Az áruszállításban dolgozóknak csak nagy nehézségek árán sikerült meggyőzniük a sztrájk szükségességéről a személyszállításban dolgozó kollégáikat, egyebek mellet ez is az oka annak, hogy a mostani tiltakozó akció alig tart tovább egy napnál. Ez óriási visszalépést jelent a tavaly év végi sztrájkhullámhoz képest, amikor a vasutasoknak a fél ország megbénításával sikerült elodázniuk az amúgy a szakmában mindenki által szükségesnek tartott reformokat.
Most elsősorban azért hezitáltak az érdekképviseletek, mert a kormány szeptember közepén bejelentette: a következő években kereken 7 milliárd eurót készül fektetni a francia vasúthálózat modernizálásába, igaz, ebből egyetlen fillér sem fordítható az évek óta veszteséget termelő áruszállítási üzletág finanszírozására. Ez azt jelenti, hogy a vasúttársaság vezetőinek mindenképpen át kell alakítaniuk e tevékenységet, amely idén várhatóan több mint félmilliárd eurós veszteséget fog produkálni.
Óriási átalakítások
Az InfoRádióban arról már korábban beszámoltunk, hogy Guillaume Pepy, a cég elnök-vezérigazgatója a várható ellenállásra való tekintettel a legnagyobb titokban dolgozta ki a legújabb átalakítási tervet, mostanra pedig kiderült, hogy egyebek mellett egymilliárd eurót készül a veszteséges üzletág konszolidálására fordítani. Igaz, a beruházás eredményeként a tevékenységeket külső cégekbe szervezik ki, és a jelenleg rendkívül védett státust élvező vasúti alkalmazottakat ezekbe az új társaságokba helyezik majd át.
A szakszervezeteknek viszont éppen ez nem tetszik, így a cégvezetés most azt hangsúlyozza, hogy ez a változás nem módosítja a dolgozók jogállását, sőt, a tervezett elbocsátásokkal kapcsolatban is változtatott eddigi kommunikációján: az elnök-vezérigazgató két hónapja még négyezerre becsülte a megszüntetendő munkahelyek számát, október elején azonban már azt mondta, hogy "nincs fölösleges ember a társaságnál".
Komolytalan lehet
A mostani szakszervezeti akciók a fentiek fényében tehát egyre inkább akadékoskodásnak tűnnek, amelyek komolyságát ráadásul az is gyengíti, hogy több érdekvédelmi szervezet bérkövetelésekkel is előállt. Nem véletlen, hogy az elemzők úgy vélik, ez lesz az a reform, amelyet hosszú évek óta először végre lehet majd hajtani a francia vasúttársaságnál.
Mindeközben a párizsi Orly repülőtéren tovább folytatódik, sőt egyre inkább eldurvul az utasok egy részének beszállítását végző dolgozók sztrájkja. Amint arról az InfoRádióban beszámoltunk, a hat napja kezdődött tiltakozást az váltotta ki, hogy a Polgári Repülésügyi Igazgatóság nem hosszabbította meg a több mint 400 embert foglalkoztató Servisair működési engedélyét, amely tizenöt légitársaság beszállítását és a gépek takarítását biztosítja. A bizonytalan jövő előtt álló dolgozók hétfőn néhány órára lezárták a repülőtérre bevezető utakat, szerdára pedig azt ígérik, hogy az egész Orly forgalmát megzavarják, ha nem sikerül megfelelő megoldást találni helyzetükre.
Át kellett írni a Medián közvélemény-kutatási adatait, de van rá magyarázat