eur:
413.87
usd:
396.72
bux:
0
2024. december 23. hétfő Viktória

Hatalmas profit és takarékosság - az autóipar eltérő stratégiái

Ellentmondásos hírekkel szolgál a világ autóipara. A Toyota nagyon sikeresen zárta az első félévet, és eladásaival első ízben megelőzte a 76 évig világelső, amerikai General Motorst. A vártnál nagyobb profitnövekedésről adott hírt néhány napja Európa két vezető csoportja: a Volkswagen és a Peugeot-Citroen is. Az amerikai Ford - a második legnagyobb amerikai autógyártó - ugyanakkor idei második negyedévét meglepően nagy, 8,7 milliárd dolláros adózás utáni veszteséggel zárta. A Renault ötezer fővel csökkentené alkalmazottainak európai létszámát 2010 végéig, hogy 10 százalékkal csökkentse költségeit. A Renault a romló üzleti kilátásokra és az egyes piacokon csökkenő eladásokra hivatkozva mérsékli termelési terveit is.

Ellentmondásos hírekkel szolgál a világ autóipara. A Toyota és a Honda kedvezően alakuló eladásokról számolt be, és jelentős, a vártnál nagyobb profitnövekedésről adott hírt néhány napja Európa két vezető csoportja: a Volkswagen és a Peugeot-Citroen is. Az amerikai Ford - a második legnagyobb amerikai autógyártó - ugyanakkor idei második negyedévét meglepően nagy, 8,7 milliárd dolláros adózás utáni veszteséggel zárta.

A Renault ugyan 2,3 százalékkal növelte forgalmát az egy évvel azelőttihez képest, ám ötezer fővel csökkentené alkalmazottainak európai létszámát 2010 végéig, hogy 10 százalékkal csökkentse költségeit. A Renault a romló üzleti kilátásokra és az egyes piacokon csökkenő eladásokra hivatkozva mérsékli termelési terveit is: az idei 3,3 milliós, a Dacia és a Samsung kocsikat is magába foglaló gyártási előirányzatot 300 ezerrel fogja vissza.

A fogyasztói hangulat nyugati romlása ellenére jól teljesítettek az év eddig eltelt időszakában a japán autógyárak, több európai versenytársukhoz hasonlóan.

A Toyota nagyon sikeresen zárta az első félévet, és eladásaival első ízben megelőzte a 76 évig világelső, amerikai General Motorst. A Toyota világszerte már az első negyedben több autót adott el, mint a GM - 2,41 milliót, míg a GM 2,25 milliót.

A Honda a várakozásokkal ellentétben 8 százalékkal növelte adózott eredményét a második negyedévben az egy évvel korábbihoz képest, 180 milliárd jenre (1,7 milliárd dollár). A javulás a kereslet növekedése mellett annak tulajdonítható, hogy emelték az árakat, csökkentették a költségeket, és így ellensúlyozni tudták az emelkedő energia-és nyersanyagár, illetve az erős jen negatív hatásait.

A következő hetekben jelentő Mazda tarthatónak tartja idei értékesítési célját az Egyesült Államokban - 290 ezer kocsit szeretne ott eladni - ami nagy szó, hiszen a legtöbb autógyár éppen az amerikai piacon szenvedi el legnagyobb veszteségeit a benzinfaló terepjárók iránti kereslet zuhanása miatt.Az amerikai Ford - a nagyságra második amerikai autógyártó - idei második negyedévét meglepően nagy, 8,7 milliárd dolláros adózás utáni veszteséggel zárta. A jelentések szerint az egyszeri, összesen 8 milliárd dolláros költségek rontották az eredményt.
Az autógyártó az első negyedévben még szerény, 100 millió dolláros nyereséggel működött, a tavalyi második negyedévben pedig 750 millió dolláros adózott eredményt ért el. Amerikai üzlete már az elmúlt két évben komoly veszteségeket okozott.

A második számú amerikai járműgyártó eredetileg csak 2009-ben számított volna pozitív üzleti eredményre, de a közelmúltban erről lemondott egyes típusainak, elsősorban az F-150 jelzésű kisteherautók gyenge piaci teljesítménye miatt. A Ford eladásai tavaly 12 százalékkal, 2,558 millió járműre estek vissza.

Európában ugyanakkor jól mennek a dolgok: jelentős, a vártnál nagyobb profitnövekedésről számolt be szerdán Európa két vezető csoportja: a Volkswagen és a Peugeot-Citroen.
A felzárkózó piaci keresletre tekintettel mindkét vállalat megerősítette az idei évre szóló növekedési terveit, annak ellenére, hogy Nyugat-Európában mérséklődik a vásárlási kedv, a Peugeot szerint a nyugat-európai autópiac 4 százalékkal szűkülhet az idén.

A Volkswagen adózott eredménye 35,3 százalékkal 2,6 milliárd euróra, üzemi eredménye 22 százalékkal 2,12 milliárd euróra, bevétele 4,5 százalékkal 29,5 milliárd euróra emelkedett a második negyedévben az egy évvel korábbihoz képest. Az év első felében a VW az egy évvel korábbinál 5,8 százalékkal több, 3,3 millió személykocsit értékesített.

A Peugeot-Citroen adózott eredménye az első félévben a tavalyi első félévhez viszonyítva 49 százalékkal 733 millió euróra, üzemi eredménye 32 százalékkal 1,12 milliárd euróra, bevétele 1,6 százalékkal 31,3 milliárd euróra emelkedett.

A Renault vezetése kevéssé bizakodó. Ötezerrel csökkentenék az európai létszámot 2010 végéig, hogy 10 százalékkal csökkenjenek a költségek. Az Renault a romló üzleti kilátásokra és az egyes piacokon csökkenő eladásokra hivatkozva mérsékli termelési terveit is: az idei 3,3 milliós, a Dacia és a Samsung kocsikat is magába foglaló gyártási előirányzatot 300 ezerrel fogja vissza.

Világszinten, átlagban még nem csökkentek az eladások: az első félévben a Renault 2,3 százalékkal növelte forgalmát az egy évvel azelőttihez képest, 20,94 milliárd euróra. Az adózott eredménye is több mint harmadával, mintegy 400 millió euróval 1,467 milliárd euróra javult a tavalyi első félévhez képest, közölték csütörtökön.

Azt elmondták a cégnél, hogy áremelésekre készülnek, "ahol lehetséges", ott mérséklik kutatási-fejlesztési kiadásaikat, a nem elsődleges fontosságú beruházási elképzelések megvalósítását elhalasztják.

A visszafogott, óvatos tervezést azzal indokolta Renault vezérigazgatója, Carlos Ghosn, hogy "optimisták vagyunk, de igyekszünk realisták lenni".

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.23. hétfő, 18:00
Gálik Zoltán
a Budapesti Corvinus Egyetem docense
Jön a karácsony - Mi történik a piacokon?

Jön a karácsony - Mi történik a piacokon?

Jön a karácsony, vele együtt pedig valóságos adatdömpinggel indul a hét a tőzsdéken. Reggel a magyar makrogazdasági adatok dominálnak, de érkezik az Egyesült Királyság Q3-as folyó fizetési mérlege is, valamint az USA Chicagói Fed-indexe és fogyasztói bizalmi mutatója is publikálásra kerül délután. Ázsiában jó hangulatban telt a kereskedés, és a határidős részvényindexek jelenlegi állása alapján Európában, és Amerikában is emelkedésre számíthatunk.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×