eur:
389.35
usd:
362
bux:
68083.81
2024. május 3. péntek Irma, Tímea

Rosszabbul járhat az állam, ha nem köt kötelező biztosítást

Már szinte biztos, hogy az állami kocsikra jövőre nem köt a tulajdonos kötelező gépjármű felelősségbiztosítást (kgfb), hanem saját maga rendezi a károkat. Piaci források ezt a megoldást gazdaságtalannak tartják, ráadásul nemzetközi problémákkal jár.

Hétfőn a parlament első körben megszavazta a kgfb-törvény módosítását, amelynek lényege, hogy az állam saját kézbe veszi a gépjárművei által okozott károk kifizetését, azaz nem köt azokra biztosítást.

A Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) elzárkózott a javaslat kommentálásától és a biztosítók is csak magukat meg nem nevezve mondtak véleményt az MTI-nek.

Miután nincs hivatalos statisztika az állami járművekről, és azokat több biztosító tarja nyílván, a becslések szerint 30-40 ezer autóról lehet szó. Ebbe beleértendők a rendőrség és a honvédség járművei is, amelyek közül számos külföldön, misszióban gurul.

A biztosítók úgy vélik, hogy egy olyan portfólió, amelyben a károk szétterülnek, és matematikailag valószínűsíthetők, legalább 100 ezer járműből áll. Így az állam eleve hátrányból indul.

A biztosítók a kockázatot tovább porlasztják, viszontbiztosítást kötnek a meglévő állományra. Az államnak erre nincs lehetősége. A személyi sérüléses károknál akár élethosszig tartó járadékfizetési kötelezettség keletkezik, amire szintén elő kell teremteni a fedezetet.

Európában a Zöld-kártya Egyezmény garantálja az autós külföldön okozott kárának megtérítését, amelynek az ellenértéke szerepel a kgfb-ben. A kgfb-ből kivett állami járműre az országhatáron határbiztosítást kell kötni. Ez viszont drága, így akár egy heti külföldi tartózkodás biztosítása több lehet egy éves kgfb díjnál.

Az EU-ban kötelező nemzetközi kárrendezési hálózatot fenntartani, hiszen minden kárt szenvedett a saját országában intézheti a kártérítést, akkor is, ha külföldi a károkozó. Ezt kiépíteni néhány tízezer járműre, fajlagosan igen drága - állítják az MTI által megkérdezett piaci szereplők.

További tisztázatlan kérdéseket vet fel, hogy a nagyobb állami szervezetek közbeszerzésen kötöttek kgfb-t a gépkocsijaikra. Ezek általában több évre szólnak, és egyelőre nem világos, mi lesz ezek sorsa az új szabályozással.

Címlapról ajánljuk
Készül a német költségvetés, ami válságba lökheti a koalíciót

Készül a német költségvetés, ami válságba lökheti a koalíciót

Május második napjáig adott határidőt a német pénzügyminiszter a minisztériumoknak a jövő évi költségvetés tervezetére vonatkozó kívánságaik előterjesztéséhez. A szabad demokrata Christian Lindner ugyanakkor már korábban utalt arra, hogy a fő "kívánságot" a szigorú megtakarítások jelentik. Ugyanakkor mindhárom koalíciós párt, a szociáldemokrata SPD, a Zöldek Pártja és a miniszter pártja, a liberális FDP is ragaszkodik ahhoz, hogy az általuk képviselt "vörös vonalakat" nem lehet átlépni.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.05.03. péntek, 18:00
Bakondi György
a miniszterelnök belbiztonsági főtanácsadója, a Stratégiai Tanácsadó Testület tagja
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×