„Az elemzés azt mutatja, hogy nagyon kevesen térnek vissza – a diákok mindössze 37-43 százaléka. A legsikeresebb érettségizőknél ez az arány még alacsonyabb, körülbelül a harmaduk. Az informatikusok közül szintén sokan maradnak kint” – jelentette ki Zuzana Baranovičová, az Oktatáspolitikai Intézet vezérigazgatója. Tanulmányait minden ötödik szlovákiai diák folytatja külföldön az elemzés szerint. A legsikeresebb érettségizőknek több mint a harmada választ külföldi felsőoktatási intézményt – messze legtöbben Csehországban, illetve Nagy-Britanniában, Dániában vagy Hollandiában.
A külföldi oktatásnak köszönhetően a diákok jobban fizetett állásokban helyezkednek el.
„A visszatérő diákok átlagban akár 2100-2500 euróval többet keresnek évente, mint társaik, akik Szlovákiában szereztek végzettséget.
Az oktatási tárca rámutatott, hogy az alacsony visszatérési arány negatív hatással van a költségvetésre is. Ha csak a 2012-ben érettségizett diákok 75 százaléka visszatérne, a tárca szerint 20 év alatt 72 millió euróval több kerülne az államkasszába.
Róbert Zsembera felsőoktatásért felelős államtitkár több intézkedést is javasolt a tehetséges diákok marasztalására és a Szlovákiában való továbbtanulás népszerűsítésére. „Jelenleg új felsőoktatási törvényt nyújtottunk be, mely rugalmasabbá és modernebbé tenné az oktatást, valamint nagyobb hangsúlyt fektet a gyakorlatra. Több támogatási programot is indítunk, mint például az Otthon tanulok, Szlovákia megjutalmaz!. Ezekkel motiváljuk a legjobb érettségizőket, hogy itthon végezzék el tanulmányaikat” – tette hozzá.
Fontosnak tartja továbbá az infrastruktúrába való befeketéseket, a főiskolák kedvezőbb finanszírozását és nemzetközi megítélését, valamint a diákok támogatását is, például ösztöndíjak formájában. Nem utolsó sorban nem szabad szerinte megfeledkezni a diákok életkörülményeiről sem, akiknek nagyobb támogatást kellene nyújtani mentális egészség és a vállakozói szellem fejlesztésének terén.
Az analitikusok javaslatai szerint emelni kell a szlovákiai felsőoktatási intézmények által nyújtott oktatás minőségét és növelni az iskolák presztízsét. Emellett azonban hangsúlyozzák a külföldről való visszatérés támogatását és egy nemzetközi tehetségek számára is hívogató környezet kialakítását.







