszik a hazai autóflotta átlaga, pedig októberben a DataHouse adatai szerint 12 588 import használt személyautó kapott hazai rendszámot, ami 10 százalékkal több a szeptemberinél, és 17 százalékkal haladja meg a tavaly októberi 10 725-ös értékét. 2021 márciusa óta a regisztrált import használt autók száma meg sem közelítette a 12 ezres szintet.

Negyedévvel azután, hogy a használtautó-behozatal havi szintje hosszú idő után átlépte a 11 ezres szintet, máris újabb jelentős ugrás tanúi lehetünk: a 12 ezres sáv feletti érték világosan jelzi, hogy trendszerűen ismét egyre több autóvásárló figyelme fordul a külföldi autópiacok felé – fejtette ki Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója.

Az elmúlt ötéves időszak első felében tapasztalt fokozatos visszaesés részben az autóiparban bekövetkező chiphiányra volt visszavezethető: az újautópiac ellátási zavarai miatt külföldön is sok vásárló fordult a használtautó-piac felé, ami miatt ezek a járművek is jelentősen megdrágultak. Azután egy inflációs időszak következett, a megélhetési bizonytalanság miatt sok hazai vásárló óvatosságból elhalasztotta az autóvásárlást.

2023 közepe óta azonban lassan megfordult a trend: a reálbérek ismét növekedni kezdtek, és idén a hazai vásárlók számára már a kedvezően alakuló euróárfolyam is nagyobb ösztönzést jelent arra, hogy a nagyságrendekkel nagyobb kínálatot nyújtó külföldi piacokon válogasson – tette hozzá.

Használt autók importja Magyarországon
Használt autók importja Magyarországon

A jelenlegi folyamatok alapján arra számítanak, hogy éves szinten a tavalyi 111 ezer helyett idén már mintegy 128 ezer használt személyautót importálnak majd az országba.

Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója az InfoRádióban elmondta: a korábbi évhez képest 15 százalék környéki emelkedés lesz.

Ez a magyarországi utakon futó 4,2 milliós, átlagban 16 és fél éves autóflotta öregedése szempontjából még nem elegendő,

hogy ez a hosszú évek óta tartó öregedési folyamat megálljon vagy visszaforduljon.

A 130 ezres éves darabszám helyett a „legszebb években” 150-160 ezer használt autó jött be a külföldi piacokról, ami fiatalított valamennyit a hazai utakon futó flottán, mivel akkoriban jellemzően 10 év környéki átlagéletkorral érkeztek az országba az importált használt autók. Ez a szám is növekszik, de

még mindig 12 év környéki az átlag, vagyis ma is fiatalabb autók jönnek be, mint a kocsik átlagéletkora az utakon.

Az új autós forgalomba helyezések szintén növekedő trendet mutatnak év/év alapon, ott is 120-130 ezer környéki éves eladási darabszámot prognosztizálunk. Viszont ahhoz, hogy megálljon a magyarországi flotta korosodása, 180-190 ezer új autót, illetve importált használtat kellene behozni ilyen életkorsávban – tette hozzá Halász Bertalan.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Síelni megy? Erről ne feledkezzen meg!

Síelni megy? Erről ne feledkezzen meg!

Akár a helikopteres mentés költségeire is nyújt fedezetet a megfelelően megválasztott biztosítás – mondta el az InfoRádióban Kozma Gábor, az Insura.hu vezérigazgatója.
VIDEÓ
Padlógázzal jönnek a kínaiak, összeomlik a Tesla - Látványos átalakulás történik az autópiacon

Padlógázzal jönnek a kínaiak, összeomlik a Tesla - Látványos átalakulás történik az autópiacon

Mérsékelt növekedést mutat az EU autópiaca, a volumen viszont továbbra is nagyjából harmadával elmarad a Covid előtti szintektől. A valódi sztori viszont nem is a darabszámokban keresendő, hanem a piac struktúrájának átalakulásában. Az elektromos hajtások törnek előre, miközben a benzin-dízel vonal látványos ütemben zsugorodik. Eközben a gyártói oldal egy másik, de mégis a piaci struktúra átalakulásával összefüggő történetet mesél el. Az elektromos autózásban erős kínai gyártók törnek be a piacra, mostanra érdemi szeletet kihasítva abból, miközben az "európai nagyok" közé tartozó Stellantis komoly piacvesztést szenved el, és a Tesla vonzereje is jelentősen csökken.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×