eur:
389.73
usd:
362.8
bux:
68035.83
2024. május 3. péntek Irma, Tímea
Nyitókép: Vitézy Dávid/Facebook

Vitézy Dávid: még az is kérdéses, hogy az idei szezont hogyan vészeli át a MÁV járműállománya

Vitézy Dávid korábbi közlekedésért felelős államtitkár a legfrissebb interjújában ismét kiállt amellett, hogy szükséges a Déli Körvasút projekt befejezése. A közlekedési szakértő szerint Magyarországnak a meglévő pályák toldozgatása, foltozgatása helyett inkább teljes pálya- és járműpark-felújítással, valamint digitális fejlesztéssel kellene csatlakoznia az európai nagy sebességű vasútvonalak fejlesztési projektjeihez.

Az agglomerációs közlekedés szempontjából a vasút ma az aranytartalék – mondta el a novekedes.hu-nak adott interjúban Vitézy Dávid közgazdász, közlekedési és városmobilitási szakértő. A korábbi közlekedésért felelős államtitkár szerint minden tíz vasúti utasból már ma is nyolc elővárosi ingázó, ezért a vasútfejlesztésnél figyelembe kellene venni a főváros körül folyamatosan növekvő agglomeráció utazási igényeit is. A Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia keretében végzett kutatás alapján körülbelül 80 százalékkal lehetne növelni a vasúton ingázók számát, ha a szükséges fejlesztési igényeket megvalósítjuk – tette hozzá Vitézy Dávid, arra utalva, hogy csak az elmúlt 10 évben nagyságrendileg 10 százalékkal nőtt az agglomeráció lakossága, miközben az ott élők 60 százaléka autóval jár be dolgozni Budapestre.

A Déli Körvasút projekt befejezésére elengedhetetlenül szükség van

A közlekedési szakember arról is beszélt, hogy véleménye szerint a Déli Körvasút projekt az engedélyezési nehézségek ellenére, továbbra is a közeljövőben megvalósítható és megvalósítandó közlekedésfejlesztési feladatok közé tartozik.

Vitézy Dávid úgy véli, hogy a Déli Körvasút minél hamarabb megvalósítandó, mivel az az egyik legjobban előkészített és leginkább előrehaladott beruházás, amely már az építkezésnél tarthatna, ha nem támadnák meg folyamatosan vasútellenes csoportok a környezetvédelmi engedélyét.

A politikus szerint a projekt most amiatt áll, mert a bíróság számára problémát jelent az, hogy bár az aktív zajvédelem, tehát a zajvédő falak megfelelőek, a passzív zajvédelem, amely alatt ablakcseréket kell érteni, még nem valósult meg. A magyar állam ugyanis elvállalta, hogy kicserélik a fejlesztés mentén érintett ingatlanok vasútra néző ablakait, de a beruházó nem tudott konkrét műszaki tervekkel szolgálni, mivel a lakók nem engedték be a lakásukba a felmérést készítő szakembereket. A volt közlekedési államtitkár ezért abban bízik, hogy a magyar állam nem adja fel, és harmadjára is megpróbálja a környezetvédelmi engedélyt kiadni és meg is védi azt a bíróságon.

A V0 vasútvonal nem alternatívája a körvasútnak

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) hajdani szakértője az egyelőre csak tervekben létező V0, azaz a Budapestet elkerülő tehervasúti körvonal megépítéséről szólva nem tartotta azt jelenleg létfontosságúnak.

Ez egy óriási beruházás, aminek a költségeit már évekkel ezelőtt is 1000 milliárd forintra becsülték. Épp ezért fontos megfelelően felülvizsgálni, hogy megtérülő lehet-e egy ilyen fejlesztés. Az elkészült eddigi vizsgálatok alapján a V0 megvalósítása akkor válik szükségessé, ha a jelenlegi teherforgalom volumene több mint 40 százalékkal megnő. Ez pedig rövid távon nincs kilátásban – mondta el a szakember, aki szerint a V0 célja optimális esetben az lenne, hogy a Budapest–Belgrád vasútvonalon, illetve a Románia felől, Szolnokon keresztül érkező teherforgalom ne fusson be a fővárosba, hanem Dunaújváros vonalában, a Dunát keresztezve, Székesfehérvár vonalában elkerülhesse délről Budapestet.

A hazai vasútfejlesztésben új szemléletmódra van szükség

A hajdani közlekedési szakállamtitkár véleménye szerint annyira rémes állapotban van a MÁV távolsági járműflottája, hogy az már az utasszám növekedésének a korlátjává válhat.

"Adhatjuk bármilyen olcsón az IC-re a vonatjegyet, kiterjeszthetjük rá az országbérletet, de ha a járműpark romokban van nem tudunk új utasokat vonzani" – mondta Vitézy Dávid, aki kiemelte, hogy az új járművek beszerzésének a leállítása helyett most inkább teljesen modernizálni kellene az InterCity flottát, mivel ez nagyon sok utas érint.

Jelenleg azonban a járműállomány kapcsán már az is kérdéses, az idei szezont hogyan vészeli át a MÁV – tette hozzá a szakember. Ugyanakkor hangsúlyozta, hogy távolsági járatok cseréje mellett a mellékvonali és a regionális közlekedésben is szükséges a változtatás, azzal, hogy legalább a mostani BZ motorvonatok és az öreg Csörgők, Szergejek helyett érdemes lenne beszerezni új dízel motorvonatokat.

160 kilométeres sebességű pályahasználat

Vitézy Dávid arról is említést tett, hogy a legtöbb fővonali felújítás, ami az elmúlt években megvalósult, már úgy készült el, hogy a pálya alkalmas legyen a 160 km/órás közlekedésre: a Budapest–Debrecen, a Budapest–Hatvan, a Pusztaszabolcs–Budapest vagy a Székesfehérvár–Budapest egyes vonalszakaszai, de a 160-as közlekedésnek az is a feltétele, hogy a pálya és a vonatok fel legyenek szerelve ETCS vonatbefolyásoló rendszerrel, ehhez viszont szükség van a speciális, csak vonatok által használható GSM-R technológia telepítésére.

Csatlakozni kellene a nagy sebességű európai vasútfejlesztési projektekhez

A volt közlekedési államtitkár ugyanakkor azt is elmondta, sajnálatosnak tartja azt, hogy Magyarországon a vasútfejlesztés megrekedt a 160 km/órás sebesség elérésénél. Eközben Szerbiában a Budapest–Belgrád ottani szakaszát 200 km/órás közlekedésre is alkalmassá tették és jelenleg is 200-zal járnak a vonatok Újvidék és Belgrád között, Ausztriában 230-as pályákat fejleszt az osztrák államvasút és Csehország vagy Lengyelország vasútfejlesztési tervei is továbbléptek a 160 km/órán. "Ideje lenne tehát inkább már azon gondolkozni, hogyan lehetne 160-nál gyorsabb közlekedést lehetővé tevő pályákat építeni Magyarországon" – tette hozzá Vitézy Dávid.

A szakember szerint a vasútfejlesztés mind a társadalom, mind pedig a gazdaság szempontjából megtérül. Lengyelország például a magyarnál sokkal rosszabb vasúti rendszerrel vágott neki az évezrednek, ehhez képest mégis, most Varsóban épül az új főpályaudvar, újjáépítik a már előző évszázadból örökölt vasúti alagutat, új állomásokat újítanak fel, tervezik a nagy sebességű vasutat és százszámra veszik az új motorvonatokat – mondta Vitézy Dávid.

Címlapról ajánljuk
Rendkívüli belpolitikai vihar lett egy atomerőműves cikkből Németországban

Rendkívüli belpolitikai vihar lett egy atomerőműves cikkből Németországban

A havonta megjelenő, elemzésekre, illetve háttérjelentésekre összpontosító népszerű Cicero című magazin azt állította, hogy az atomerőművek egy évvel ezelőtti végleges leállításáról született döntés meghozatala előtt kulcsfontosságú szakértői információkat hallgattak el az atomenergia alkalmazásának legfőbb ellenzője, a zöldpárti gazdasági miniszter előtt.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.05.03. péntek, 18:00
Bakondi György
a miniszterelnök belbiztonsági főtanácsadója, a Stratégiai Tanácsadó Testület tagja
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×