INFORÁDIÓ 
2019. július 23. kedd
Lenke

nemzeti filharmonikusok

hamar zsolt

bartók béla

karmester

koncert

Valamennyire mindannyiunkban benne van a karmester

Valamennyire mindannyiunkban benne van a karmester

Infostart / InfoRádió - Seres Gerda

Pénteken a Grazioso Kamarazenekar koncertjével indul a szombathelyi 35. Nemzetközi Bartók Szeminárium és Fesztivál több mint egyhetes programsorozata. Mitől jó egy karmester, és miként lehet ezt tanítani? – Erről kérdeztük Hamar Zsoltot, a Nemzeti Filharmonikusok zeneigazgatóját, aki három éve vezeti a karmester mesterkurzust Szombathelyen

Egy karmesternél legfontosabb a kisugárzás, fogalmazott az InfoRádiónak Hamar Zsolt, hozzátéve: ezen kívül elengedhetetlen, hogy koncepciója legyen. Amennyiben ezek birtokában van, érdemes kialakítani a technikát, mert megvan az esélye annak, hogy karmesterré váljon, emelte ki zeneigazgató.

A kurzusvezető szerint érdekes kérdés, hogy mekkora az előadóművész szabadsága, mennyiben értelmezheti újra a szerző akaratát. "Ebben nekem van némi vitám a korral, mert úgy hiszem, hogy egyenrangú partnerként kell tekintenünk a zeneszerzőre, olykor – képletesen – vitába kell szállni vele, de ahhoz, hogy erre képesek legyünk, tökéletesen felkészültnek kell lennünk" – fogalmazott.

Hamar Zsolt, a Nemzeti Filharmonikusok zeneigazgatója.
Hamar Zsolt, a Nemzeti Filharmonikusok zeneigazgatója.

A Nemzeti Filharmonikusok zeneigazgatója úgy véli: valamennyire mindannyiunkban benne van a karmester, az exhibicionizmus viszont ehhez a szakmához elengedhetetlen.

"Persze,

ha a karmester személye elnyomja magát a zenét, akkor meg kell nyirbálni a karmesteri egót.

Az introvertált karmestereket is meg lehet nyitni valamelyest, de ez néha csak erre az egy hétre szól." A karmester megjegyezte: ez egy rendkívül speciális helyzet, egy zárt világ, amelyben lehet eredményeket elérni, azonban azok nem biztos, hogy konvertálhatóak a hétköznapi működésbe.

Hamar Zsolt elmondta: egy-két óra alatt igyekszik feltérképezni, hogy kivel mit lehet elérni. Egy ilyen mesterkurzuson egyénre szabott tantervet kell összeállítani. "Nem szívesen használom a tanítvány szót, mert én

egy ilyen kurzuson éppen annyit tanulok tőlük, mint ők tőlem.

Ez a munka olykor pszichológiai tevékenység, akad akit a túlmozgásos állapotból kell valamilyen nyugalmi szintre vinni, mást viszont eszköztárral kell segíteni abban, hogy a gondolatait át tudja adni a zenekar számára érthető formában" – magyarázta.

A szombathelyi Savaria Szimfonikus Zenekarnak nagy tapasztalata van abban, hogy egy ilyen kurzuson pillanatok alatt váltson, és átálljon az egymást követő más-más habitusú karmester stílusára – tette hozzá.

Igazán különleges

A kurzus témája Bartók Béla A fából faragott királyfi és A csodálatos mandarin című művei lesznek.

"Bartókot nem csak azért imádjuk, mert a miénk, hanem azért, mert a halhatatlan zeneszerzők közt igazán különleges helyet foglal el. Akadnak összegző és újító zeneszerzők. Bach például inkább összegző, míg Beethoven inkább újító. Az összegző szerzők sajátossága, hogy jellemzően nem lehet őket folytatni. De vannak olyan alkotók, mint például Wagner, vagy Bartók, akik egyszerre összegző és újító szerzők – magyarázta Hamar Zsolt, hozzátéve – Az ilyesfajta szerzők az előadóművész számára is kihívást jelentenek, hiszen meg kell érteni a szerző újításait, társítani kell hozzá a szükséges eszközöket, ez egy karmester esetében például speciális ütéstechnikát jelent, de közben összegző szerzőként az előadásnak is mindent átfogónak kell lennie" – hangsúlyozta.

A Nemzetközi Bartók Szeminárium és Fesztivál számos klasszikus – és könnyűzenei koncerttel, filmvetítéssel és beszélgetésekkel várja az érdeklődőket június 12-21-ig.

Kapcsolódó hang

Hamar Zsolt a Bartók-szemináriumról
 


A címlapról ajánljuk

INFOSTART
 
INFORÁDIÓ
PARTNEREINK
Sixt    iCom
infostart
AZ INFORÁDIÓ HÍRPORTÁLJA 
 
 

A médiaszolgáltatási tevékenységét a Médiatanács a Magyar Mecenatúra Program keretében támogatja.

NMHH
Az Év Honlapja 2018