eur:
408.55
usd:
375.28
bux:
74036.8
2024. november 5. kedd Imre
Itt a rezsicsökkentés folytatása

Itt a rezsicsökkentés folytatása

Tavaly összesen 290 milliárd forinttal járult hozzá a költségvetéshez a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgálató Zrt. – mondta az InfoRádió Aréna című műsorában Bartal Tamás, a társaság elnöke, a Miniszterelnökség helyettes államtitkára. Beszélt a Könnyű közmű programról is.

Két forrása van a szervezet bevételeinek: az e-matricarendszer, vagyis az időalapú útdíj, valamint a használat arányos e-útdíj, melynek lényege, hogy az autósok annak alapján fizetnek, hogy mennyit használnak az útból – tájékoztatott Bartal Tamás. Előbbi a 3,5 tonnánál nem nagyobb tömegű gépkocsiknak teszi lehetővé a gyorsforgalmi hálózatot, utóbbi pedig az ezen felüli össztömeggel bíró járművek fizetési modellje – tette hozzá a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt.

A cég tavaly 290 milliárd forintot hozott a költségvetésnek,

ebből 221 milliárdot az e-útdíjnak köszönhet.

Jogszabály jelöli ki, hogy mely útszakaszokon kell fizetni, jelenleg 6800 kilométer e-útdíjköteles rész van, ez a tehergépjárművek által használt magyar utakat fedi. A 2013-ban bevezetett rendszer segítségével  ellenőrizhetővé válik, hogy betartják-e a megengedett össztömeget, ennek a gazdaság fehérítésében is van szerepe, hiszen a NAV is ellenőrzi, hogy a bejelentett mennyiséggel megegyező árú érkezik az országba.

Bartal Tamás szerint az ellenőrzési rendszer megbízható. „A NÚSZ Zrt. rendkívül felkészült ebből a szempontból” – hangsúlyozta. A forgalmat és a használatot az utak szélén és felett elhelyezett eszközök mellett mobil ellenőrzési lehetőségeket is bevetnek a hatékonyság érdekében. A bevezetés hatékonyságát az is bizonyítja, hogy a rendszer kialakítása után 2 hónappal megtérült a beruházás – emelte ki a társaság elnöke.

Számos nemzetközi példa közül a GPS-alapú rendszert választották annak idején, de sajátossága, hogy

Magyarország tett eleget először az Eurovignette-irányelveknek,

miszerint átláthatónak kell lennie az e-útdíj rendszereknek. Ha valaki Romániából megy át a magyar utakon Szlovákiába, ugyanazzal a fedélzeti eszközzel tudja megoldani a fizetést, és ennek segítségével történjen az ellenőrzés is.

Az OBU-nak nevezett fedélzeti eszköz alapvetően a rendszeres úthasználóknak lett kitalálva, a viszonylati jegy pedig azoknak lehet megoldást, akik egy bizonyos szakaszt egy bizonyos alkalommal szeretne megtenni. Utóbbihoz tartozik egy internetes alkalmazás, melyben megadhatja, hogy honnan hova szeretne eljutni, majd befizeti a kalkulált összeget.

Könnyű közmű program

Egyre több embernek és vállalkozásnak segíthet a Könnyű közmű program - hangsúlyozta a Miniszterelnökség kabinetügyek koordinációjáért felelős helyettes államtitkára. A program társadalompolitikai célja, hogy a családok kedvezményekkel minél többet tudjanak megtakarítani. A gazdaságpolitikai cél pedig, hogy az így megnövekedett fogyasztás befolyással legyen a gazdasági növekedésre is.

Mivel a felhasznált mennyiség alapján határozták meg a kedvezményt, így magánszemélyeken túl kis- és középvállalkozások is élhetnek a lehetőséggel. 

A program további célja a bürokrácia csökkentése. Erre azért volt szükség, mert a Versenyképességi Tanács jelezte a kormányzatnak, hogy a villany-, gázbekötések hosszú ideig tartanak és rendkívül bonyolultak – árulta el Bartal Tamás. „Lényegében egy eltúlzott, drága, lassú bürokráciát próbálunk lebontani, ami nem egy egyszerű dolog, lépésről lépésre haladunk” – fogalmazott a helyettes államtitkár.

„A Könnyű közmű program nem más, mint a rezsicsökkentés folytatása”

– jelentette ki Bartal Tamás, aki szerint előbb utóbb mindenki kapcsolatba kerül vele.

Tavaly július óta a közmű bekötése díjmentessé vált meghatározott teljesítménymértékig. Ez nem csupán új építésű háznál érvényes, hanem akkor is, ha valaki felújít vagy bővít. A fogyasztásmérőig a hálózati engedélyes viseli a költségeket, a házi vezetéket azonban már az ingatlan tulajdonosának kell kiépítenie.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Felrobbanhat a héten a német kormánykoalíció: az FDP elnöke szerint így nem mehet tovább

Felrobbanhat a héten a német kormánykoalíció: az FDP elnöke szerint így nem mehet tovább

Az már egyáltalán nem számít rendkívülinek, hogy hétről hétre csökken a hárompárti német kormánykoalíció támogatottsága, és az Olaf Scholz kancellár vezette, a szociáldemokrata SPD-ből, a Zöldek Pártjából és a szabad demokrata FDP-ből álló koalíció felbomlása kevesebb mint egy évvel a jövő őszi parlamenti választások előtt szinte állandóan napirenden van. Ráadásul nem az ellenzék kényszeríti erre a kormányt, hanem Christian Lindner pénzügyminiszter.

Amerika választ: így szavaznak most az Egyesült Államokban

Az Amerikai Egyesült Államokban november 5-én, kedden zárul az elnökválasztás, a legtöbb tagállamban ugyanis már hetek óta lehet szavazni. A választási rendszer egyik különlegessége, hogy nem közvetlenül az elnökjelöltekre szavazhatnak, hanem államonként eltérő számú elektort választanak, akik végül döntenek az elnök személyéről. Ez azt is jelenti, hogy nem feltétlenül az lesz a következő elnök, akire országosan a legtöbb szavazat érkezett.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.05. kedd, 18:00
Hankó Balázs
kultúráért és innovációért felelős miniszter
EZT OLVASTA MÁR?
×
2024. november 5. 08:55
×
×
×
×