eur:
394.32
usd:
370.28
bux:
65674.41
2024. április 18. csütörtök Andrea, Ilma

16 kilométernyi metró - egymilliárd euróból

Egymilliárd euróba (257 milliárd forintba) kerül majd a tervek szerint Bukarestben a kormánypalota előtti teret a repülőtérrel összekötő 16 kilométeres metróvonal.

A bukaresti önkormányzati testület tavaly októberben fogadott el határozatot arról, hogy metróvonallal köti össze a város szívében fekvő Victoria teret az Otopeni repülőtérrel.

A 16 kilométeres vonal megépítése a megvalósíthatósági tanulmány szerint egy milliárd 55 millió euróba fog kerülni, ennek egy részét az önkormányzat, egy másikat a kormány állja, a hiányzó részt pedig banki hitelekkel próbálják lefödni.

Az új metróvonalon a tervek szerint 19 állomást és egy depót építenek. A majdani alagútban száguldó 21 metrószerelvény óránként mintegy ötvenezer utas szállítására lesz képes.

"Erről a tervről ne kérdezzen bennünket" - válaszolta az InfoRádió kérdésére a bukaresti metrókat működtető Metrorex társaság kommunikációs igazgatója. Mariana Petre érzékeltette, hogy a bukaresti önkormányzat határozata politikai ízű.

Az ellenzéki vezetés alatt álló fővárosi önkormányzat ugyanis eddig semmilyen metróépítési tervet nem irányított, a Metrorex társaság nem a főpolgármesteri hivatal, hanem a szállításügyi minisztérium alárendeltségében működik.

Nem tudják, mennyibe kerül egy kilométer

Arra a kérdésre, hogy a Metrorexnél mennyibe kerül egy kilométernyi metróvonal megépítése, a cég fejlesztési igazgatója, ªtefan Rotaru sem tudott pontos választ adni. Noha jelenleg is folynak metróépítési munkálatok a román fővárosban, ezek helyzete annyira sajátos, hogy aligha számítható ki a kilométerenkénti ár.

A most átadás előtt álló szakaszok építését ugyanis még a Ceauºescu-diktatúra idején kezdték el. Az építkezés a kilencvenes években teljesen leállt, és tetemes pénzt emésztett fel a félkész állapotban hagyott alagutak állagának megőrzése.

ªtefan Rotaru elmondta, a bukaresti metró kizárólag román technológiával épült, az építésnél is csak román gyártmányú gépeket használtak. Az alagutak 6-10 méterrel a felszín alatt haladnak, azok egy részét csatornaként ásták ki, majd födték be. A négy bukaresti metróvonal összesen több mint 62 kilométeres pályáján akadnak azonban 20 méter mélyen fúrt szakaszok is.

Hanganyag: Gazda Árpád (Kolozsvár)

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk

Dobrev Klára az Arénában az EP-választás tétjéről és Magyar Péterről

Június 9-én arról is döntünk az európai parlamenti választáson, hogy egy Európa nélküli víziót támogatunk, vagy éppen egy erősebb Európa-víziót – mondta Dobrev Klára árnyék-miniszterelnök, a DK–MSZP–Párbeszéd európai parlamenti listavezetője. Az InfoRádió Aréna című műsorában beszélt az Európai Egyesült Államok előnyeiről, a Magyar Péter-jelenségről és az esetleges miniszterelnök-jelöltségéről is.
VIDEÓ
Lefordultak az amerikai indexek

Lefordultak az amerikai indexek

Gazdasági információk tekintetében ma az amerikai lakáspiacról közölnek újabb adatot, ez a monetáris politikai kilátások szempontjából lehet érdekes. A héten eddig kedvezőtlenül alakulnak a részvénypiaci folyamatok, elsősorban az Izrael és Irán közötti konfliktus fokozódása nyomta rá a bélyegét a hangulatra, emellett továbbra is ott vannak a ragadós amerikai inflációval kapcsolatos aggályok, amelyek azt a narratívát erősítik, hogy akár hosszabb ideig maradhat a magas kamatszint. A magyar tőzsde ma esett, az európaiak viszont pluszban zártak. A tengerentúlon egyelőre esés látszik.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×