Az Utolsó Nemzedék (Letzte Generation) nevű környezetvédelmi aktivistacsoport tagjai a hét elején olajjal öntötték le Gustav Klimtnek a bécsi Leopold Múzeumban őrzött Élet és halál című festményét. A képet védő üvegről és a keretről azonnal letörölték a fekete olajat, és remény szerint a festményben nem keletkezett kár.
Noha a belépők táskáját és csomagjait a szokott módon átvizsgálták, az aktivisták a ruhájukba rejtett gumiból készült, forróvizes palackban csempészték be az olajat.
A klímavédelmi aktivisták akciója összefogásra késztette az ausztriai múzeumokat is. Lapértesülések szerint azzal szinte mindenki egyetért, hogy
szigorítani kell a biztonsági intézkedéseket, így táskák beviteléről szó sem lehet.
A bécsi Kurier című lap ugyanakkor arról számolt be, hogy a többi óvintézkedést illetően a múzeumok hallgatásba burkolóznak. Azaz nem kívánják a nyilvánosság előtt megszellőztetni, hogy miként próbálják megakadályozni a kulturális "atrocitásokat".
Linz városának kulturális tanácsosa, Alfred Weidinger szerint a klímaaktivisták alaposan átgondolt marketingakcióiról van szó. Ezért választják célpontnak lehetőleg a nagyobb múzeumok legnevesebb festőinek műveit a különböző támadásaikhoz. Mindez kellően biztosítja számukra azt a lehetőséget, hogy
felhívják magukra a figyelmet.
A felső-ausztriai múzeumok felelőse a történtek kapcsán megértően nyilatkozott ugyan a klímaaktivisták céljairól, a leghatározottabban elítélte ugyanakkor azt a "marketingmodellt", amelynek céltáblája a múzeumok kulturális kincseinek veszélyeztetése, illetve megkárosítása.
Az eddigi hasonló akciók során egyetlen festmény sem szenvedett különösebb kárt. Az aktivisták valójában nem is akarnak kárt okozni, és ez lehet az oka annak, hogy üveggel védett festményt választanak – jelentette ki.
Kisebb károk ugyanakkor sem a keretben, se magában az alkotásban nem zárhatók ki.
A történtek ellenére a tartományi múzeumok párbeszédet kezdeményeznek a környezetvédő aktivistákkal
– mondta el Weidinger. A múzeumok feladata az, hogy kulturális tartalmakat közvetítsenek. Ha ehhez hozzá tudunk járulni, akkor készen állunk erre – indokolta a párbeszédet a tanácsos.
Távolról sem volt ilyen megértő Ausztria egyik legnevesebb műgyűjtője, Eva Dichand, elítélve a bécsi Leopold Múzeumban végrehajtott legutóbbi akciót, ő "teljesen szükségtelen vandalizmusról " beszélt.
Egyetértett ugyan a környezetvédő aktivisták klímavédelmi célkitűzéseivel, de elítélte a kulturális kincsek rongálását. A műgyűjtő szerint ez ellen fel kell lépni, és erre javaslatot is tett.
"A műkincsek rongálóit bezáratnám, vagy szociális munkára ítélném" – jelentette ki.