eur:
408.13
usd:
387.35
bux:
77771.12
2024. november 18. hétfő Jenő
Az M4 autópálya Berettyóújfalu és Nagykereki közötti új szakasza Nagykereki határában az átadás napján, 2020. szeptember 4-én.
Nyitókép: MTI/Czeglédi Zsolt

Új hírek a sztrádamatricafrontról

A díjköteles gyorsforgalmi utakat használó utazóközönség közel 15,1 millió darab úthasználati jogosultságot vett, ami 13 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbi ugyanilyen adatot – közölte a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ).

A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ Zrt.) adatai szerint minden eddiginél nagyobb bevételt hozott az útdíjak tekintetében a 2022-es esztendő. Több mint 452 milliárd forint folyt be a teher- és a személygépjárművek úthasználata után. Ez a szám 13 százalékkal haladja meg az előző évi adatot.

A szolgáltató közleménye szerint a hazai útdíjbevételek közel négyötödét a HU-GO elektronikus útdíjrendszerben közlekedő tehergépjárművek úthasználata után befolyt útdíj adja. A NÚSZ Zrt. adatai szerint a megtett úttal arányosan fizetendő e-útdíj-bevétel a tavalyi évben meghaladta a 355 milliárd forintot. Ez az összeg 12 százalékkal magasabb a 2021. évi ugyanilyen adatnál. A megszolgált útdíj több mint 54 százalékát külföldi felségjelzésű 3,5 t megengedett legnagyobb össztömeg feletti tehergépjárművek úthasználata után fizették be.

A használati díjas e-matrica rendszerben közlekedő gépjárművekre soha nem vásároltak még annyi autópálya-matricát a közlekedők, mint 2022-re – emelik ki. Közel 15,1 millió darab e-matrica kelt el, összesen majd 97 milliárd forint értékben. A vignettákból – a darabszámot tekintve – 13 százalékkal fogyott több, mint 2021-re. Az elmúlt évek tendenciáját tekintve elmondható, hogy

a pandémia kezdete óta most először vett több pályamatricát az utazóközönség, mint a világjárvány előtti utolsó évre, 2019-re.

A matricatípusokat tekintve a hazai autósok körében népszerű éves országos autópályamatricából 584 ezer darab fogyott a tavalyi évre, 14 százalékkal több, mint 2021-re. A megyei matricákból több mint 2,4 millió darab kelt el 2022-re, bő 5 százalékkal több, mint egy évvel korábban. Előbbi típusú vignetta 90 százalékát, utóbbinak pedig 97 százalékát vásárolták magyar felségjelzésű járműre 2022-re.

A megyei matricák közül a Pest megyeiből kelt el a legtöbb, közel 1,3 millió darab fogyott a 2022-es évre. A második legnépszerűbb megyei matrica a Fejér megyei volt, amiből közel 287 ezer darabot vásárolt az utazóközönség. A képzeletbeli dobogó harmadik helyén pedig a Győr-Moson-Sopron megyei matrica áll, bő 186 ezer darab elkelt vignettával. Darabszám tekintetében a legnagyobb növekedést, sorrendben, a Fejér (+ 28,6 ezer db), a Pest (+ 25,2 ezer db) és a Borsod-Abaúj-Zemplén (+ 24,1 ezer db) vármegyére érvényes matrica érte el.

A legnagyobb bevételt hozó, külföldi utazóközönség körében népszerűbb heti (10 napos) matricatípusból majd 9,3 millió darab fogyott a tavalyi esztendőre, 16 százalékkal több, mint 2021-re. A külföldiek körében szintén kifejezetten népszerű havi vignettából pedig 2,8 millió darab fogyott 2022-re, közel 9 százalékkal több, mint egy évvel korábban. A heti vignettából mintegy egymillió, a havi matricából pedig 200 ezer darabbal vettek többet külföldi honosságú gépjárműre a tavalyi évre, mint 2021-re – olvasható.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.18. hétfő, 18:00
Schmidt Mária
Széchenyi-díjas történész, a Terror Háza Múzeum főigazgatója
Rengeteg kínai tőke áramlik Magyarországra, és éppen ez lehet az egyik fő kihívás Trump elnöksége idején

Rengeteg kínai tőke áramlik Magyarországra, és éppen ez lehet az egyik fő kihívás Trump elnöksége idején

2022-től 2024. szeptemberéig Magyarországra áramlott az összes kínai külföldi működőtőke több mint negyede, ami az európai kontinenst vette célba, és ezzel igyekszik a magyar kormány megtámogatni a recesszió-sújtotta gazdaságot – mutat rá vasárnapi körképében a Financial Times. A cikk egyik fő üzenete az, hogy a sok kínai tőkéből adódhat a nagy politikai mutatvány, hogy hogyan egyensúlyozzon az Orbán-kormány a kínai és az amerikai érdekek mentén, és közben a már bejelentett nagy autóipari beruházások lendületet is adjanak az EU-pénzek korlátozottsága miatt is szenvedő magyar gazdaságnak.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×