Infostart.hu
eur:
363.16
usd:
314.73
bux:
150382.76
2026. augusztus 13. csütörtök Ipoly
Ételek, amelyek fogyasztása elősegítheti a rákot

Ételek, amelyek fogyasztása elősegítheti a rákot

Francia tudósok szerint létezhet kapcsolat a túlságosan feldolgozott ételek - sütemények, csirkefalatok, csomagolt kenyérfélék - fogyasztása és a rák kialakulásának kockázata között, de hangsúlyozták, hogy ennek kiderítésére további kutatásokra van szükség.

Elsőként érdemes tisztázni, mely élelmiszerek számítanak "jelentősen feldolgozottnak" - írta a kutatásról beszámoló cikkében a BBC. Ilyenek például:

- a "tömegtermelt", csomagolt kenyerek és zsemlék

- édes vagy sós rágcsálnivalók

- csokoládészeletek és más édességek

- húsgolyók, csirke és halfalatok ("nuggets")

- instant levesek, tésztalevesek

- fagyasztott vagy hosszan eltartható készételek

csaknem teljesen cukor, olaj és zsír összetevőből készült ételek

- üdítők és édesített italok

A 105 ezer résztvevő bevonásával végzett kutatás eredményei a tudósok szerint arra utalnak, hogy minél több ilyen ételt fogyaszt valaki, annál nagyobb a daganatos betegség kialakulásának rizikója.

Ugyanakkor számos kérdőjel is felmerült a kutatással kapcsolatban. A táplálkozási szakértők állásfoglalása szerint a legjobb, ha egészséges étrendet követünk.

Öt évig vizsgálták az étrendet

A párizsi Sorbonne Egyetem kutatócsoportja olyan felmérésekre támaszkodott, amelyek azt vizsgálták, hogy mit ettek a megkérdezettek. A kutatásban szereplők - túlnyomórészt középkorú nők - egészségi állapotát átlagosan öt évig kísérték figyelemmel.

A British Medical Journalban publikált tanulmány szerint azok körében, akiknek étkezésében 10 százalékkal nőtt a túlságosan feldolgozott ételek aránya, a rákos esetek száma 12 százalékkal nagyobb volt. A kutatásban szereplők átlagosan 18 százalékban fogyasztottak túlságosan feldolgozott ételeket.

Míg évente átlagosan 79 rákos esetet szűrtek ki minden tízezer résztvevő közül, a feldolgozott ételek arányának tíz százalékos növelése után minden tízezer résztvevőre kilenccel több rákos megbetegedés jutott évente.

"Az eredmények arra utalnak, hogy a túlságosan feldolgozott ételek gyorsan növekvő fogyasztása a következő évtizedekben a daganatos betegségek számának növekedéséhez vezethet" - írták a kutatók.

Újabb vizsgálatok szükségesek

Ugyanakkor felhívták a figyelmet arra, hogy eredményeiket újabb nagyléptékű kutatással kell alátámasztani, és további kutatásokkal kell vizsgálni és igazolni a felfedezett lehetséges kapcsolatot. Mint fogalmaztak: "nem teljesen kizárható", hogy a feldolgozott ételek növelhetik a rák kockázatát.

Linda Bauld, a brit Rákkutató Intézet betegségmegelőzési szakértője szerint az már köztudott, hogy aki túl sokat eszik ezekből az ételekből, az túlsúlyossá vagy elhízottá válhat, ami növeli a rákkockázatot. De nehéz lenne megmondani, hogy ehhez mennyiben járul hozzá az étrend és mennyiben a túlsúly.

Hozzátette: a tanulmány általánosságban felhívja a figyelmet az egészséges étkezésre, azonban

addig, amíg elegendő gyümölcsöt, zöldséget és rostos ételt fogyaszt az ember, nem kell aggódnia, ha néha egy kis feldolgozott élelmiszert is eszik.

Ian Johnson, a norwich-i Quadram Intézet tudósa szerint a tanulmánynak csak "nagyon gyönge kapcsolatot sikerült azonosítania", továbbá a feldolgozott ételek köre a kutatásban nagyon szélesen és lazán körvonalazott, és az ok-okozati kapcsolat megállapítása már csak ezért is kérdéses.

A British Medical Journal a tanulmányt kísérő kommentárjában ugyancsak óvatosságra intett a következtetések levonásában.

Címlapról ajánljuk
Megkezdődött a dunai fenékküszöb emelése – Kormányszóvivői tájékoztató
percről percre

Megkezdődött a dunai fenékküszöb emelése – Kormányszóvivői tájékoztató

A Paksi Atomerőmű vízállás miatt kialakult nehéz helyzete kezelését tartja fókuszban a kormány, ennek megfelelően a Duna partján fekvő város témájában tartja heti tájékoztató sajtótájékoztatóját a hétközi kormányülést követően a kabinet. Tartson velünk percről percre!
inforadio
ARÉNA
2026.08.13. csütörtök, 18:00
Sinkó Eszter
egészségügyi közgazdász
Már több mint 50 százalékos pluszban járt a Rába, emelkedik a 4iG

Már több mint 50 százalékos pluszban járt a Rába, emelkedik a 4iG

Tegnap erős napot zártak a tőzsdék Amerikában, miután a legfrisebb fogyasztói árindex adatok közlése után a befektetők egyre agresszívabban kezdi kiárazni a szeptemberi kamatemelés esélyét. Ezt követően Ázsiában ma reggel többnyire pozitív hangulatban zajlott a kereskedés, Európában pedig emelkedést láthatunk.  A magyar tőzsdén a vezető papírok kisebb elmozdulások vannak, a Rába részvényei viszont napközben több mint 50 százalékos pluszban is jártak, miután az osztrák versenyhatóság is jóváhagyta a CSG részesedésszerzését a Rábát közvetetten birtokló társaságban, valamint a Hirtenberger Defence Systemsben. A hírt követően jelentős pluszban a 4iG is.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×