Több európai ország, így Lengyelország, Németország, Ukrajna, Szlovákia, Magyarország és a balti köztársaságok a múlt héten felfüggesztették a Barátság kőolajvezetéken át érkező olajimportot, miután az Oroszországot Európával összekötő vezetéken szerves klórvegyületekkel szennyezett kőolaj érkezett.
- Egy hosszabb ideig tartó kimaradás arra kényszerítheti a kelet-európai és német olajfinomítókat, hogy állítsák le működésüket, Moszkvát pedig arra, hogy csökkentse a kitermelést.
- A nyugati olajfelvásárlók emellett kárigényt nyújthatnak be az orosz olajkitermelőknek és a vezetéküzemeltető monopóliummal rendelkező Transznyefty orosz olajszállítási vállalatnak a bevételkiesések miatt.
A károk mértékét azonban egyelőre nem lehet tudni, ahogyan azt sem, hogy ki fogja rendezni a kártérítési igényeket. Fehéroroszország - amely orosz nyersolajat dolgoz fel és a finomított termékeket adja el külföldre - a termelés csökkenéséből fakadó károkat 100 millió dollárra becsüli.
A Belta fehéroroszországi állami hírügynökség idézi a Barátság kőolajvezeték egy ottani kezelőjét, aki arról beszélt, hogy
az oroszországi, fehéroroszországi, ukrajnai és lengyelországi vezetékekben becslések szerint 5 millió tonna szennyezett oroszországi olaj lehet.
Vlagyimir Putyin orosz elnök, aki kedden fogadta a Transznyefty vezetőjét, Nyikolaj Tokarevet, a nemzetközi csővezetékbe kerülő olaj minőségellenőrzési rendszerének korrekcióját követelte. Tokarev közölte, hogy az olajátvétel minőségellenőrzési rendszerének megszigorítása tárcaközi összefogással már meg is kezdődött.
Kedden folytatódott az Oroszország és Fehéroroszország közötti megbeszélés Moszkvában. Hétfőn ugyanis Moszkva bejelentette, hogy elkezdte a tiszta nyersolaj pumpálását a Barátság kőolajvezetéken keresztül, és az olaj elért az orosz-fehérorosz határra, Fehéroroszország azonban tagadta, hogy az olaj megérkezett volna az országba.
- A Belnyeftyehim fehérorosz állami kőolajipari konszern kedden közölte, hogy a tiszta nyersolaj várhatóan május 4-én éri el a fehéroroszországi Mazirban lévő finomítót.
- Ezzel szemben az orosz energiaügyi minisztérium május 2-3-ai várható időpontot jelölt meg erre.
Fehéroroszország szerint mielőtt a tiszta nyersolaj elérné a maziri olajfinomítót, a szennyezett olajat ki kellene préselni a vezetékből. A Belnyeftyehim közleménye szerint
mintegy 50 ezer tonna szennyezett olajat kellene eltávolítani a kőolajvezeték oroszországi részén, és további 120 ezer tonnát a fehéroroszországi oldalon.
A szennyezett olajat Fehéroroszország a maziri finomítóban fogja tárolni. A Belnyeftyehim hozzátette, hogy ezzel a Barátság kőolajvezeték csupán egy vonalát állítanák helyre, a teljes helyreállításhoz több hónapnyi munkára lesz szükség.
A Belta fehéroroszországi állami hírügynökségnek a Barátság kőolajvezeték fehéroroszországi szakaszát üzemeltető Gomel Transznyefty egy vezető tisztviselője arról beszélt, hogy a kőolajvezeték az éves átlagos kapacitás 60-65 százalékát május 10-11. körül érheti el. Hozzátette,
akár hat hónapra is szükség lehet, mire a vezeték elkezdi elérni teljes működési kapacitását.
A Barátság kőolajvezeték szállítási kapacitása napi egymillió hordó, a globális olajfelhasználás egy százaléka. Északi ága Lengyelországot és Németországot, déli ága pedig a Cseh Köztársaságot, Szlovákiát és Magyarországot látja el olajjal.
Oroszország összesen körülbelül 4 millió hordó olajat exportál naponta, kereskedők szerint a délre, északnyugatra és keletre tartó vezetékeket nem érintette a szennyezés.