2024. május 1. szerda Fülöp, Jakab
The Ivory Lady/ Miriam Luciañez Triviño/nature.com/
Nyitókép: nature.com/ Miriam Luciañez Triviño

Kiderült a férfiről, hogy nő, a fogzománcból jöttek erre rá

Egy új tudományos módszernek köszönhetően megoldódott egy ötezer éves rejtély.

A régészek még 2008-ban Spanyolországban egy olyan szenzációs megalitikus sírleletet fedeztek fel, amely közel 5000 éves és olyan pazar tárgyakat tartalmazott, mint egy hegyikristályból készült tőr, egy strucctojáshéj és egy teljes afrikai elefántagyar valamint egy borostyán ékszer.

A BBC videós híranyaga szerint a régészek egészen mostanáig úgy gondolták a gazdag leletanyag alapján, hogy a sírban eltemetett személy egy vallási vagy törzsi vezető férfi lehetett a rézkor idejéből.

Most azonban egy az elhunytak fogzománcában megtalálható DNS elemzésére épülő új vizsgálat egyértelműen kimutatta, hogy a Sevilla mellett eltemetett holttest nem férfi volt, ahogyan azt eddig gondolták, hanem egy nő.

A kutatóknak a Scientific Reports folyóiratban megjelent tanulmánya szerint a fogzománc elemzésre épülő új, nem meghatározó technika megbízhatóbb, mint a rossz állapotú csontvázmaradványok eddig szokásos és bizonytalan eredményű antropológiai elemzése.

Az új technika a férfiak és nők fogzománcának kémiájában megmutatkozó különbségeket mutatja ki, és még akkor is használható, ha teljes DNS nem áll rendelkezésre.

Az új kutatási eredmény alapján a tudósok most azt feltételezik, hogy a nők vezető szerepet játszhattak abban az ősi európai társadalomban, amely megelőzte az egyiptomi piramisok korát.

2024.05.02. csütörtök, 18:00