eur:
412.64
usd:
396.96
bux:
79492.85
2024. december 24. kedd Ádám, Éva
Az új német kormánytól tartanak Pozsonyban

Az új német kormánytól tartanak Pozsonyban

Szlovák piaci elemzők arra figyelmeztetnek, hogy az új német kormánykoalíció érdekes változásokat hozhat az energetikai iparban és a Szlovákia zászlóshajójaként emlegetett autóiparban is. Kérdéses lehet az Északi Áramlat 2 gázvezeték megépítése és a belső égésű motorok hajtotta autók eladása is. Visszavetheti-e a szlovák autóipart, ha Németországban kormányra kerülnek a Zöldek? – teszik fel a kérdést Pozsonyban.

A Szlovákiában található több mint 500 német vállalat mintegy 120 ezer embernek ad munkát. Némelyikük a legnagyobb beruházók közé tartozik, és működésük jelentős hatással van a szlovák gazdaság alakulására. „Németország ezért már két évtizede a fő gazdasági partnerünk” – jegyezte meg Peter Žiga szlovák gazdasági miniszter. 

„Nemrégiben egy felmérést végeztek a nálunk működő németországi beruházók körében, melyből kiderült, hogy a német vállalatok 85 százaléka ismét letelepedne nálunk. Azt gondolom, hogy a két ország gazdasági kapcsolatára a választások eredményétől függetlenül a folytonosság lesz a jellemző” – tette hozzá Peter Žiga. 

A tárcavezető által említett folytonosság azonban kérdésessé válhat az olyan kulcsprojektek esetében, mint az Északi Áramlat 2 névre keresztelt gázvezeték megépítése, amely Oroszországból vezetne Németországba. A projekt lényege, hogy két új - a már meglévő vezetékpárral azonos -, évi 55 milliárd köbméter szállítási kapacitású vezetékkel bővítik a Balti-tenger fenekén húzódó Északi Áramlatot, amelynek kiindulási pontja az oroszországi Viborg, és a németországi Greifswaldig tart. A gázvezeték megépítését a német oldalról az SPD szorgalmazta, jelen állás szerint azonban a szociáldemokraták ellenzékbe vonulnak. A kormányba tartó Zöldek viszont nem támogatják a vezeték megépítését. Ha az Északi Áramlat 2 elkerülné Szlovákiát, az Pozsony számára is több százmilliós bevételkiesést eredményezne évente. 

A másik, Szlovákiát is érintő zöldpárti elképzelés pedig a belső égésű motorok hajtotta autók gyártásának leállítása. A Zöldek elképzelése ugyanis, hogy 2030-ra teljesen leálljon a benzin és gázolaj alapú autók gyártása. Szlovákia gazdaságának legnagyobb húzóereje pedig az autóipar, ám ha erős lesz a zöld lobbi, és valóban változás áll be a szlovákok számára legnagyobb felvevőpiacnak számító Németországban, azt minden bizonnyal a szlovákiai autógyártók is megérzik.

Címlapról ajánljuk
Melyek a magyarok kedvenc karácsonyi ételei, zenéi és filmjei? – van egy meglepetés is

Melyek a magyarok kedvenc karácsonyi ételei, zenéi és filmjei? – van egy meglepetés is

A magyar férfiak kevésbé szeretik a karácsonyi filmeket és zenéket, mint a nők – egyebek mellett ez derült ki az Europion reprezentatív felméréséből. Zöldi Katalin, a cég operatív vezetője az InfoRádióban elmondta: a megkérdezettek 73 százaléka válaszolta azt, hogy a karácsonyt családi ünnepnek tartja, míg a szilveszter esetében csak 23 százalék szereti szűk családi körben tölteni az év utolsó napját.

Hogyan tovább Magdeburg után? Új törvényt, újfajta megfigyelést szeretne a belügyminiszter

A gyász ellenére az élet megy tovább. Olyannyira, hogy a péntek esti szörnyű terrortámadás után szerte az országban továbbra is nyitva tartanak a karácsonyi vásárok. A hangulat azonban jó ideig aligha lesz olyan, mint az öt halálos áldozatot és több mint 200 sérültet követelő gázolásos merénylet előtt volt.
VIDEÓ
Összejött a bravúr a forintnak

Összejött a bravúr a forintnak

Az illikvid karácsony előtti devizapiacon óriási kilengéseket láthattunk a forintárfolyamban: míg kora délutánig jelentősen gyengült az árfolyam és 415 felett is járt már az euró, később 412,5 alá is benézett az árfolyam, és este is ezen szint alatt maradt. A dollárral szemben szintén számottevő erősödést mutatott a magyar fizetőeszköz: a nap folyamán az USD/HUF jegyzése egy ponton már 400 közelében is járt, estére viszont egészen 396,2-ig visszakorrigált a kurzus.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2024. december 23. 18:13
×
×
×
×