eur:
390.98
usd:
366.91
bux:
68142.02
2024. május 1. szerda Fülöp, Jakab
Déli Körvasút – forrás: Vitézy Dávid, Facebook
Nyitókép: Déli Körvasút – forrás: Vitézy Dávid, Facebook

Déli Körvasút: úgy néz ki, átvágta a gordiuszi csomót a kormány, a XI. kerület tiltakozik

"Lex Újbudának" nevezi a XI. kerületi önkormányzat, hogy környezetvédelmi engedély híján a háborúra hivatkozva veszélyhelyzeti rendeletben tolja félre a Déli Körvasút építése előtti akadályokat a kormány.

Közleményt adott ki szerdán a XI. kerületi önkormányzat, amelyben azt állítja, hogy a háborúra hivatkozva a kormány a kerületet megkerülve mégis megépíti a Déli Körvasutat, amelyet korábban több jogi fórum is félretett; az intézkedést a kerület "lex Újbudának" nevezte el.

A kormány - mint a közlemény kiemeli - katonai célúvá minősíti a vasúti beruházást egyetlen rendelettel (381/2023), így arra már nem "hat" a bíróság hatályos döntése, amely akadályozná a kivitelezési munkákat a területen.

A kormányrendelet alapelve, hogy a honvédelmi és katonai célú sajátos építményfajtákkal kapcsolatos valamennyi, közigazgatási hatósági engedély felülvizsgálatára irányuló közigazgatási per kizárt.

Mint ismert,

Újbuda a civilekkel közösen, bíróságon támadta meg a beruházás környezetvédelmi engedélyét, az ítélet a kerületnek adott igazat, és azonnali jogvédelmet rendelt el, tehát megtiltotta a munkát a területen.

Az ismételt környezetvédelmi engedélyezési eljárás jelenleg is zajlik, de a rendelet az átminősítést követően már kizárja a jogorvoslat lehetőségét, "az építés megkezdhetővé válik, függetlenül a visszafordíthatatlan környezeti károkozástól és a későbbi ítélettől".

A kerület amiatt is tiltakozik, hogy a kormány "a háború mögé bújva" intézkedett így, beismerve, hogy "jogszerű lehetőséget" nem talált a kabinet.

"Álláspontunk szerint a nem Budapest célirányú teherforgalmat a lakott területek elkerülésével, a V0 vasútvonal megvalósításával kell lebonyolítani, hogy az Újbudán áthaladó városi vonalszakasz fejlesztésére valóban csak az elővárosi személyforgalom érdekében, a meglévő környezeti elemeket nem károsító módon kerülhessen sor. Ennek elérése érdekében Újbuda Önkormányzata továbbra is minden jogi és egyéb lehetőséget igénybe fog venni" - ígéri a kerület.

Forrás: Facebook/Vitézy Dávid
Forrás: Facebook/Vitézy Dávid

Ismert, a volt közlekedési államtitkár Vitézy Dávid ugyanúgy a Déli Körvasút mellett áll, mint az őt a közlekedési tárcától eltávolító Lázár János miniszter, igaz, előbbi nem tartja "létfontosságúnak" a beruházást, és a vonal mentén érintett lakosság sem engedi be lakásába a szakembereket, hogy a zajvédelem miatt szükséges nyílászárócserék előmunkálatait elvégezzék. Lázár János augusztus elején jelentette ki:

a körvasútnak mindenképpen meg kell épülnie,

akkor is, ha "politikai okokból akadályozza az ellenzék" - ezzel a XI. kerület baloldali vezetésére utalhatott -, mivel az uniós forrásvesztést is kockáztatják a 400-450 milliárdos beruházásnál. Jelezte, van kompromisszumkészség, „de senki nem várhatja, hogy az ország céljait lokális érdekek miatt feladja”.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.05.02. csütörtök, 18:00
Könnyid László
a Magyar Turisztikai Ügynökség főigazgatója
Kínai autógyártó érkezéséről suttognak,  újabb gyár épülhet Magyarországon

Kínai autógyártó érkezéséről suttognak, újabb gyár épülhet Magyarországon

Egyre több arra utaló jel mutatkozik, hogy egy újabb autógyártó vállalat érkezhet Magyarországra, egészen pontosan a kínai Great Wall Motorl, vagy GWM. Már egy évvel ezelőtt is arról jelentek meg értesülések, hogy a vállalat az európai terjeszkedéshez gyártóközpontot hozna létre, és a hetekben Szijjártó Péter kínai látogatása és a kínai elnök Magyarországra érkezése kapcsán is felerősödtek a találgatások. Bár a hivatalos kommunikációban semmi konkrétum nem jelent meg eddig a GWM magyarországi terjeszkedéséről, az egyre hangosabb pletykák miatt megnéztük, mégis milyen cégről van szó.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×