"Ez egy optikai módszer, amellyel valós időben, tehát az adott pillanatban, tudjuk meghatározni, hogy mennyi barna és mennyi fekete korom van a levegőben" - mondta Bozóki Zoltán. "Az adatokból vissza lehet következtetni, hogy azokat milyen mértékben a közlekedés és mennyiben a háztartási tüzelés bocsátotta ki" - tette hozzá a Szegedi Tudományegyetem Fotoakusztikus Kutatócsoportjának tudományos tanácsadója.
Mint elmondta: a műszer egy kis pumpa segítségével folyamatosan beszívja a levegőt és továbbítja az összetételéről szóló információt.
"2011-ben már teszteltük, amikor Szegeden még nagy volt a forgalom, meg tudtuk különböztetni, hogy a teherautókból vagy a fűtésből származik a szennyeződés" - mondta Bozóki Zoltán. Hozzátette: "a két-háromhetes mérési kampány alatt folyamatosan tudtuk követni az arányokat, utólag pedig a kémiai összetételét is meg tudtuk állapítani."
Mint Bozóki Zoltán elmondta: a városok leginkább szennyezett területeire érdemes telepíteni ilyen műszert, Szegeden elég egy, Budapesten három-négy helyen célszerű méréseket végezni.
"Ez egyelőre még fejlesztés alatt álló műszer, egy terv" - fogalmazott a Szegedi Tudományegyetem Fotoakusztikus Kutatócsoportjának tudományos tanácsadója. Hozzátette: az ára néhány millió forintos nagyságrendre becsülhető.
A pontosságáról Bozóki Zoltán azt mondta: nagyjából 5 százalék biztossággal lehet megmondani, hogy a közlekedésből vagy a fűtésből származik a szennyeződés. Hozzátette: "ez szerintem bőven elegendő, ahhoz hogy eldönthető legyen, szükséges-e például a forgalom korlátozása."
Hanganyag: Farkas Dávid