eur:
413.48
usd:
396.47
bux:
78741.84
2024. december 22. vasárnap Zénó
Déli Körvasút – forrás: Vitézy Dávid, Facebook
Nyitókép: Déli Körvasút – forrás: Vitézy Dávid, Facebook

Déli Körvasút: úgy néz ki, átvágta a gordiuszi csomót a kormány, a XI. kerület tiltakozik

"Lex Újbudának" nevezi a XI. kerületi önkormányzat, hogy környezetvédelmi engedély híján a háborúra hivatkozva veszélyhelyzeti rendeletben tolja félre a Déli Körvasút építése előtti akadályokat a kormány.

Közleményt adott ki szerdán a XI. kerületi önkormányzat, amelyben azt állítja, hogy a háborúra hivatkozva a kormány a kerületet megkerülve mégis megépíti a Déli Körvasutat, amelyet korábban több jogi fórum is félretett; az intézkedést a kerület "lex Újbudának" nevezte el.

A kormány - mint a közlemény kiemeli - katonai célúvá minősíti a vasúti beruházást egyetlen rendelettel (381/2023), így arra már nem "hat" a bíróság hatályos döntése, amely akadályozná a kivitelezési munkákat a területen.

A kormányrendelet alapelve, hogy a honvédelmi és katonai célú sajátos építményfajtákkal kapcsolatos valamennyi, közigazgatási hatósági engedély felülvizsgálatára irányuló közigazgatási per kizárt.

Mint ismert,

Újbuda a civilekkel közösen, bíróságon támadta meg a beruházás környezetvédelmi engedélyét, az ítélet a kerületnek adott igazat, és azonnali jogvédelmet rendelt el, tehát megtiltotta a munkát a területen.

Az ismételt környezetvédelmi engedélyezési eljárás jelenleg is zajlik, de a rendelet az átminősítést követően már kizárja a jogorvoslat lehetőségét, "az építés megkezdhetővé válik, függetlenül a visszafordíthatatlan környezeti károkozástól és a későbbi ítélettől".

A kerület amiatt is tiltakozik, hogy a kormány "a háború mögé bújva" intézkedett így, beismerve, hogy "jogszerű lehetőséget" nem talált a kabinet.

"Álláspontunk szerint a nem Budapest célirányú teherforgalmat a lakott területek elkerülésével, a V0 vasútvonal megvalósításával kell lebonyolítani, hogy az Újbudán áthaladó városi vonalszakasz fejlesztésére valóban csak az elővárosi személyforgalom érdekében, a meglévő környezeti elemeket nem károsító módon kerülhessen sor. Ennek elérése érdekében Újbuda Önkormányzata továbbra is minden jogi és egyéb lehetőséget igénybe fog venni" - ígéri a kerület.

Forrás: Facebook/Vitézy Dávid
Forrás: Facebook/Vitézy Dávid

Ismert, a volt közlekedési államtitkár Vitézy Dávid ugyanúgy a Déli Körvasút mellett áll, mint az őt a közlekedési tárcától eltávolító Lázár János miniszter, igaz, előbbi nem tartja "létfontosságúnak" a beruházást, és a vonal mentén érintett lakosság sem engedi be lakásába a szakembereket, hogy a zajvédelem miatt szükséges nyílászárócserék előmunkálatait elvégezzék. Lázár János augusztus elején jelentette ki:

a körvasútnak mindenképpen meg kell épülnie,

akkor is, ha "politikai okokból akadályozza az ellenzék" - ezzel a XI. kerület baloldali vezetésére utalhatott -, mivel az uniós forrásvesztést is kockáztatják a 400-450 milliárdos beruházásnál. Jelezte, van kompromisszumkészség, „de senki nem várhatja, hogy az ország céljait lokális érdekek miatt feladja”.

Címlapról ajánljuk
Orbán Viktor: a háborút az Európai Unió elveszítette

Orbán Viktor: a háborút az Európai Unió elveszítette

Miután szombaton évzáró nemzetközi sajtótájékoztatót tartott a miniszterelnök, vasárnap este az M1-nek is interjút adott. Meglátása szerint Brüsszel nagy árat fog fizetni azért, hogy még mindig úgy gondolja, mindent az eddigiek szerint kell tovább csinálni. Ukrajnában és a világban is új realitás van, ehhez kell alkalmazkodni, Magyarország is ezt teszi a gazdasági semlegességgel és a jövő évi költségvetéssel is. "Jobban fogunk élni, de hogy szebben tudunk-e, ez a kérdés" - zárta az interjút.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.23. hétfő, 18:00
Gálik Zoltán
a Budapesti Corvinus Egyetem docense
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×