Megjelent a három nagy gyorsétterem-franchise pénzügyi beszámolója, amelyek alapján elmondható, hogy bár maga a vendéglátás látott már szebb napokat (elég csak a korábban jól menő éttermek tömeges bezárásaira gondolni, tíz év alatt eltűnt az éttermek negyede), a gyorséttermi szegmens a koronavírus-járvány óta évről évre egyre jobb számokat produkál – írja a hvg.hu.
A magyar lakosság tehát nem mondott le a hamburgerekről, pizzákról és rántott csirkeszárnyakról, hiszen az üzemeltető cégeknek jóval a 2024-es infláció fölött sikerült emelni a bevételeiket, és bizonyos esetben kimagasló profitnövekedést is el tudtak érni.
A McDonald’s éttermeket üzemeltető Progress Étteremhálózat Kft. 2024-ben 15 százalékkal 104,9 milliárd forintra növelte árbevételét, a nyereség pedig 40 százalékkal 8,7 milliárd forintra nőtt. Az árbevétel nagy része (92,4 milliárd forint) az éttermi értékesítésből, 12,5 milliárd pedig a franchise díjakból származik.
Közüzemi díjakra a vállalat tavaly kevesebbet fordított, mint 2023-ban (4,1 milliárd helyett csak 3,4 milliárd forintot), az üzemeltetési költség viszont 13 százalékkal, az igénybe vett szolgáltatások költsége 21 százalékkal emelkedett. Az eladott áruk beszerzési értéke 28-ról 31 milliárd forintra emelkedett, ugyanakkor maga az anyagköltség ötödével esett. Összességében az anyagjellegű ráfordítások költsége 58-ról 65 milliárd forintra nőtt.
A cég munkatársainak átlagos létszáma 2024-ben 3149 fő volt, ebből közel 2400 fizikai dolgozó volt, a bérköltség (járulékokkal és egyéb kifizetésekkel együtt) 21,8 milliárd forintra rúgott, ami 18,4 százalékos emelkedést jelent 2023-hoz képest – olvasható egyebek mellett.
Az Amrest Vendéglátó Kft. a 2024. december 31-i állapot szerint 23 Pizza Hut, és 100 Kentucky Fried Chicken (KFC) éttermet üzemeltet franchise szerződéseken keresztül, mai 2024-hez képest eggyel kevesebb pizzériát, viszont öttel több KFC-éttermet jelent. A franchise tulajdonosa a Yum! Brands, amely az Egyesült Államokban népszerű Taco Bell tulajdonosa is, és a régió több országában a Burger Kinget is ez a cégcsoport üzemelteti. A vállalat az Amrest Kávézó Kft.-n keresztül működteti a Starbucks kávézókat is.
A vállalat teljes árbevétele 75,7 milliárd forint volt tavaly (közel 9 milliárddal, avagy 13 százalékkal több, mint 2023-ban), a növekedés az új üzletnyitások mellett „a meglévő éttermek árbevételének növekedésének köszönhető: mind mennyiségben, mind az infláció hatásait ellensúlyozandó áremelések miatt” – áll a beszámolóban. Az adózott nyereség 4,86 milliárd forintot tett ki, ami 7,5 százalékos növekedést jelent. A társaság anyavállalata úgy döntött, hogy a teljes profitot osztalékként kiveszi a vállalatból.
A Starbucksokat üzemeltető vállalatnak sem volt rossz éve volt tavaly: a nettó árbevétel 10,9-ről 12,3 milliárd forintra nőtt, a nyereség viszont 503 millióról 211 millió forintra csökkent 2024-ben. A tulajdonos a profit és az eredménytartalék terhére 373,2 millió forint osztalék kifizetését javasolta.
A Burger King mögött álló vállalat, az 1991-ben erre a célra alapított Fusion Befektetési Zrt. konszolidált (leányvállalatokra is kiterjedő) pénzügyi beszámolója szerint 56,2-ről 64,4 milliárd forintra növelte 2024-ben az árbevételét, miközben a nyereség 30 százalékkal kerek 6 milliárd forintra nőtt. A vállalat üzemi eredménye 5,7 milliárd forintot tett ki, a pénzügyi műveletek eredménye 852 millió forintot fialt. A vállalatnak összesen 594 millió forint adót kellett tavaly befizetnie.
A tulajdonosok 4,89 milliárd forint osztalékot vettek ki, 1,1 milliárdot pedig eredménytartalékba helyeztek, ezzel közel 5 milliárdosra hizlalva a tartalékot.
Az árbevétel növekedésének nagy részét az éttermi vendéglátásból származó árbevétel adta, ez 54,5 milliárdról 62,5 milliárd forintra nőtt, emellett 1,4 milliárdos nagykereskedelemből származó forgalma is volt a vállalatnak. Ennek körülbelül 10 százalékos növekedését a visszaszállított göngyölegek értékesítése adta.