eur:
387.97
usd:
360.22
bux:
69201.95
2024. május 11. szombat Ferenc

A légitársaságok árat emelnek, vagy takarékoskodnak

A folyamatosan dráguló nyersanyagárak miatt a hagyományos légitársaságok többsége már döntött a kerozin pótdíj emeléséről, a diszkont légitársaságok viszont inkább a csomagok után felszámított díjakat növelik, de a takarékossági intézkedéseket valamennyi társaság bevezetett.

A Wizz Air diszkont légitársaság a dráguló üzemanyag ellenére sem emeli repülőjegyeinek árát - mondta az MTI-nek Kázmér Natasa, a légitársaság kommunikációs vezetője, hozzátéve, hogy a jegyek árát elsősorban a verseny alakítja. A Wizz Air az alaptevékenység olcsóbbá tételére törekszik, ahhoz hogy új piacokat, új utasokat nyerjenek meg egyre versenyképesebb árakat kell kínálni - hangsúlyozta.

Hozzátette, hogy az alaptevékenységről leválasztott szolgáltatásokért, például a feladott poggyászok után, az utasoknak díjat kell fizetniük. Ezzel a diszkont légitársaságok arra ösztönzik utasaikat, hogy minimális súlyú csomaggal szálljanak fel a repülőgépre. Ez nem csak az utazónak jelent megtakarítást, de a légitársaságnak is, az utaskiszolgálási díjak és a szükséges kerozin csökkenésének köszönhetően.

A poggyászokon nyert üzemanyag megtakarítás azonban csak kis tétele a lehetséges megtakarításnak. Példaként említette Kázmér Natasa, hogy a Wizz Airnél az üzemanyag felhasználás optimalizálása érdekében szigorú tankolási előírásokat kell betartaniuk a pilótáknak, azt illetően, hogy mennyi üzemanyagot tankoljanak, hol, illetve, hogy milyen magasságban és milyen sebességgel repüljenek.

A diszkont légitársaságok jellemzően a nehéz csomagokról próbálják anyagi ellenösztönzőkkel lebeszélni az utasokat a kerozinspórolás érdekében. A Magyarországra is közlekedő ír Ryanair - a legnagyobb európai diszkont társaság - például most már minden feladott csomagért 16 fontot (1 font = 306 forint) számol fel. A legnagyobb brit olcsó jegyes társaság, az easyJet, amely szintén számos járatot közlekedtet Magyarországra, ugyanezért - súlytól függően - 5-10 fontot kér.

A Malév is spórol

A Malév üzemanyag kiadásait a magas üzemanyagárak várhatóan 8 milliárd forinttal emelik a tervezetthez képest az idén - mondta el Németh Krisztina, a légitársaság kommunikációs vezetője az MTI-nek. A többletkiadásokat fedezeti ügylettel, takarékos üzemanyag-felhasználással, illetve a hatékonyság növelésével csökkentik. A kerozinfogyasztás szempontjából előnyös, várhatóan 4 turbó-légcsavaros regionális repülőgép beszerzéséről a nyáron döntenek és még az idén forgalomba állítják őket.

Fehérváry Géza, a Malév üzemeltetési vezérigazgató-helyettese korábban az MTI-nek elmondta, hogy a légitársaság havonta 540 tonna kerozint takarít meg az üzemanyag felhasználásban bevezetett újításokkal; ide sorolta a repülőgépek sebességének optimalizálását, a tankolási számításokat, illetve az utazó magasság optimális megválasztását. A megtakarítás mértéke szerinte csak becsülhető, járatszakaszonként 100-150 kilogrammra tehető.

Az első negyedévben a Malév költségeinek 24 százalékát tették ki a kerozin költségek, az előző év hasonló időszakához képest mintegy 4 százalékkal fogta vissza a cég a gépek kerozin fogyasztását. A légitársaság európai útvonalain szakaszonként átlagosan 30 eurós kerozin pótdíjat számít fel.

A kilátások nem bíztatóak

A hagyományos légitársaságok közül több is jelezte a közelmúltban (British Airways, Lufthansa), hogy a rekordokat döntő nyersanyagárak miatt emelik az üzemanyag-pótdíjakat. A nehézségek miatt a légitársaságok sorra adnak ki profitfigyelmeztetést: a Finnair és az Air France-KLM jelezte, hogy az idén az eredmények romlására számít az üzemanyag árának emelkedése miatt. Az American Airlines az első negyedben erősen veszteséges lett, emiatt 12 százalékkal visszaveszi kapacitásait.

A kilátások egyáltalán nem bíztatóak: Michael O'Leary, a Ryanair főnöke úgy látja, hogy ha tartósan 120 dollár fölött marad a kőolaj ára, akkor néhány versenytárs csődbe mehet.

Iparági elemzők szerint 2000 óta egy transzatlanti átkeléshez szükséges repülőüzemanyag-mennyiség átlagára megnégyszereződött, és átlépte a 40 ezer dollárt.

A repülőgép-üzemanyag hordója, amely 2003 januárjában még 40 dollár alatt volt, az idén, az év elején már 140 dollár felett járt.

Címlapról ajánljuk
Történelmi mélyponton a cseh sörfogyasztás – fejenként évi 128 liter…

Történelmi mélyponton a cseh sörfogyasztás – fejenként évi 128 liter…

Visszaesett a sörfogyasztás Csehországban. A teljes cseh sörtermelés 2023-ban alig több mint 20 millió hektoliter volt, ami 2,7 százalékos csökkenést jelent az előző évhez képest. Ebből 15,2 millió hektolitert Csehországban fogyasztottak el, a többit exportálták. A visszaesés egyik oka, hogy egyre több cseh iszik alkoholmentes sört vagy söralapú üdítőitalt.

Beügyeskedték Vlagyimir Putyin parádéját az ukrán mellett a lett tévébe is a hackerek

Akaratán kívül sugározta a moszkvai, vörös téri katonai díszszemlét több ukrán és lett tévéadó. Orosz hackerek ugyanis feltörték a médiumok rendszereit május 9-én. Az ukránok sem maradtak adósok.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.05.13. hétfő, 18:00
Csicsmann László
Közel-Kelet szakértő, a Budapesti Corvinus Egyetem tanára
Több ezren tüntettek a grúz fővárosban a "külföldiügynök-törvény" tervezete ellen

Több ezren tüntettek a grúz fővárosban a "külföldiügynök-törvény" tervezete ellen

Több ezren vonultak ismét az utcákra szombat este Grúzia fővárosában, Tbilisziben, hogy tiltakozzanak a "külföldiügynök-törvény" tervezete ellen. Az április közepe óta tömegtüntetéseket kiváltó tervezet alapján előírnák, hogy azok a szervezetek, amelyek anyagi eszközeik több mint 20 százalékát külföldről finanszírozzák, külföldi ügynökökként regisztráltassák magukat. A kormány elképzelésének bírálói a tervezetet ahhoz a törvényhez hasonlítják, amelyet Oroszország széles körben alkalmaz a másként gondolkodók elleni fellépéshez.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×