A felperesek eredetileg a Mercedest támadták, mert szerintük a cégtől vásárolt tehergépkocsi nem teljesítette a vállalt kibocsátási normákat.
Az ügy előzménye, hogy a duisburgi tartományi bíróság kétségbe vonta, hogy egy Euro 5-ös dízel a mindennapi használat során több szennyezőanyagot bocsáthat ki, mint amennyit a laboratóriumi vizsgálati eljárás megenged - írja a közlekedésbiztonsag.kti.hu.
Az Európai Bíróság jelezte, hogy az esetlegesen elmarasztaló bírósági döntés azt eredményezné, hogy számos régebbi dízelüzemű jármű engedélyét jogellenesnek nyilvánítják.
A szigorú jogértelmezésnek a következménye az lett volna, hogy az Euro 5 dízelüzemű járművek és egyes Euro 6 dízelüzemű járművek engedélyét is vissza kellett volna vonni. A járműveket ezután ki kellett volna vonni a forgalomból. A híradások szerint csak Németországban 4,3 millió Euro 5-ös, valamint 3,9 millió Euro 6-os dízelüzemű jármű esett volna a tiltás alá.
Az Európai Bíróság főtanácsnoka indítványában osztotta a duisburgi bíróság kételyeit, és valójában azon az állásponton volt, hogy az NEDC-szabályok szerint vizsgált szennyezőanyag-határértékeket nemcsak a laboratóriumban, hanem a közúton is be kell tartani normál vezetési körülmények között, például nagyobb sebességgel, teljesen eltérő gumiabroncsok használata, illetve változó útviszonyok mellett, többek közt emelkedőn felfelé és lefelé haladva egyaránt. Emiatt nagy volt az aggodalom, hogy az Európai Bíróság követni fogja az érvelést, ami sok dízelautó üzembentartó – magánszemélyek, szállító cégek üzemeltetői és tulajdonosai – számára rendkívül kellemetlen következményekkel járhatott volna – tette közzé az ADAC.
A perek visszavonásával azonban az Európai Bíróság előtt folyó eljárás is érvényét vesztette. Ez azt jelenti, hogy több millió jármű forgalomból való kivonásának veszélye már nem áll fenn.