Infostart.hu
eur:
362.84
usd:
324.82
bux:
0
2026. november 9. hétfő Tivadar

OÉT megállapodás: a minimálbér 73 500 forint lesz

A jelenlegi 71.500 forint helyett 2010-re 73.500 forintos minimálbérről, 89.500 forintos szakmunkás bérminimumról és a nettó keresetek reálértékének megőrzéséről állapodtak meg az Országos Érdekegyeztető Tanács keddi plenáris ülésén.

Kompromisszumos megállapodás született - jelentette be délután fél négy után néhány perccel Csizmár Gábor, a Miniszterelnöki Hivatal államtitkára. A minimálbér a jelenlegi 71.500 forintról 2010. január 1-től 73.500 forintra, a garantált szakmunkás bérminimum pedig 87.500 forintról 89.500 forintra emelkedik. Emellett a nettó keresetek jövőre megőrzik reálértéküket - mondta.

A kormányzati oldal szóvivője emlékeztetett arra, hogy a bérmegállapodásról szóló tárgyalások szeptember 8-án kezdődtek. "Nagyon kicentizett megállapodást sikerült kötni, mind a két oldal jelentős kompromisszumokat kötött" - fogalmazott Csizmár Gábor.

A 73.500 forinttal a minimális bér megőrzi reálértékét - hangsúlyozta a tárgyalások alatt Dávid Ferenc, a munkaadói oldal szóvivője. (Ez az összeg 3,9 százalékos jövő évi inflációt feltételezve csekély reálbér növekedést jelent.) A munkaadók a nettó keresetek reálértékének megőrzését javasolták a bérbruttósítás, az adóváltozások, és a 3,9 százalékos várható jövő évi infláció mellett - közölte Rolek Ferenc, a munkaadói oldal elnöke.

A Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetségének (MGYOSZ) alelnöke szerint a munkaadók elmentek a lehetőségek határáig.

A munkavállalók számára elfogadható a minimálbér reálértékének megőrzése - mondta Pataky Péter. A Magyar Szakszervezetek Országos Szövetségének elnöke garantált szakmunkás bérminimumként először 93.500 forintot javasolt, később az oldal megállapodott a 89.500 forintos összegről.

A munkavállalók számára elfogadható a tervezet, mellékelve azt a táblázatot, amelyben kereseti kategóriánként rögzítik a szükséges változtatásokat - közölte Pataky Péter.

A kormányzati oldal által kidolgozott táblázat szerint a keresetek reálértékének megőrzéséhez 160 ezer forintig átlagosan 3 százalékkal kell emelni a bruttó kereseteket, 160-600 ezer között nincs szükség emelésre. (Ez nemzetgazdasági szinten 1,5 százalékos reálbér emelkedést jelent.)

"Vállalható megállapodás született" - foglalta össze a munkavállalói oldal véleményét Borsik János, az oldal elnöke. A tárgyalásnak nincs alternatívája - jelezte az Autonóm Szakszervezetek Országos Szövetségének elnöke, aki megköszönte a munkaadói oldal kompromisszum készségét.

A Stratégiai Társaságok Országos Szövetségének kivételével záradékkal látta el a megállapodást a munkaadói oldal, amely szerint a veszteséges vállalatok esetében nem ajánlja a keresetek 2010. évi növelését. Ezt a megjegyzést a munkavállalói oldal egységesen elutasította.

Több munkaadói szövetség a garantált szakmunkás bérminimumról szóló megállapodással nem értett egyet, de vétójogával nem élve, annak létrejöttét nem akadályozta meg.

Hanganyag: Kaputa Júlia

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Sári Zsolt: a közgyűjteményi béremeléseket egy átalakítási csomag részeként kell kezelni

Sári Zsolt: a közgyűjteményi béremeléseket egy átalakítási csomag részeként kell kezelni

Első körben az ígért béremelésnél kisebb történhet meg a közgyűjteményi dolgozóknál is – a folytatásról Sári Zsolt, a Társadalmi Kapcsolatokért és Kultúráért Felelős Minisztérium Közgyűjteményekért és Örökségvédelemért felelős államtitkára beszélt az InfoRádió Aréna című műsorában.
Már a banki AI-t is kérdezhetjük költéseinkről (x)
TÁMOGATOTT TARTALOM

Már a banki AI-t is kérdezhetjük költéseinkről (x)

Egyre nyitottabbak a banki ügyfelek arra, hogy a mesterséges intelligencia segítse őket pénzügyeik intézésében – mutat rá az NRC által a Gránit Bank számára készített digitális bankolási kutatás. A Gránit Guruhoz érkező kérdések elemzéséből az is kiderül, milyen segítséget várnak a felhasználók a virtuális pénzügyi asszisztensektől.
inforadio
ARÉNA
2026.11.09. hétfő, 18:00
Resperger István
ezredes, a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Szent-István Biztonságkutató Központ igazgatója
Pusztító csapást mértek az orosz elitalakulatra, szokatlan lépésre szánta el magát Moszkva – Háborús híreink hétfőn

Pusztító csapást mértek az orosz elitalakulatra, szokatlan lépésre szánta el magát Moszkva – Háborús híreink hétfőn

Az ukrán fegyveres erők négy orosz drónirányító központra mértek csapást a megszállt ukrajnai területeken és az oroszországi Brjanszki területen. A művelet során az elfoglalt Bergyanszkban eltalálták a Moszkva által kiemelten kezelt Rubikon drónegység egyik bázisát is - írta meg a United24. Harminc év után először indított útnak nyersvasszállítmányt az északi-sarki Murmanszk kikötőjéből Oroszország. A Kyiv Post cikke szerint azért kényszerültek az orosz acélipari szereplők a szokatlan lépésre, mert a fekete-tengeri ukrán drón- és rakétatámadások gyakorlatilag megbénították a hagyományos déli szállítási útvonalakat, a balti-tengeri kikötők pedig már nem bírják a megnövekedett forgalmat. Cikkünk folyamatosan frissül az orosz-ukrán háború legfrissebb eseményeivel.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×