eur:
411.29
usd:
393.9
bux:
79578.71
2024. november 22. péntek Cecília
Az új német kormánytól tartanak Pozsonyban

Az új német kormánytól tartanak Pozsonyban

Szlovák piaci elemzők arra figyelmeztetnek, hogy az új német kormánykoalíció érdekes változásokat hozhat az energetikai iparban és a Szlovákia zászlóshajójaként emlegetett autóiparban is. Kérdéses lehet az Északi Áramlat 2 gázvezeték megépítése és a belső égésű motorok hajtotta autók eladása is. Visszavetheti-e a szlovák autóipart, ha Németországban kormányra kerülnek a Zöldek? – teszik fel a kérdést Pozsonyban.

A Szlovákiában található több mint 500 német vállalat mintegy 120 ezer embernek ad munkát. Némelyikük a legnagyobb beruházók közé tartozik, és működésük jelentős hatással van a szlovák gazdaság alakulására. „Németország ezért már két évtizede a fő gazdasági partnerünk” – jegyezte meg Peter Žiga szlovák gazdasági miniszter. 

„Nemrégiben egy felmérést végeztek a nálunk működő németországi beruházók körében, melyből kiderült, hogy a német vállalatok 85 százaléka ismét letelepedne nálunk. Azt gondolom, hogy a két ország gazdasági kapcsolatára a választások eredményétől függetlenül a folytonosság lesz a jellemző” – tette hozzá Peter Žiga. 

A tárcavezető által említett folytonosság azonban kérdésessé válhat az olyan kulcsprojektek esetében, mint az Északi Áramlat 2 névre keresztelt gázvezeték megépítése, amely Oroszországból vezetne Németországba. A projekt lényege, hogy két új - a már meglévő vezetékpárral azonos -, évi 55 milliárd köbméter szállítási kapacitású vezetékkel bővítik a Balti-tenger fenekén húzódó Északi Áramlatot, amelynek kiindulási pontja az oroszországi Viborg, és a németországi Greifswaldig tart. A gázvezeték megépítését a német oldalról az SPD szorgalmazta, jelen állás szerint azonban a szociáldemokraták ellenzékbe vonulnak. A kormányba tartó Zöldek viszont nem támogatják a vezeték megépítését. Ha az Északi Áramlat 2 elkerülné Szlovákiát, az Pozsony számára is több százmilliós bevételkiesést eredményezne évente. 

A másik, Szlovákiát is érintő zöldpárti elképzelés pedig a belső égésű motorok hajtotta autók gyártásának leállítása. A Zöldek elképzelése ugyanis, hogy 2030-ra teljesen leálljon a benzin és gázolaj alapú autók gyártása. Szlovákia gazdaságának legnagyobb húzóereje pedig az autóipar, ám ha erős lesz a zöld lobbi, és valóban változás áll be a szlovákok számára legnagyobb felvevőpiacnak számító Németországban, azt minden bizonnyal a szlovákiai autógyártók is megérzik.

Címlapról ajánljuk
Orbán Viktor: mi nem a háborút akarjuk megnyerni, hanem a békét

Orbán Viktor: mi nem a háborút akarjuk megnyerni, hanem a békét

A miniszterelnök pénteki terjedelmes interjújában tett bejelentést a csütörtökön ismertté vált megállapodás hátteréről a munkaadók és a munkavállalók között. Arról is beszélt, hogy a háború két legveszélyesebb hónapja következik. Közölte, meg fogja hívni Magyarországra a Nemzetközi Büntetőbíróság által üldözött Benjamin Netanjahu izraeli miniszterelnököt.

Szép a havazás, csak közlekedni ne kelljen - fotók

A havas táj látványát, a téli hangulatot sokan szeretjük, közlekedni benne annál kevésbé tartozik a kedvenceink közé. Ám ez a két dolog együtt jár, mint azt a szép, de némiképpen ijesztő fotóinkon is látszik.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
A GDP alternatívájaként egy új, hazai kutatók által kidolgozott mérőszámot mutatott be Áder János

A GDP alternatívájaként egy új, hazai kutatók által kidolgozott mérőszámot mutatott be Áder János

A fejlődés mérésére a GDP-nél pontosabb, a fenntarthatósági szempontokat tükröző mutatóra, módszerre tett javaslatot Áder János a budapesti World Science Forum harmadik napjának nyitó beszédében. A volt köztársasági elnök, a Kék Bolygó Klímavédelmi Alapítvány kuratóriumi elnöke hazai kutatók által kidolgozott, három indikátorból (fenntartható GDP, fenntarthatósági teljesítmény keret, GDP-túli jólléti mutató) álló mérőszám bemutatásakor kiemelte: a GDP ugyan sok fontos dolgot mér, de azt nem, ami az emberi élet, a jólét és a fenntarthatóság szempontjából releváns. Az új mérőszám viszont megmutatja a gazdasági tevékenység negatív hatásait (externáliák), és eltünteti a GDP „vak foltjait” – érvelt Áder János.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×