Keddtől literenként 13 forinttal nő a gázolaj jövedéki adója, majd januártól a jelenlegi 25-ről 27 százalékra emelik az áfakulcsot. Mindezek hatására a hazai üzemanyagárak jelentős mértében emelkednek majd, a gázolaj esetében összesen literenként 22-23 forintos, a benzin esetében pedig hat forintos áremelkedést tapasztalhatnak majd az autósok.
Mindezek hatására (persze élve azzal a feltételezéssel, hogy más európai országokban nem kerül sor addig az adótételek változtatására) jövő év elejére Magyarországon a gázolaj ára az európai élmezőnybe fog tartozni, magunk mögé utasítva a régiós országok mindegyikét.
A határhoz közel eső településeken lakók számára így racionális döntés lehet a környező országokban megtankolni a gépjárműveket, hiszen így még Ausztriában is lehet majd literenként 22 forintot spórolni.
A benzin esetében nem lesz ennyire rossz a helyzet, bár már így is az osztrák szinten tankolhatjuk az üzemanyagot. A csehek és szlovákok még ennél is nagyobb árat kell, hogy fizessenek, a szlovének viszont továbbra is olcsóbban tankolnak majd, mint a magyarok.
Bár a gázolaj árának nagy ugrásáért ezúttal elsősorban a jövedéki adó szintje tehető felelőssé, az európai viszonylatban továbbra is a középmezőny alsó felébe esik. Nálunk csak a szlovének és a románok tudnak alacsonyabb értéket felmutatni.
Mindezek következtében tehát a magas hazai üzemanyagárak miatt elsősorban a magas áfakulcs tehető felelőssé. Már a 25 százalékkal is az európai élmezőnybe tartoztunk, a 27-tel pedig egyenesen az élre ugrunk. A környező országokban jellemzően 20 százalékos az áfakulcs mértéke az üzemanyagok esetében.