eur:
389.05
usd:
361.98
bux:
67998.62
2024. május 3. péntek Irma, Tímea

Rövidke vasutassztrájk Franciaországban is

Sztrájkolnak a francia vasutasok az árufuvarozási üzletág küszöbön álló reformja ellen tiltakozva. A hétfőn este nyolckor kezdődött, kedd éjfélig tartó munkabeszüntetés azonban a nagy hatalmú vasutas-szakszervezetek pozícióinak gyengülését mutatja, abban ugyanis várhatóan a dolgozóknak csupán fele - a cég vezérigazgatójának becslése szerint pedig mindössze egyharmada - vesz részt. Igaz, az utasok dolgát így is megnehezíti az akció.

Az áruszállításban dolgozóknak csak nagy nehézségek árán sikerült meggyőzniük a sztrájk szükségességéről a személyszállításban dolgozó kollégáikat, egyebek mellet ez is az oka annak, hogy a mostani tiltakozó akció alig tart tovább egy napnál. Ez óriási visszalépést jelent a tavaly év végi sztrájkhullámhoz képest, amikor a vasutasoknak a fél ország megbénításával sikerült elodázniuk az amúgy a szakmában mindenki által szükségesnek tartott reformokat.

Most elsősorban azért hezitáltak az érdekképviseletek, mert a kormány szeptember közepén bejelentette: a következő években kereken 7 milliárd eurót készül fektetni a francia vasúthálózat modernizálásába, igaz, ebből egyetlen fillér sem fordítható az évek óta veszteséget termelő áruszállítási üzletág finanszírozására. Ez azt jelenti, hogy a vasúttársaság vezetőinek mindenképpen át kell alakítaniuk e tevékenységet, amely idén várhatóan több mint félmilliárd eurós veszteséget fog produkálni.

Óriási átalakítások

Az InfoRádióban arról már korábban beszámoltunk, hogy Guillaume Pepy, a cég elnök-vezérigazgatója a várható ellenállásra való tekintettel a legnagyobb titokban dolgozta ki a legújabb átalakítási tervet, mostanra pedig kiderült, hogy egyebek mellett egymilliárd eurót készül a veszteséges üzletág konszolidálására fordítani. Igaz, a beruházás eredményeként a tevékenységeket külső cégekbe szervezik ki, és a jelenleg rendkívül védett státust élvező vasúti alkalmazottakat ezekbe az új társaságokba helyezik majd át.

A szakszervezeteknek viszont éppen ez nem tetszik, így a cégvezetés most azt hangsúlyozza, hogy ez a változás nem módosítja a dolgozók jogállását, sőt, a tervezett elbocsátásokkal kapcsolatban is változtatott eddigi kommunikációján: az elnök-vezérigazgató két hónapja még négyezerre becsülte a megszüntetendő munkahelyek számát, október elején azonban már azt mondta, hogy "nincs fölösleges ember a társaságnál".

Komolytalan lehet

A mostani szakszervezeti akciók a fentiek fényében tehát egyre inkább akadékoskodásnak tűnnek, amelyek komolyságát ráadásul az is gyengíti, hogy több érdekvédelmi szervezet bérkövetelésekkel is előállt. Nem véletlen, hogy az elemzők úgy vélik, ez lesz az a reform, amelyet hosszú évek óta először végre lehet majd hajtani a francia vasúttársaságnál.

Mindeközben a párizsi Orly repülőtéren tovább folytatódik, sőt egyre inkább eldurvul az utasok egy részének beszállítását végző dolgozók sztrájkja. Amint arról az InfoRádióban beszámoltunk, a hat napja kezdődött tiltakozást az váltotta ki, hogy a Polgári Repülésügyi Igazgatóság nem hosszabbította meg a több mint 400 embert foglalkoztató Servisair működési engedélyét, amely tizenöt légitársaság beszállítását és a gépek takarítását biztosítja. A bizonytalan jövő előtt álló dolgozók hétfőn néhány órára lezárták a repülőtérre bevezető utakat, szerdára pedig azt ígérik, hogy az egész Orly forgalmát megzavarják, ha nem sikerül megfelelő megoldást találni helyzetükre.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk

Biztosra veszik: orosz ügynökök robbantottak Csehországban

A cseh Szervezett Bűnözés Elleni Központ vizsgálata megerősítette, hogy a vrběticei lőszerraktárak elleni, közel tíz évvel ezelőtti robbantás mögött az orosz katonai titkosszolgálat, a GRU állt. A külföldi kémek célja a fegyverek és lőszerek eljuttatásának megakadályozása volt olyan területekre, ahol az orosz hadsereg katonái tevékenykednek.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.05.03. péntek, 18:00
Bakondi György
a miniszterelnök belbiztonsági főtanácsadója, a Stratégiai Tanácsadó Testület tagja
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×