Ahogy arról az Infostart is beszámolt, a szervezők szerdán bejelentették, hogy a Forma–1 vezetői hosszú távú szerződést kötöttek a Belga Nagydíjjal. A megállapodás értelmében Belgium rotációs rendszerbe kerül, így Spa-Francorchamps szerepelni fog a 2026-os, a 2027-es, a 2029-es és a 2031-es versenynaptárban is, viszont 2028-ban és 2030-ban nem lesz Belga GP. Az egyelőre kérdéses, hogy mely futamok kerülnek be a helyére.
A Motorsport Online főszerkesztője szerint „mindenképpen örvendetes”, hogy a Belga Nagydíj továbbra is a versenynaptárban marad, mert annak ellenére is „közönségkedvenc” pálya, hogy a nyár közepi vagy végi rendezés miatt sokszor előfordul, hogy „nyakon önti” a nézőket az ardenneki eső. Vámosi Péter azt is kiemelte az InfoRádióban a spai versenypályával kapcsolatban, hogy több pilóta is nagyon szereti, mert gyors és igazi klasszikus helyszín, illetve az egyik leghosszabb F1-es aszfaltcsík. Hozzátette: ha az időjárás nem kegyes, akkor sokszor szinte vezethetetlenek az autók ezen a pályán, viszont nyugodt időben izgalmas, érdekes versenyeket lehet látni Spa-Francorchamps-ban.
„Jó hír, hogy egy történelmi pálya továbbra is képben van a Forma–1 kereskedelmi jogait birtokló Liberty Mediánál. A rotáció pedig nem egy új dolog, volt már erre példa korábban is,
viszont a váltótársnak kiszemelt Holland Nagydíjjal már komoly bajok vannak”
– jegyezte meg a szakíró. Ezzel arra utalt, hogy a zandvoorti pálya tulajdonosai nemrég bejelentették, 2026 után már nem kívánnak több F1-es futamot rendezni, mert nem tudják előteremteni a rendezéshez szükséges anyagi feltételeket. Ezzel pedig veszélybe került az, hogy a négyszeres világbajnok Max Verstappen 2026 után hazai közönség előtt versenyezzen.
A jelenlegi információk alapján nagy kérdés, melyik versenyhelyszín lesz Spa váltótársa. Vámosi Péter nem tartja kizártnak, hogy az F1 vezetői Franciaországban gondolkodnak, ahol 2022 óta nem rendeztek futamot. Lehetséges helyszínként szóba jöhetne a Paul Ricard-i versenypálya Le Castelletben. A szakértő szerint meg kell becsülni, hogy Belgium továbbra is a versenynaptárban marad, mert jól láthatóan
a sorozat irányítói terjeszkedni szeretnének a Távol-Keleten és Afrikában is, aminek Európa láthatja a kárát.
Ennek pedig vagy az lesz a következménye, hogy kevesebb európai helyszínnek jut hely, vagy egyfajta kompromisszumként állandósulni fog a rotációs rendszer az F1-ben. Egyre többen tartanak attól, hogy több európai futam kikerülhet a versenynaptárból. Ami biztos: a Magyar Nagydíj megrendezése 2032-ig garantált a szerződés 2023-as meghosszabbításának köszönhetően.
Ha a rotációs szisztéma beválik és működőképes lesz, akkor általánossá válhat, hogy egyes helyszíneken csak kétévente rendeznek F1-es futamot a váltások miatt. Vámosi Péter szerint Spanyolországban például „teljesen működőképes lehet a váltó”, hiszen Barcelona mellett Madrid is rendelkezik pályával, ezért ha van rá akarat és a megfelelő üzleti koncepció is elkészül, akkor jól tudnának alkalmazkodni a kijelölt új irányhoz.
A Motorsport Online főszerkesztője megjegyezte: bár az utóbbi időben „sokan keltették halálhírét” a Monacói Nagydíjnak, ennek ellenére nagyon úgy tűnik, hogy fix helye van a versenynaptárban. Bizonyos átalakítások azonban vélhetően szükségesek lesznek Monte-Carlóban, így adott esetben a tengerparti öbölrésznél kiszélesíthetik a pályát. Vámosi Péter szerint ezzel az lehet a cél, hogy több előzés lehessen, és „ne fulladjon unalomba az állandó vonatozás”. Nagyon meglepné, ha az F1 vezetői elköszönnének Silverstone-tól, mert a Brit Nagydíj is egy nagyon fontos, sokak által kedvelt, ikonikussá vált verseny.
Ugyanakkor úgy véli, hogy Monaco és Silverstone kivételével a többi európai helyszín már nem mehet biztosra hosszabb távon, bármelyik „bekerülhet abba a libikókába, hogy csak kétévente rendezhet futamot”.
Ha ez általánossá válik, akkor a szakértő szerint a Hungaroring váltótársa az ausztriai Spielberg lehet.
Valószínűleg sok szurkoló nem fog örülni ennek a megoldásnak, de Vámosi Péter felhívta a figyelmet arra, hogy más sportokhoz hasonlóan a Forma–1-ben is sok mindent felülír az üzleti érdek, ezért „ha úgy adja ki a matek, hogy több pénzt lehet beszedni azzal, ha a versenyhelyszínek több mint 80 százaléka átáll a rotációs, kétéves rendezésre, akkor meg fogják ezt lépni”.
(A nyitóképen: a 2024-es Forma–1-es Belga Nagydíj mezőnye halad a rajt után a Spa-Francorchamps-i versenypályán.)