eur:
389.55
usd:
361.98
bux:
68446.95
2024. május 6. hétfő Frida, Ivett
A Budapesti Rendőr-főkapitányság munkatársai az ittas járművezetőket szűrik ki a Petőfi híd pesti hídfőjénél húsvéthétfőn, 2023. április 10-én. Nagypéntek óta 11 137 sofőrt szondáztattak meg a rendőrök fővárosban, köztük eddig 122 ittas járművezetőt találtak.
Nyitókép: MTI/Lakatos Péter

A kormány újragondolná az ittas vezetés szabályozását

Sajtóértesülések szerint felmerült, hogy a kormány feladná a zéró tolerancia elvét és engedélyezné a gépjárművezetést bizonyos mennyiségű alkohol fogyasztása után is.

A 24.hu ír arról, hogy a kérdésben vita alakult ki a közlekedési tárca és a belügy között. Utóbbi határozottan ellenzi a zéró tolerancia feladását, viszont a Lázár János vezette minisztérium hajlik arra, hogy enyhítsenek a szabályokon.

A portál emlékeztet rá, hogy korábban két borpincészet vezetője is felvetette: a lazítani kellene az előírásokon. Azzal érveltek, hogy egyrészt a magyar szabályozás a legszigorúbb a kontinensen, másrészt az engedékenyebb szabályozás legalább évi 8-10 literrel növelhetné a hazai borfogyasztást személyenként, ami nagyon jót tenne az amúgy nehézségekkel küszködő ágazatnak. Bock József borász érvelése szerint: „Az osztrákoknál kulturált borfogyasztás mellett nincsen több baleset, mint nálunk, a horvátoknál ugyanez a helyzet, pedig ott 0,8 ezrelék a határérték”.

Lázár János minisztériuma megerősítette, hogy áttekintik az ittas vezetéssel kapcsolatos szabályozást.

A tárca a hazai közlekedési kultúra, a szabálykövetés növelését fontosnak tartja, ennek jegyében megkezdődött a szabályok általános vizsgálata. A nemzetközi gyakorlat és szabályozás megismerése érdekében készülő felmérés érinti – a többi között – az ittas vezetéssel kapcsolatos gyakorlatok összegyűjtését is

Pintér Sándor tárcája viszont azt közölte a portállal, hogy a Belügyminisztériumban nem merült fel a zéró tolerancia eltörlése, és arról a kormány nem is tárgyalt. Több forrás is megerősítette, hogy a kabineten belül a zéró tolerancia enyhítésének legnagyobb ellenzője a belügyminiszter. Pintér egyik államtitkára egy parlamentben elhangzott kérdésre azt válaszolta: a szakmai szervezetek minden évben javasolják a jelenlegi szabályozási szigor enyhítését, de az – tekintettel az emberek véleményére – „nem támogatott”. Majd hozzátette: a kormány nemzeti érdeknek tekinti a közlekedési balesetek számának csökkentését, és e célt és az európai uniós ajánlásokat figyelembe véve fogalmazza meg közlekedéspolitikáját.

Ugyanakkor Nagy István agrárminiszter 2020-ban, a villányi bornapok megnyitóján még arról beszélt, hogy

szeretnének párbeszédet, társadalmi vitát indítani a zéró tolerancia esetleges fellazításával kapcsolatban.

Ám akkor a Kormányzati Kommunikációs Központ gyorsan kiigazította, mondván, hogy nem tervezik a szabályozás módosítását.

Magyarországon az elmúlt években jelentősen csökkent az ittas járművezetők által okozott balesetek száma. A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint amíg 2008-ban, a zéró tolerancia bevezetésekor még 2177 ittas vezető okozott balesetet, addig tavaly már csak 1192. Az idei év eleje is csökkenő tendenciát mutat: 2022 első három hónapjában 249 ittas járművezető által okozott baleset történt, a 2023. januártól márciusig tartó pedig időszakában 188.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.05.06. hétfő, 18:00
Salát Gergely
a Pázmány Péter Katolikus Egyetem és a Magyar Külügyi Intézet munkatársa
EZT OLVASTA MÁR?
×
2024. május 6. 08:10
2024. május 6. 07:57
×
×
×
×