Infostart.hu
eur:
386.47
usd:
330.03
bux:
110405.74
2025. december 21. vasárnap Tamás
Nyitókép: Police.hu

Nem csak a szabálytalan autósokra vadásznak a rendőrségi drónok

A technika folyamatosan fejlődik, így a baleseti helyszínelés is. 2019-ben az Egyesült Államok több megyéjében már élesben használták a drónokat a baleseti helyszínelésnél. Bármilyen meglepő, Magyarországon szintén akkor kezdték az első kísérleteket, hogy drónokat alkalmazzanak a közlekedésrendészeti feladatokra, így például baleseti helyszíneléseknél.

A drónhasználat egyre terjed, a szabálytalan autósok kiszűrésére a rendőrség országszerte használ drónokat. Legfőbb előnye, hogy a kamera nagy területet lát be, a szabálytalankodókról jó minőségű felvétel készül, amit a leállítást követően rögtön be tudnak mutatni az elkövető járművezetőnek. De az sem elhanyagolható, hogy a drónos rendőri ellenőrzéseket az útvonaltervezőkben nem tudják az autósok előre jelezni, legfeljebb azt a pontot, ahol a rendőrök leállítják a szabálytalankodókat – írja a kreszvaltozas.hu.

A baleseti helyszínelés során is áldásos

Hazánkban a különböző módszerek kipróbálása, elemzése után jutott el oda a magyar rendőrség, hogy a drón hatékonyan tudja segíteni a helyszínelési munkát. A drónnal készített felvételekből előállított két-, és háromdimenziós modelleken a balesetelemzéshez szükséges információkat rövid idő alatt ki lehet nyerni. Így a drónos helyszínelés gyorsítja a helyszíni tevékenységet – ezáltal a forgalom számára hamarabb vissza lehet adni a korlátozás alatt lévő útszakaszt. A drónnal készített felvételek alapján számítógéppel, célprogrammal 3D-s modell készíthető, amely alapján nagyon pontos méréseket lehet végezni.

Mint olvasható, egy baleseti helyszínelés során kétféle felvételt készíthetnek. Lehet a kép kétdimenziós, lényegében egy felülnézeti kép. Ennek a hátránya, hogy mint egy fotónál, a kép széle kis mértékben torzít. De egyszerűbb balesetek helyszínén, ahol egyértelmű a felelősség megállapítása, a 2D-s felvétel is elég. Összetettebb helyszíneken, valamint, ha további vizsgálat szükséges, egy 3D-s modellt állítanak elő. Ebben az esetben több repülést hajtanak végre, mindezt minimális időigénnyel: egy gyakorlott kezelő 5-10 perc alatt elvégzi a feladatot. A szakértő a 3D-s felvételből a feltérképezett területen bármely két pont közötti távolságot ki tud számítani. Nem kell kerekes távolságmérővel féknyomot lemérni, mivel ez a 3D-s modellből számítógépen is elvégezhető.

Rengeteg információ kinyerhető egy légifelvételből.

A szakértő ezek alapján el tudja végezni a szimulációt. A rongálódásból, a deformációból ki tudja számolni a járművek pontos irányát és sebességét.

Magyarországon jelenleg a Budapesti Rendőr-főkapitányságon (BRFK), a Zala Vármegyei Rendőr-főkapitányságon, a Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Rendőr-főkapitányságon és a Szabolcs-Szatmár Vármegyei Rendőr-főkapitányságon dolgoznak kijelölt csoportok, akik drónos helyszínelést végezhetnek. A négy kijelölt vármegye elsősorban szabálysértési ügyekben használja a drónokat. Bevetik személyi sérüléses balesetnél is, amennyiben az okozón kívül más nem sérült meg súlyosan a baleset során. Ha más is megsérült a balesetben, mivel az ilyen jellegű eset bűncselekménynek számít, még nem drónnal helyszínelnek: de már megvannak a tervek a továbblépésre.

Mi a helyzet a bíróságokkal?

Októberben tartottak egy magasszintű megbeszélést a Legfőbb Ügyészség, a Kúria és az Országos Bírósági Hivatal érintett vezetőivel, ahol a rendőrség bemutatta a drón technológiát alkalmazó módszereket. Minden fél részéről pozitív volt a visszajelzés. Alkalmasnak és érdemesnek tartják arra is a módszert, hogy a baleseti helyszínelés mellett a bűnügyeknél is alkalmazza a rendőrség a drónokat. Volt már olyan szabálysértési ügyhöz kapcsolódó bírósági eljárás, ahol igénybe vették a drón-felvételeket. Kifogás egy ügyben sem merült fel a drónnal készült felvételek okán.

A drónok kezeléséhez drónpilóta képzésen, szaktanfolyamon kell részt venniük a rendőröknek, ahol a légügyi képzés mellett típusképzést is kapnak. A képzés végén vizsgát tesznek. A baleseti helyszíneléshez használt drónok kisebbek, mint amit a közlekedési szabálytalanságok kiszűrésénél használnak. Jelenleg a DJi Mini sorozat drónjait használják helyszínelésnél. A drónos helyszínelést a balesetihelyszínelők végzik.

Azonban a drón sem „csodafegyver”. Vannak olyan körülmények, amikor nem alkalmazhatóak. Például havazás, szakadó eső, viharos szél, esetleg lakott területen belüli speciális tereptárgyak közelében nem lehet felküldeni drónt. Felsővezetékek is gátolhatja a repülést, vagy esetleg olyan területen kell helyszínelni, ahol nem engedélyezett a drónok reptetése. Ez esetekben hagyományos módon helyszínelnek.

A jelenlegi tapasztalat szerint a drónos helyszínelés pontosabb lehet, mint a hagyományos, és kisebb az emberi hiba lehetősége – olvasható egyebek mellett.

Címlapról ajánljuk

Na szia mentő! - már egy gyerekdal is készült

Újabb fejezetéhez érkezett az országos figyelmet kapó életmentés története: személyesen találkozott a „Na szia mentő!” mondatáról ismertté vált kisfiú és a segélyhívást fogadó mentésirányító. Az eset hatására az Országos Mentőszolgálat új oktatási kampányt indít óvodásoknak.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.22. hétfő, 18:00
Vecsei Miklós
felzárkóztatásért felelős miniszterelnöki biztos, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke
Floridában folynak a tárgyalások az oroszokkal – Háborús híreink vasárnap

Floridában folynak a tárgyalások az oroszokkal – Háborús híreink vasárnap

Kétnapos tárgyalássorozat kezdődött szombaton a floridai Miami városában az Egyesült Államok és Oroszország között. Kirill Dmitrijev, Vlagyimir Putyin orosz elnök különmegbízottja konstruktívnak nevezte az eddigi megbeszéléseket, amelyek vasárnap is folytatódnak. Volodimir Zelenszkij ukrán elnök elmondta, Washington új, háromoldalú tárgyalási formulát javasolt az ukrán és orosz tárgyalópartnereknek Miamiban, amelyben az európai országok is részt vehetnének. Cikkünk folyamatosan frissül az ukrajnai háború és a békeerőfeszítések eseményeivel.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×