Infostart.hu
eur:
382.4
usd:
327.85
bux:
0
2025. december 5. péntek Vilma
Az Audi Hungaria győri gyára 2025. július 10-én. Ezen a napon az Audi Q3 modell sorozatgyártásának elindítása alkalmából rendeztek ünnepséget.
Nyitókép: MTI/Máthé Zoltán

Elemző a vámmegállapodásról: csökkenhet a magyar járműipar kitettsége, javulhatnak az exportmutatóink

Az amerikai kormányzat és az EU közötti kereskedelmi egyezség után elképzelhető, hogy a kockázatkerülő magatartás válik általánossá, ami azt eredményezheti, hogy kevesebb német autót importálnak az Egyesült Államokba – mondta az InfoRádióban Szabó Dániel. A Portfolio elemzője szerint ugyanakkor a német járműipari értékláncokba való erős beágyazottság miatt Magyarországnak vélhetően sokkal kisebb lesz a kitettsége, így lehet reménykedni a pozitív változásokban.

Vasárnap este egyezségre jutott Donald Trump amerikai elnök és Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke az Egyesült Államok és az Európai Unió közötti kereskedelmi megállapodásról. A részletek ugyan még nem ismertek, de az alapfelállás szerint az Egyesült Államok általánosan 15 százalékos vámot vet ki az unióból érkező árukra. Szabó Dániel, a Portfolio elemzője az InfoRádióban elmondta: papírforma szerinti egyezség született a felek között, ugyanakkor olyan kötelezettségek is bekerültek a megállapodásba, amelyek eddig egyáltalán nem tartoztak az Európai Unió hatáskörébe és döntésjogai közé. Ilyenek például azok a vállalások, amelyek szerint az EU 600 milliárd dollárnyi új befektetést hajt végre az Egyesült Államokban a már meglévő beruházásokon felül, továbbá több energiát kell majd vásárolniuk az uniós tagállamoknak az USA-ból, illetve nagyobb mennyiségben kell beszerezniük amerikai fegyvereket.

A szakértő kiemelte: nem újdonság, hogy az amerikai kormányzat ilyen feltételekhez köti a kereskedelmi megállapodásait, korábban Japánt, Ausztráliát és az Egyesült Királyságot is hasonló intézkedések bevezetésére kérte. Ugyanakkor megítélése szerint

ezek a vállalások nyomon követhetetlenek, egy kormánynak nincs sok ráhatása ezekre a folyamatokra.

A befektetésekről ugyanis a cégek döntenek, a fegyverbeszerzésekről pedig alapvetően a saját igényeik szerint a hadseregek. Szabó Dániel ezzel kapcsolatban megjegyezte: ugyan kiváló az Egyesült Államok hadiipara, de az utóbbi időben azért felmerültek olyan tényezők, amik miatt „nem mindenki vásárolna szívesen fegyvereket” a tengerentúlról.

Az elemző szerint a mostani megállapodás magyar szempontból annál biztos kedvezőbb helyzetet teremt, mint ami az elmúlt hónapokban volt tapasztalható. Mint fogalmazott, nem is igazán a vámok befizetett összegei vagy értékei gyakoroltak negatív hatást a magyar gazdaságra, hanem az általános piaci bizonytalanság, hiszen sokáig nem lehetett tudni, hogy a 25 százalékos járműipari vámokon felül például milyen alapvám fog még vonatkozni az uniós importra az Egyesült Államokban. A vasárnapi bejelentés szerint ez 15 százalékos szinten lesz. „Persze azt is tudjuk, hogy nem lesz 25 százalékos járműipari vám, hanem egy általános kulcsról állapodtak most meg, ami abba az irányba mutat, hogy mindenképpen egy kedvezőbb folyamat indul el a magyar gazdaság számára” – magyarázta Szabó Dániel.

Véleménye szerint azt most nagyon nehéz lenne meghatározni, hogy a bizonytalan helyzet után a megállapodás hatására hogyan fognak majd viselkedni az érintett piaci szereplők. Elképzelhetőnek tartja, hogy

a kockázatkerülő magatartás válik általánossá, ami azt eredményezheti, hogy például kevesebb német autót importálnak az Egyesült Államokba.

A Portfolio elemzője hozzátette: ezzel ugyan „nem kapna nagy mankót” a magyar gazdaság, de elképzelhető akár az is, hogy megszűnik az a korábbi „görcsös félelem”, ami miatt nem importáltak német autókat az Egyesült Államokba.

Felhívta a figyelmet arra, hogy legalább két-két és fél hétbe telik, amíg egy hajó konténerekkel és autókkal megpakolva Hamburgból eljut az Egyesült Államokba. A szükséges vámügyi intézkedések pedig további egy-másfél hetet vesznek igénybe. Az eddigi metódus alapján, valamint az amerikai elnök által belengetett magasabb vámtarifák miatt megvolt a kockázata annak, hogy a termékek importja esetén egy hónappal később magasabb vámokat kell fizetni, mint amikor elindult a rakomány Európából. Értelemszerűen ez nagy bizonytalanságot okozott a piacon, hiszen

nem lehetett kizárni, hogy jelentősen megemelkednek az importőrök költségei is, vagyis nemcsak az európai szereplők figyelték aggódva a fejleményeket, hanem az amerikaiak is.

Szabó Dániel szerint az mindenképpen pozitív hozadéka lehet a vasárnapi megállapodásnak, hogy a német járműipari értékláncokba való erős beágyazottság miatt Magyarországnak ebben a szektorban vélhetően sokkal kisebb lesz a kitettsége, így arra lehet számítani, hogy a piaci bizonytalanság megszűnésével javulhatnak a magyar exportmutatók is.

(A nyitóképen: az Audi Hungaria győri gyára 2025. július 10-én. Ezen a napon az Audi Q3 modell sorozatgyártásának elindítása alkalmából rendeztek ünnepséget.)

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Orbán Viktor péntek reggel: a következő napokban derül ki, hogy a háború továbbterjed a mi irányunkba vagy letekerik a lángját

Orbán Viktor péntek reggel: a következő napokban derül ki, hogy a háború továbbterjed a mi irányunkba vagy letekerik a lángját

A Kossuth rádióban kezdte pénteki munkanapját a miniszterelnök. Elmondta, a következő napokban derül ki, hogy a háború továbbterjed a mi irányunkba vagy letekerik a lángját. Nem vagyunk még kint a vízből, de egy kevésbé feszült és kockázatos időszak előtt állhatunk. Ha a háborút a harctéren kell megoldani, a fenyegetettség nőni fog – fogalmazott. Beszélt az orosz energiától való függésünkről, a gyenge Európáról, a Tisza Párt állítólagos programjáról és a kettős állampolgárság népszavazásának évfordulójáról is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.05. péntek, 18:00
Bódis László
a Kulturális és Innovációs Minisztérium innovációért felelős helyettes államtitkára, a Nemzeti Innovációs Ügynökség vezérigazgatója
Így jut 20 évig fix áron zöldenergiához az ország egyik legnagyobb iparvállalata

Így jut 20 évig fix áron zöldenergiához az ország egyik legnagyobb iparvállalata

A Bosch csoport két magyarországi telephelyén is on-site naperőművet épít az E.ON, és 20 éves, hosszútávú energiavásárlási szerződés (PPA) keretében látja el a vállalatot zöldenergiával. A konstrukciónak számos előnye van az ellátásbiztonság, a kiszámítható költségek és a dekarbonizációs célok szempontjából egyaránt. Arról, hogy miért éri meg valójában ezt a megoldást választani, hogyan érdemes belefogni, és milyen szempontokat érdemes mérlegelni a döntés során, a Portfolio Tóth Zoltánt, az E.ON EIS (Energy Infrastructure Solutions) megoldásértékesítési osztályvezetőjét kérdezte.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×