Infostart.hu
eur:
386.84
usd:
328.82
bux:
0
2025. december 26. péntek István
Happy business woman traveling with her car around the city.
Nyitókép: miniseries/Getty Images

Új, rendhagyó KRESZ-táblákkal találkozhatnak az autósok

Franciaországban és Angliában már alkalmazzák a piros helyett zöld körben látható, csak ajánlott sebességi értéket mutató táblát.

A közlekedési táblák színei és formái világszerte különböző jelentéseket hordoznak, és bár az 1968-as Bécsi Egyezmény óta Európában törekednek az egységesítésre, egyes országokban még mindig találkozhatunk sajátos jelzésekkel. Ilyen például a zöld szegélyű sebességjelző tábla, amely az Egyesült Királyságban és Franciaországban is megjelent – írja a vezess.hu.

Ezek azért lehetnek érdekesek, mert a szokásos, piros körben található értékkel szemben nem kötelező, legmagasabb megengedett sebességről tájékoztatják a vezetőt. Ezek a zöld színnel csupán ajánlásnak számítanak.

Céljuk, hogy a járművezetőket felelősségteljesebb vezetésre ösztönözzék, különösen olyan területeken, ahol gyalogosok, kerékpárosok vagy más közlekedők nagy számban fordulnak elő. A modern járművek vezetéstámogató rendszerei képesek felismerni ezeket a táblákat, és ennek megfelelően automatikusan beállítani a jármű sebességét, elősegítve a biztonságosabb közlekedést.

Az Egyesült Királyságban ezeket a táblákat az „advised speed limit” (ajánlott sebességkorlátozás) felirat is kísérheti, egyértelművé téve, hogy

csak ajánlatról van szó, nem pedig büntetéssel járó szigorú szabályról.

Tehát a sofőrök lelkére hatnak, hasonló módon, mint a lakott területek elején elhelyezett, felirattal lassításra felszólító sebességmérő eszközök. Ezek sem büntetnek, de a jelzés hatására ​megfigyelhető, hogy többen lassítanak, mint a táblák, kijelzők nélkül.

Nyilván eddig is voltak erre megoldások, figyelmeztető táblák, iskolák környékén elhelyezett jelzések, de a sofőrök agya alapvetően ezekre a kerek sebességhatárokra van „huzalozva”, ezeket saját tapasztalat alapján sokkal hamarabb észrevesszük, és betartjuk, mint a kevésbé konkrét, lassításra felszólító KRESZ-táblákat – jegyzi meg az autós portál.

Címlapról ajánljuk
Szemléletváltás nélkül nem megy: a mezőgazdaság a klímaváltozás nagy vesztese

Szemléletváltás nélkül nem megy: a mezőgazdaság a klímaváltozás nagy vesztese

A 2021 és 2024 közötti négy évből háromban hazánk területének 70 százalékát aszály sújtotta. Egy uniós jelentés szerint Magyarországon 2022-ben a biogazdálkodás mindössze a termőterületek 6,3 százalékán volt jellemző, miközben az EU 2030-ra 25 százalékos célt tűzött ki. Koczóh Levente András, a Green Policy Center senior klímapolitikai szakértője vázolta, milyen változtatásokra lenne itthon szükség.
VIDEÓ
Évezredes titkok a modern luxus árnyékában: így változik meg örökre a legendás ókori főváros sorsa

Évezredes titkok a modern luxus árnyékában: így változik meg örökre a legendás ókori főváros sorsa

2025-ben az Ázsiai és Csendes-óceáni Gazdasági Együttműködés (Asia-Pacific Economic Cooperation – APEC) csúcstalálkozóját Kjongdzsuban tartották, ez a név csak a legelszántabb történelem vagy földrajz iránt érdeklődő közönség számára lehet ismerős Magyarországon. A település pedig egykoron az ókor egyik legnagyobb királyságának volt a fővárosa, ahol máig szinte „szabadtéri múzeumként” sorjáznak az egykori emlékek. A modern idegenforgalmi kihívások ugyanakkor dilemmával szembesítik a várost, hogy megőrizze a karakterét a jövőben is.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×