eur:
394.38
usd:
370.1
bux:
65045.06
2024. április 19. péntek Emma

Zsolnay vázákat is keresnek a Costa Concordián

Megkezdődött a kárfelmérés és a Costa Concordia rögzítése az óceánjáró roncsának kedd hajnalra véget ért egyenesbe hozása után. A hajóról az értékes berendezéseket és műtárgyakat is ki akarják menteni, közöttük magyar iparművészeti kincseket - derül ki olasz lapjelentésekből.

Miután a Costa Concordia addig víz alatt fekvő oldala kiemelkedett a tengerből, az olaszországi műveletet végző Titan Micoperi amerikai-olasz konzorcium műszaki szakemberei elkezdték felmérni a hajó szerkezetének állagát - nyilatkozott Sergio Girotto, a Micoperi főmérnöke.

Az óceánjárót jelenleg az az acélszerkezet tartja, amelyet az utóbbi egy évben emeltek. A hajó alatti tengerfenékre 1180 cementzsákot fektettek le: ez a mesterséges tengerfenék is támaszt nyújt ahhoz, hogy a hajó ne mozduljon el.

Az egyenesbe állítás a teljes művelet összesen hat fázisából a harmadik volt: a következő lépés a Costa Concordia stabilizálása, hogy az óriási roncs állja a téli hónapokban a tenger hullámzását. Ennek keretében cementhabarccsal teli újabb zsákokkal veszik körbe a hajóvázat.

Az óceánjáró elfordításához használt acélsodronyokat, melyek jelenleg horgonyként is szolgálnak, 28 darab huszonöt méter hosszú és fél méter átmérőjű csővel helyettesítik a hajó rögzítéséhez. A csöveket pedig a víz alatti talapzathoz erősítik.

A hajó bal oldalára eddig rögzített 11 - vízzel teli - tartály mellé további négyet helyeznek, és 15 tartályt rögzítenek a hajó szétroncsolódott jobb oldalára is. Amikor a tartályokat kiürítik, a hajó közel 15 méterrel meg fog emelkedni: most a Costa Concordia 31 méteres mélységben áll, a hajótest kétharmada még a vízszint alatt van.

A tervek szerint nem ürítik ki a 250 ezer tonnára becsült tengervizet és a hajóval együtt tavaly januárban elsüllyedt 100 tonna élelmiszert. "Attól tartunk, hogy a hajót kiürítve meggyengítjük a szerkezetét" - hangsúlyozta Girotto.

A hajó elvontatásának még nincsen pontos időpontja, de a roncs legkésőbb jövő nyár kezdetére tűnhet el Giglio szigetének partjairól. Szétszedésének helyszínét sem választották ki, de az olasz kikötők attól tartanak, végül a külföldi konkurencia elveszi tőlük az aranyat érő hajó szétszedését. Sajtóértesülések szerint a Costa Concordia roncsának eladása is jó üzlet: a piacon összesen 17,5 millió dollárt ér.

A Costa Crociere és a Titan Micoperi közötti szerződés értelmében a hajó stabilizálása után felszínre hozzák a kabinokban levő 150 széf tartalmát, melyet olasz ügyészek jelenlétében lefényképeznek és nyilvántartásba vesznek a tulajdonosoknak való visszajuttatáshoz.

A Corriere della Sera című olasz napilap szerint a hajó berendezése 3 millió eurót ér. Ötszáztíz eredeti műtárgy van a Costa Concordia fedélzetén, például a termeket díszítő festmények, de 19. század eleji Zsolnay kerámiavázák és budapesti kávéházak századfordulós szervizei is utaztak, valamint aranydíszítésű cseh kristályok. Ha meg is semmisültek, a biztosító jelentős összeget fizethet utánuk.

Címlapról ajánljuk

Orbán Viktor: eljött az idő, hogy Budapest után Brüsszelben is megmentsük a szabadságot

"Amíg nemzeti kormány lesz, Magyarország nem lép be az ukrajnai háborúba senkinek az oldalán" - jelentette ki a Fidesz EP-kampánynyitó rendezvényén pénteken Orbán Viktor pártelnök. "No migration, no gender, no war" - adta ki a hármas jelszót.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.22. hétfő, 18:00
Dobrowiecki Péter Lengyelország-szakértő, az MCC Magyar-Német Intézet kutatási vezetője
Mitrovits Miklós történész, Lengyelország-szakértő
Hogyan és melyik AI-projektbe vágj bele? Erről lesz szó egy teljes napon át!

Hogyan és melyik AI-projektbe vágj bele? Erről lesz szó egy teljes napon át!

Milyen változásokat hoz az AI az üzlet számára az egyes szektorokban és területeken, és hogyan vágjunk bele az AI-projektekbe?  Egy teljes konferencianapon keresztül ezzal foglalkozunk az AI in Business c. rendezvényünkön április 23-án. Mellébeszélés helyett üzleti stratégiákat, valós megoldásokat és use case-eket mutatnak be a témát ismerő tanácsadók, IT-beszállítók, és azok a nagyvállalati vezetők, akik már aktívan keresik vagy már meg is találták az AI-ban rejlő üzleti lehetőségeket. 7 szekció, több mint 40 előadó egy helyen!

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×