2024. május 17. péntek Paszkál

A tudósok megütötték a csillagászat lottófőnyereményét

Először sikerült megfigyelni és lefotózni egy csillag felrobbanásának és szupernóvává alakulásának első pillanatát. Olyan sok energia szabadul fel egy csillag halálának egyetlen percében, mint amilyet az összes más csillag kibocsát a látható univerzumban - magyarázták. A kitörés 100 milliárdszor fényesebb volt a Napnál.

Először sikerült csillagászoknak megfigyelniük egy csillag felrobbanásának és szupernóvává alakulásának első pillanatát.

A NASA egyik röntgenműholdja, a Swift még január 9-én egy csillag megfigyelését folytatva észlelte, amint egy másik csillag ugyanabban a galaxisban elkezd felrobbanni. A kitörés 100 milliárdszor fényesebb volt a Napnál.

A tudósok néhány földi teleszkóp segítségével csatlakoztak a csillag felrobbanásának megfigyeléséhez, és ennek első eredményeit a Nature nemzetközi tudományos szaklap csütörtökön megjelenő számában adják közre.

"Ez olyan, mintha megütöttük volna a csillagászat lottófőnyereményét. Sikerült elkapnunk az egész folyamatot a kezdetektől a végig" - nyilatkozta Alicia Soderberg, az amerikai Princeton Egyetem asztrofizikusa, a tanulmány fő szerzője.

Alex Filippenko, a kaliforniai Berkeley Egyetem csillagászprofesszora "nagyon különlegesnek" nevezte a megörökített pillanatot. - "Olyan sok energia szabadul fel egy csillag halálának egyetlen percében, mint amilyet az összes más csillag kibocsát a látható univerzumban" - magyarázta.

Az univerzum csillagainak kevesebb, mint egy százaléka hal meg oly módon, hogy szupernóvává alakul.

Egy ilyen szupernóva első robbanása csak röntgensugarak segítségével látható. - A Swift műhold röntgensugarai "jókor voltak jó helyen" - magyarázta Soderberg. - "A robbanás olyan fényes volt, hogy a műhold által felfogott kép olyan volt, mint amikor digitális fényképezőgépünket a Nap felé fordítanánk".

E természeti jelenség rögzítésében a csillagászokat segítette, hogy a Berkeley Egyetem kutatói egy távcsővel az univerzum ugyanazon térségét kutatták. A távcső már a robbanás előtt három órával készített képeket a csillagról.

Ez az új felvétel a szupernóva kialakulásáról megerősíti a több évtizedes elméletet arról, hogyan robbannak fel és halnak meg a csillagok.

Csillapítás – „Száz napos békére” tesz kísérletet Szlovákia

Több új hír, információ és találgatás jelent meg a Robert Fico szlovák miniszterelnök elleni merénylet óta. Robert Fico mindenesetre kommunikál, a Legfőbb Ügyészség tájékoztatási zárlatot rendelt el, hétfőn viszont bejelentést tesznek a hogyan továbbról Szlovákiában. A védelmi miniszter a korlátozások helyett most „a társadalom megnyugtatására összpontosít”.
2024.05.17. péntek, 18:00