eur:
388.07
usd:
360.27
bux:
69201.95
2024. május 13. hétfő Imola, Szervác

Nem kell tovább várni - Starbucks kávézó nyílik Budapesten

A külföldön már évtizedek óta ismert gyorskávézó láncok ma már hazánkban is gombaszám szaporodnak. Szerdán nyitja kapuit a papírpoharas kávézóláncok közül talán legismertebbnek számító Starbucks. A széles "rajongótábor" már évek óta erre várt - a piacon jelenlévő versenytársak azonban kevésbé.

Arról, hogy a "papírpoharas kávézóláncokban" kapható kávé finom-e, vagy sem, nem érdemes vitatkozni, hiszen a legtöbben nem is a kávé minősége miatt térnek be ezekbe, hanem inkább egyfajta életérzést keresve, ez pedig - a piac fejlődését látva - komoly keresletet tud támasztani.

Az italpiac összességét tekintve ez a szegmens tekinthető a leggyorsabban fejlődőnek, ráadásul a kávézóláncok adott országbeli jelenléte a fogyasztói piac globalizáltságának, fejlettségének is fokmérője lehet, ami a különféle egyéb nemzetközi márkák piacra lépésére, de még a turizmusra is hatással van.

Hova térhettünk be eddig?

Costa Coffee, Coffeeheaven, Cafe Jubilee, Coffeeshop Company, California Coffe Company, és még sorolhatnánk a hazánkban - bár zömében csak a fővárosban - található kávézóláncok nevét, melyekhez a Starbucks is becsatlakozik első üzletével.

Mindenképp érdemes megemlíteni a McDonald's 34 egységből álló McCafé láncát is, aminek első egységét 2003-ban nyitották Budapesten, 2008-ban pedig 24,5 százalékos forgalomnövekedésével piacvezetőnek számított a hazai kávézópiacon. A McCafé egyedülállónak nevezhető abból a szempontból, hogy vidéken is számos egységgel rendelkezik, és a Pénzcentrum értesülése szerint a közeljövőben is bővíteni szeretnék a láncot.

A McCafé-k kínálata árszínvonala mindenképpen eltér a többi láncétól, ráadásul kávét és süteményt együtt kínáló ajánlataik kifejezetten kedvezőnek mondhatók a nagy láncok "menüihez" képest - már ahol egyáltalán kapható menü. Ami a kávéminőséget illeti, a McCafékban 100 százalék Arabica szemes, olasz pörkölésű kávét használnak, amely UTZ minősítéssel rendelkezik, vagyis fenntartható gazdálkodásból származik.

Ami a Starbucks piacra lépését illeti, a McCafé nem tart forgalomcsökkenéstől, úgy vélik, "a piacnak és a piaci szereplőknek csak jót tehet a verseny, ami végső soron a fogyasztóknak kedvez".

2009 áprilisa óta van jelen hazánkban a brit Costa Coffee, amelyet 1971-ben alapított a Vilas Costa testvérpár Nagy-Britanniában. A társaságot 1995-ben vásárolta fel a Whitbread franchise. A Costa ma már több mint ezer kávézót üzemeltet a szigetországban és 25 országban van jelen. Hazánkban egyelőre három egységet, köztük a világ legnagyobb Costa kávézóját üzemeltetik.

Ami a kávékínálatot illeti, a Costa Coffee saját pörkölő üzemében készített Mocha Italia keverékből készíti italait, melynek összetétele természetesen szigorúan őrzött "hétpecsétes" titok.

Ahogy azt Csesznák Kata a Costa Coffee bolthálózatot üzemeltető Magyar Lapterjesztő Zrt. dohány, üdítő és alkoholos italok kategóriamenedzsere elmondta, a cég hisz abban, hogy a minőségi, képzett baristák által készített kávéitaloknak és széles választéknak köszönhetően nem szükséges más kávézóláncokra, illetve kávéházakra versenytársként tekinteniük, így nem is tartanak különösebben a Starbucks piacra lépésétől, sőt, a közeljövőben további fővárosi üzletek nyitását tervezik.

Hasonlóan gondolkodik a nagy rivális piacra lépéséről a Coffeeheaven is: "üdvözöljük a Starbucks megjelenését, hiszen ez az erős márka is segíti az általunk is preferált kávézási kultúra terjedését" - árulta el Szili Katalin, a Coffeeheaven operatív vezetője. Az általuk alkalmazott alapanyagok kiváló minőségében, egyedülálló étel-, és sütemény kínálatukban bíznak, amiről úgy gondolják, más kávézó, vagy kávézólánc a közeljövőben biztosan nem tud reprodukálni.

Kizárólag manuálisan beállított darálóval és kávéfőzővel dolgoznak, gondosan ügyelve még a kávé lefőzési idejére is. A szokásos Coffeeheaven kávé 85 százalék arabica és 15 százalék robusta kávékeverékből áll, emellett azonban tavasszal Single Origin kávé opciót is választhattak a kifinomult ízlésű vásárlók, amely a világon mindösszesen néhány 100 kg erejéig volt elérhető - ebből 35 kg érkezett Magyarországra a Coffeeheaven üzletekbe.

Az országban egyedülálló módon 20 százalékos kávékedvezményt biztosító saját mágneskártyás diákkedvezmény rendszer hatására az árérzékenyebb egyetemista-főiskolás réteg is rendszeres látogatója az üzleteknek, továbbá rengeteg turista is látogatja a kávézókat, de nem elhanyagolható a Magyarországon élő/tanuló külföldi expatok száma sem - árulta el Szili Katalin.

Jön a rivális!

Mindkét üzletlánc arról számolt be, hogy vendégeik túlnyomó többsége helyben fogyasztja el kávéját, vagyis a papírpoharas elvitel a forgalom csak kis hányadát teszi ki.

Talán éppen az eltérő kávéfogyasztási kultúránk volt az oka a kifejezetten magas árakkal operáló Gloria Jean's Coffees bukásának is, akik tavaly tavasszal vonultak ki az országból, mindhárom fővárosi egységüket bezárva - bár ők a magas és rugalmatlan bérleti díjakkal indokolták a bezárást.

Az 1971-ben alapított Starbucks szintén nem alacsony árairól híres, talán ezért sem nyitott eddig üzletet hazánkban, szerdán azonban megnyitja kapuit a budapesti WestEnd bevásárlóközpontban.

Kolbászos Starbucks

A budapesti Starbucks kávézó megnyitásánál ügyeltünk arra, hogy a helyi ízlésvilág is megjelenjen - mondta a márka magyarországi piacra lépését felügyelő Vladan Armus. Az AmRest Coffee márkavezetője a keddi sajtómegnyitón kiemelte: külön a budapesti vendégeknek "fejlesztették ki" a reform, a kolbászos és a Pick szalámis háromszögszendvicset, de kapható lesz a Gerbeaud cukrászdából való sajtos pogácsa és mandulás nugátszelet is.

Magyarország egyébként az 53. a sorban, ahol az amerikai kávélánc üzletet nyit. Arra a kérdésre, hogy a kávéházi kultúrájáról is híres Budapesten egy patinás belvárosi utca helyett miért egy bevásárlóközpontban nyílik meg, a márkavezető azt válaszolta, a WestEnd kiváló lehetőség arra, hogy a kávézó a munkahely és az otthon között egy harmadik hely legyen.

A nyitva tartási idő a közeli Nyugati pályaudvar utazóközönségéhez igazodik: a budapesti Starbucks már reggel hat órától várja a kávéimádókat , akiknek azonban mélyen a pénztárcájukba kell nyúlniuk, ha az amerikai lánc feketéjét választják. Ha egy kapuccsínót és mellé egy finom süteményt rendelünk, könnyen ott hagyhatunk 1500 forintot, amiből ha jobban belegondolunk, meg is ebédelhetünk.

Címlapról ajánljuk

Átalakul Vlagyimir Putyin kormánya, távozik a védelmi miniszter

Támogatásukról biztosították az orosz parlament szakbizottságai vasárnap az orosz miniszterelnök-helyettesi és miniszteri posztokra jelölt tisztségviselőket. Később kiderült, milyen jelentős cseréket hajt végre az orosz elnök.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.05.13. hétfő, 18:00
Csicsmann László
Közel-Kelet szakértő, a Budapesti Corvinus Egyetem tanára
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×