0
2024. május 2. csütörtök Zsigmond

Újabb bizonyíték: genetikailag öröklődik az anorexia

Az anorexia nervosa eddigi legnagyobb szabású genetikai kutatása során philadelphiai tudósok azonosították a kóros lesoványodással járó táplálkozási zavar közönséges és ritka megjelenési formáinak kialakulásáért felelős géneket.

Az anorexia nervosa (AN) az Egyesült Államokban a becslések szerint minden ezer nőből kilencet érint. A kamaszkorban kialakuló és főként nőket érintő betegég tünetei közé tartozik az evés elutasítása, a testsúly komoly csökkenése, irracionális félelem az elhízástól, a saját test torzult megítélése.

Az összes pszichiátriai rendellenességek közül az AN esetében tapasztalható a legnagyobb arányú halálozás. A betegség nagyon nehezen kezelhető.

A Philadelphiai Gyermekkórház kutatóinak nagyszabású tanulmánya, amely a Molecular Psychiatry online kiadásában jelent meg a napokban, az eddigi legnagyobb szabású genetikai vizsgálatot végezte el a betegségben szenvedők körében. Összesen 1003 átlagosan 27 éves AN-páciens DNS-ét vetették össze a kontrollcsoporttal, 3733 átlagosan 13 éves, a kórházban kezelt gyermek adataival.

Korábbi hasonló kutatások már sugallták ugyan hogy az AN öröklődő betegség, de - mint Hakon Hakonarson, a philadelphiai tudóscsoport vezetője rámutatott - a betegség kialakulásáért felelős gének felépítése mindeddig szinte ismeretlen volt.

A sciencedaily.com honlapon ismertetett tanulmány megerősítette a korábbi AN-tanulmányok eredményeit, és további, a betegségért felelőssé tehető géneket is listájára vett, mint későbbi vizsgálatok tárgyát.

Dobrev Klára a Ligetben: "fogd be a szádat, magyar dolgozó, mert különben kirúgunk, ezt üzeni Orbán Viktor kormánya"

Európai fizetéseket, európai nyugdíjat, európai egészségügyet, európai béreket sürgetett a Demokratikus Koalíció, az MSZP és a Párbeszéd európai parlamenti (EP-) listavezetője szerdán Budapesten. Dobrev Klára közölte, erős Európát akar, amely minden magyarra tud vigyázni, akkor is, ha a kormánnyal szemben kell megvédenie őket.
2024.05.02. csütörtök, 18:00