eur:
414.04
usd:
396.62
bux:
78741.84
2024. december 23. hétfő Viktória
BEIJING, CHINA - NOVEMBER 26: A Baidu Apollo Gos commercialized autonomous robotaxi runs along a road after Beijing launched Chinas first-ever demonstration zone for commercial self-driving in the Beijing Economic and Technological Development Zone on November 26, 2021 in Beijing, China. (Photo by VCG/VCG via Getty Images)
Nyitókép: VCG/VCG via Getty Images

Jön a teljesen önvezető robottaxi Kínában

Teljesen önjáró, vezető nélküli taxikat tervez üzembe állítani két kínai városban egy helyi internetes cég. Az egyik város a pandémia epicentrumának tartott Vuhan lesz.

A Nasdaq technológiai tőzsdén is jegyzett kínai tech- és mesterséges intelligencia óriás, a Baidu engedélyt szerzett arra, hogy beindítsa az első, teljesen vezető nélküli robottaxi szolgáltatást az országban.

Az internetes vállalat Apollo Go nevű taxijait biztonsági ellenőr nélkül lehet majd igénybe venni Csongking és Vuhan városokban – utóbbi a koronavírus-járvány kiindulópontjaként híresült el.

Mindez azt jelenti, hogy

az utasokon kívül senki sem lesz a kocsikban.

A Baidu, amely a legnagyobb kínai internetes kereső „gazdája” a hozzá hasonlóan önvezető technológiát fejlesztő rivális Pony.ai-t és a WeRide-ot, valamint az AutoX-t kiszorítva szerezte meg az üzemeltetési engedélyt. Ennek birtokában – és utasokkal a kocsijaiban – tovább tesztelheti a szoftvereit.

„Szerintem ebből csak két-három éven belül lesz profit. A technológia terén a Pony.ai a vezető, de a Baidu jobban tud terjeszkedni és ő az első a tesztelés terén” – mondta Charlie Chai önvezető autó elemző a Financial Timesnak.

A szolgáltatás minkét városban először csak 9-től 5-ig lesz elérhető; 5-5 autóval indul, amelyek egy 13 és egy 30 négyzetkilométeres területet fednek majd le.

A mostani bejelentés előzménye, hogy áprilisban a Baidu és a Pony.ai is engedélyt kapott, hogy a biztonsági vezetőt a kormány mögül az első utasülésre ültethessék át. Most az előbbi cég lehetőséget kapott, hogy teljesen megszabaduljon a személyzettől, akit már eddig sem lehetett taxisofőrnek nevezni.

A mostani nagy dobás ellenére a Baidúnak nehézségei voltak az első negyedévben. Sem a keresőprogram, sem a videosugárzás platformja nem hozott elég pénzt, pedig hagyományosan ezek termelték neki a bevételt. A cég azonban megsínylette a kínai gazdasági növekedés lassulását.

Robin Li, a Baidu vezérigazgatója azzal magyarázta a gondokat, hogy Kínában március óta ismét felütötte a fejét a Covid-19, de bizakodott, hogy a mesterséges intelligencia üzletág hosszú távon elősegíti az internetes cég növekedését.

Az önvezető autók az amerikai–kínai rivalizálás új hadszínterei

– jegyezte meg az FT. Mindkét ország cégei, de maguk az országok is versenyeznek egymással, és a regionális kormányzatok megpróbálják politikai ösztönzőkkel támogatni a hazai cégeket – tette hozzá Owen Chen ágazati elemző.

San Franciscóban közben a Cruise nevű cég robottaxijait tesztelik – bár a vállalat számára kínos módon júniusban 6 kocsi leállt és órákon át blokkolta a forgalmat. Komikus módon áprilisban egy rendőr leintett egy Cruise-kocsit, amely meg is állt neki, de amikor elkezdte nyitogatni az ajtót, a robotautó elhajtott, majd később újra megállt.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Orbán Viktor: a háborút az Európai Unió elveszítette

Orbán Viktor: a háborút az Európai Unió elveszítette

Miután szombaton évzáró nemzetközi sajtótájékoztatót tartott a miniszterelnök, vasárnap este az M1-nek is interjút adott. Meglátása szerint Brüsszel nagy árat fog fizetni azért, hogy még mindig úgy gondolja, mindent az eddigiek szerint kell tovább csinálni. Ukrajnában és a világban is új realitás van, ehhez kell alkalmazkodni, Magyarország is ezt teszi a gazdasági semlegességgel és a jövő évi költségvetéssel is. "Jobban fogunk élni, de hogy szebben tudunk-e, ez a kérdés" - zárta az interjút.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.23. hétfő, 18:00
Gálik Zoltán
a Budapesti Corvinus Egyetem docense
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×