INFORÁDIÓ 
2021. január 18. hétfő
Piroska

ősz

depresszió

napéjegyenlőség

Jön a nagy depresszió, mutatjuk mivel védekezzen

Jön a nagy depresszió, mutatjuk mivel védekezzen

InfoRádió

Elérkezett az őszi napéjegyenlőség, szeptember 22-én este átléptünk a csillagászati őszbe. Közelít a tél - mutatjuk, mennyit kell a szabadban lennünk az elegendő D-vitaminhoz, hogyan hatnak az agyra a vitaminok, miért javítják a hangulatot a teljes kiőrlésű gabonák.

A téli depresszió szerencsére csak szezonális tünet, a tavaszi vagy őszi depresszió azonban többeket érint - hívta fel a figyelmet korábban az InfoRádióban Rihmer Zoltán Széchenyi-díjas pszichiáter, a Magyar Tudományos Akadémia Elméleti Orvostudományi Bizottságának tagja.

A téli depresszió a betegek 10-12 százalékát érinti,

20-30 százalékuknak tavasszal és ősszel, az évszak változásával összefüggően érkezik. Nagyon ritka a nyári depresszió, és vannak betegek, akiknél összevissza, tehát nincs évszakhoz kötöttsége. 

A depresszió klasszikus tünete az erőtlenség, a fáradtság, az allergia.

Rihmer Zoltán hozzátette, 

bizonyos vitaminok hiányában az agyban zajló folyamatok vezethetnek depresszióhoz.

A Széchenyi-díjas pszichiáter kiemelte,

nagy jelentősége van az egészséges,

kiegyensúlyozott táplálkozásnak,

olyannyira hogy a mediterrán diéta jelentős mértékben véd a depresszió ellen, de egyébként a magas vérnyomás ellen is.

Próbáljuk meg emelni a teljes kiőrlésű gabonákból származó szénhidrátok arányát, mely növeli az agy szerotonin-termelését, így stabilizálódik a kedélyállapot. Érdemes gyógynövényeket is bevetnünk ennek érdekében.

Több szakportál kiemeli még, hogy

a téli depresszió ellenszere lehet, ha többet vagyunk családunkkal, barátainkkal, és segít az aktív sport, a tánc vagy a hétvégi kirándulás is.

Persze fontos a pihentető, elegendő alvás is. 

Jó védekezési módszer, ha színes ruhákat hordunk, otthon használhatunk vidám színű gyertyákat és nevessünk sokat, kerüljük a szomorúságot még film vagy könyv formájában is.

Spanyol kutatók nemrég azt is kiszámolták, hogy mennyi ideig kell napon tartózkodni, hogy a szervezet hozzájusson a szükséges D-vitamin-mennyiséghez: míg tavasszal és nyáron elegendő 10-20 perc,

addig télen legalább két óra szükséges.

Az időkép.hu leírása szerint a nappal ilyenkor még 24 perccel hosszabb az éjszakánál, és Magyarországon csak szeptember 25-én lesz az éjjellel egyforma hosszú.  

Mit mondanak a népi hiedelemek e napról?

  • Régen ezen az éjszakán ünnepet ültek,  a Földanyáét, az aratást és az utána következő pihenést helyezve előtérbe. Ez a beérett termés, a betakarítás ünnepe.
  • A görög mitológia szerint ezen a napon Perszephoné az alvilágba, Hádész birodalma indul, az istenek egyezsége szerint. Démétér, Perszephoné anyja a föld termését biztosítja, ő a gabonaistennő.

Kapcsolódó hang

téli depresszió
 
A címlapról ajánljuk

×

Iratkozzon fel hírlevelünkre

és nem marad le az Infostart legfontosabb híreiről.
FELIRATKOZOM
×
INFOSTART
 
INFORÁDIÓ
PARTNEREINK
Sixt    iCom
infostart
AZ INFORÁDIÓ HÍRPORTÁLJA 
 
 

A médiaszolgáltatási tevékenységét a Médiatanács a Magyar Mecenatúra Program keretében támogatja.

NMHH
Az Év Honlapja 2018