eur:
392.88
usd:
366.44
bux:
66129.26
2024. április 26. péntek Ervin

Új megoldást tesztelnek a városi hőség ellen

"Hűvös" útburkolattal küzdenek Los Angelesben a hőség ellen.

Szürkésfehér színűre festett, úgynevezett "hűvös útburkolattal" harcolnak a hőség ellen Los Angelesben, ahol a hőmérséklet nyáron akár a 40 Celsius-fokot is meghaladhatja.

A hagyományos fekete bitumen a napfény 80-90 százalékát elraktározza, míg a világos színű burkolat visszaveri a hőt, látványosan csökkentve a hőmennyiséget - állítják a technológia hívei.

"Itt a fekete felületen jelenleg a hőmérséklet 42-43 Celsius-fok. A másik oldalon, ahová már felvittünk egy fehér réteget, és ahová egy másodikat is tervezünk felvinni, 36 Celsius-fok. A különbség tehát 6-7 Celsius-fok" - magyarázta Jeff Luzar, a bevonatot szállító Guartop cég alelnöke.

George Ban-Weiss, a Dél-kaliforniai Egyetem építő- és környezetmérnöki karának tanársegéde szerint a "hűvös útburkolat" ígéretes megoldást kínál a globális felmelegedés elleni harcban a városokban, ahol a bitumen, a nagy népsűrűség és a sok gépjármű úgynevezett hőszigeti hatást kelt.

"A nap hőjét visszaverő úttestek az egyik stratégia a zöldtető és a fásítás mellett, amivel a városok csökkenthetik a hőmérsékletet" - vélte a technológia szakértője.

Az "angyalok városa" az első kaliforniai település, ahol a "hűvös útburkolatot" közúton tesztelik - hangsúlyozta Greg Spotts, a Los Angeles-i útfenntartó iroda igazgatóhelyettese, aki elmondta, hogy parkolókban már kipróbálták az eljárást.

Alan Barreca, a Los Angeles-i székhelyű Kaliforniai Egyetem környezettudományok tanára hangoztatta, hogy van már hatékony védekezés a hőség ellen, a klímaberendezés, de mindenkinek nem áll módjában ilyet beszerezni, míg a "hűvös úttestek" előnyét mindenki élvezi. A klímaberendezésektől való függés csökkentése egyben kevesebb üvegházhatású gázkibocsátást is jelent - tette hozzá.

A professzor szerint az olcsó technológia - hét évre mérföldenként (1,6 kilométer) 40 ezer dollárba (10,3 millió forint) kerül - "alacsony költséggel sok embert óvhat meg az olyan sűrűn lakott városi övezetekben, mint Los Angeles, és hasznosabbnak tűnik, mint a kevésbé sűrűn lakott elővárosokban".

Címlapról ajánljuk
Gazdasági elemzők az Arénában: a „másnaposság” után hamarosan dinamikus pályára állhat a magyar gazdaság

Gazdasági elemzők az Arénában: a „másnaposság” után hamarosan dinamikus pályára állhat a magyar gazdaság

Nagyjából a Magyar Nemzeti Bank várakozásainak megfelelő adatokat vár idén a magyar gazdaságtól Isépy Tamás, a Századvég makrogazdasági üzletágvezetője és Madár István, a Portfolio vezető makrogazdasági elemzője. Úgy vélik, az elmúlt időszak gazdasági válságainak egyik legfőbb tapasztalata, hogy sokkal több váratlan helyzetre kell felkészülnie a világnak.

Bóka János az Arénában: igazodás vagy újraegyesítés, ez az unió nagy kérdése

Mi az Európai Uniót egy szerződéses alapokon nyugvó szabályrendszerre épülő együttműködésnek tekintjük, ebbe az állandó közös hitelfelvétel, a közös eladósodás, a fiskális föderalizmus nem fér bele – mondta Bóka János az InfoRádió Aréna című műsorában. Az európai uniós ügyekért felelős miniszter beszélt az EP-választás tétéjéről, az unió jövőjéről és az EU-tagság húszéves mérlegéről is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.26. péntek, 18:00
Balczó Barnabás
a Magyar Posta vezérigazgatója
Paks II.-vezér: változhat a kulcsrakész ár, a kínaiak is megjelenhetnek a beruházás körül

Paks II.-vezér: változhat a kulcsrakész ár, a kínaiak is megjelenhetnek a beruházás körül

A 12,5 milliárd eurós kulcsrakész ár "továbbra is érvényben van" az orosz fővállalkozóval, de "ha a nyugat-európai atomerőmű építkezésekre nézek, akkor a tervezett költségeket még soha, sehol nem tudták tartani, ezért felelőtlenség lenne most többet mondanom" – jelentette ki a Portfolio-nak adott exkluzív nagyinterjúban Jákli Gergely. A Paks II. Zrt. vezérigazgatója utalt rá, hogy a paksihoz hasonlóan a legtöbb erőmű építés "ilyen kulcsrakész szerződésben valósul meg, ennek ellenére folyamatosan drágulnak"; igaz hozzátette: "a Paks II. esetében nem kapkodnék, nem spekulálnék erre". Elárulta: "folyamatban van a kivitelezési szerződés egyes pontjainak a felülvizsgálata és módosítása", és konstruktívak a tárgyalások az oroszokkal, akárcsak az Európai Bizottsággal; munkaszervezési és egyéb tapasztalatok miatt pedig akár a kínaiak is megjelenhetnek a projekt körül. Azt vázolta: "rövid távon megoldódhat" az irányítástechnika körüli, a német kormány blokkolásából adódó helyzet, és leszögezte: se a projektet, se az orosz hitelszerződést nem szankcionálja semmi, illetve az orosz fővállalkozó is ki tudja fizetni a beszállítókat. Hangsúlyozta: a Paks I.-nél nem történt semmilyen elmozdulás a mellette kiásott új gödör miatt, és a megépített résfal csökkenti ennek a jövőbeli kockázatát. A Duna vízhozamával és a hűtővízzel kapcsolatos aggodalmakat műszakilag kezelhetőnek mondta, a Paks I. és Paks II. párhuzamos működésének brüsszeli engedélyezése kapcsán pedig bizakodását érzékeltette. Azt is rögzítette: "lesz első betonöntés év végéig", és a két új blokk "a 2030-as évek elején" már termelni fog. A minapi interjú során Paks II. gigantikus gödrében is jártunk, ahol óriási gépeket láttunk, a megörökített fényképeket ebben a különleges képgalériában mutatjuk be.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×