A közlemény hangsúlyozza: a légtér újbóli megnyitása a repülési útvonalak időbeni és térbeni csökkenését eredményezi. A várhatóan itt közlekedő évi 180 ezer járat 370 ezer tengeri mérfölddel repül majd kevesebbet, ami éves szinten 18 millió eurós üzemeltetési költségmegtakarítást, továbbá évi 24 ezer tonnával kevesebb kerozin felhasználását jelenti, és 75 ezer tonnával csökkenti a szén-dioxid kibocsátást.
Magyarország és Koszovó esetében az egymással nem szomszédos országok közötti, több határon átívelő szolgáltatást különleges és innovatív megoldások bevezetésével tette lehetővé. A HungaroControl kutatás-fejlesztési és szimulációs központjában számos bonyolult szimulációs gyakorlatot végeztek el a légi forgalom gyors és zökkenőmentes biztosítása érdekében.
Az MTI értesülése szerint az irányításszakmai feladatok végrehajtásának előkészítésben és a lebonyolításban a magyar kormány képviseletében részt vett a Miniszterelnökség és a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium vezetésével a Külügyminisztérium, a Honvédelmi Minisztérium, a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium, a Nemzeti Közlekedési Hatóság és a Közlekedésbiztonsági Szervezet.
A távirati iroda információi szerint a légtér megnyitása egy folyamat, amely közel két hónapot vesz igénybe, és amelynek eredményeként a légtérhasználat várhatóan 2014 június elejére, 15 évvel a koszovói válság után éri el teljes kapacitását.
Hanganyag: Domanits András