A 905 kilométer össztávú magyar körverseny zárószakaszának Miskolcról, ragyogó időben vágott neki a mezőny. A 2751 méter szintkülönbséget magában foglaló, 184 kilométeres királyetap a Kékestetőn zárult, hegyi befutóval.
"Nehéz versenyre számítunk, de sikerült jól spórolnunk az energiáinkkal, a lábam pedig jó" - fogalmazott a 2019-es győztes Krists Neilands az MTI-nek, rámutatva: a legnagyobb esélyesekkel szemben meglévő két másodperces előnye számíthat, ha csoportosan érnek a hajrához. Kitért rá: több jó hegyimenő is akad a mezőnyben, a nagycsapatok többségének van embere az összetettre, így nagyon oda kell figyelniük az úton.
Volt, ahol a tűzoltóság is kivonult, a falvakban és a városokban is sokan üdvözölték a versenyt. A nap - nagy részében hat-nyolc fős - szökésébe az eddig a szakaszvégi sprintekben jeleskedő Karl Ádám került be, a magyar válogatott csapatkapitánya a részhajrákban gyűjtögette szorgosan a helyezéseket, az első kategóriás hollóstetői hegyi hajránál ötödik, az egri és első mátrafüredi gyorsasági hajrán egyaránt második lett.
Már Mátraházáig is sokan szurkoltak az emelkedőn, a hegy záró szakasza viszont valósággal megtelt: a 984 méteren - az ország legmagasabb pontja alatt 20 méterrel - elhelyezkedő célnál minden kerékpárral érkező drukker nagy tapsot kapott, márpedig több százan voltak ilyenek, és még többen érkeztek gyalog, mindenféle korosztályból, hogy megtekintsék a magyar körverseny idei utolsó befutóját.
A szökevényeket fél-két és fél perc közötti tartományban kontrollálta a mezőny az egész távon, az utolsó harminc kilométeren belül a BORA-hansgrohe, az Astana Qazaqstan és az Ineos Grenadiers vette kézbe az üldözést, az élbolyt pedig Nicolas Della Valle megindulása szakította szét. A Giotti Victoria-Savini Due olasz bringása és a sárga trikót egy napig viselő belga Jens Reynders tartott ki legtovább, őket még a második mátrafüredi gyorsasági hajrán befogták, a sprintet pedig a holland Fabio Jakobsen nyerte meg, ezzel bebiztosítva a zöld trikóját.
A célnál eközben nagy ovációt váltott ki a mezőnyt megelőző reklámkaraván érkezése, de igazán nagy hangzavart a kerékpárosok közeledése váltott ki. Az emelkedő elején még akadtak szökési kísérletek, a sor pedig egyre rövidült a BORA-hansgrohe diktálta tempótól,
Mátraházához és az utolsó 3,2 kilométert megnyitó kanyarhoz mintegy harmincan értek el együtt.
Az igazi szórás itt kezdődött az Ineos Grenadiers jóvoltából, a 2019-ben második, most legjobb magyarként fehér trikót viselő Dina Márton (EOLO-Kometa) is ekkor szakadt le. Az Ineos utolsó embereként Edward Dunbar két kilométerrel a cél előtt indult meg, az elmúlt években tapasztaltak és a szakasz végének meredeksége alapján elsőre kissé korainak tűnően.
Bár az utolsó száz méterig úgy tűnt, előnye kitarthat, az üldözői közül jó időben utána induló, tavaly a magyar körverseny összetettjét harmadikként záró olasz Antonio Tiberi (Trek-Segafredo) az utolsó métereken lehajrázta és elorozta előle a szakaszgyőzelmet. A sárga trikót Dunbar viheti haza.
"Ismertem a hegyet, ami sokat segített. Tudtam, hogy az utolsó másfél-két kilométer a legfontosabb. Dunbar két kilométernél támadott, én nagyjából másfél kilométernél, az utolsót pedig teljes erőbedobással tettem meg, hogy utolérjem, ez sikerült is az utolsó harminc méterre" - értékelt az MTI-nek Tiberi. Elárulta: a mászást hátul kezdte meg, nem érezte igazán jól magát, ám kilométerről kilométerre jobban ment.
A sárga trikót Dunbar viheti haza, aki társaival az első négy szakaszon a sprinter Elia Vivianiért dolgozott, ezen a napon az összetett megnyerése volt a célja.
"Tudtam, hogy ehhez nyerni kell vagy legalábbis az elsőségért küzdeni a szakaszon. Ahhoz, hogy elég nagy előnyt szerezzek, egy percig teljes erőbedobással kellett tekernem. Feküdt nekem, arra kellett odafigyelnem, hogy ne tekerjek sokat a vörös zónában" - értékelt.
A hegyi pontverseny győzteseként a piros trikót a belga Aaron van Poucke (Sport Vlaanderen-Baloise) érdemelte ki, míg legjobb magyarként Dina fehér trikót vehetett át.
"Nem mentem fel gyorsabban most, mint bármikor. Az egész versenynek más volt a ritmusa, mint az előző években, össze se lehet hasonlítani" - mondta az EOLO-Kometa bringása, aki próbálta segíteni Mark Christiant, brit csapattársának azonban - mint elárulta - nem volt jó napja.
"Bennem pedig ennyi maradt a végére" - fűzte hozzá Dina.
Eredmények, 43. Tour de Hongrie
5. szakasz, Miskolc - Gyöngyös-Kékestető, 184 km, hegyi befutó
1. Antonio Tiberi (olasz, Trek-Segafredo) 4:39:31 óra
2. Edward Dunbar (ír, Ineos Grenadiers) 2 másodperc hátrány
3. Oscar Rodríguez (spanyol, Movistar) 23 mp h.
4. Samuele Battistella (olasz, Astana Qazaqstan) 25 mp h.
5. Edoardo Zambanini (olasz, Bahrain Victorious) azonos idővel
...47. Dina Márton (EOLO-Kometa) 2:31 perc hátrány
...54. Kusztor Péter (Novo Nordisk) 3:41 p h.
Az összetett végeredménye
1. Dunbar 20:38:43 óra
2. Rodríguez 23 másodperc hátrány
3. Battistella 28 mp h.
...38. Dina 2:31 mp h.
A Tour de Hongrie győztesei a 2015-ös újraindítás óta
2015: Tom Thill (luxemburgi)
2016: Mihkel Räim (észt)
2017: Daniel Jaramillo (kolumbiai)
2018: Manuel Belletti (olasz)
2019: Krists Neilands (lett)
2020: Valter Attila
2021: Damien Howson (ausztrál)
2022: Edward Dunbar (ír)