Infostart.hu
eur:
386.79
usd:
330.25
bux:
109860.31
2025. december 19. péntek Viola
Nyitókép: NÚSZ Zrt.

Óriási drágulásra készülhetnek az autósok a sztrádákon

A matricák áremelkedése tovább gyorsítja a fogyasztói inflációt.

A rezsicsökkentés csökkentése az MNB szerint három százalékponttal dobja meg az augusztusi inflációt, ami már júliusra elérhette a 13-14 százalékot. Mindez azért nem kedvez az autósoknak, mert a 2023-as autópályadíjakat is az augusztusi inflációhoz kötik, írja a Napi.hu. A kormány egy korábbi döntése alapján ugyanis az e-matricák és e-útdíjak mértékét a Központi Statisztikai Hivatal által meghatározott előző év augusztusához mért infláció alapján kell meghatározni, és az árakat tíz forintra kerekítve kell megadni.

Tavaly augusztusban ez az érték 4,9 százalék volt, ennyivel nőttek a 2022-es sztrádadíjak. Az idei augusztusi fogyasztói árindexet szeptember 8-án ismerhetjük meg. Virág Barnabás MNB-alelnök prognózisa alapján óriási drágulásra készülhetünk: az éves matrica hét-nyolc ezer forinttal drágulhat, a megyei közel egy ezressel, ugyanis a fuvarozók útdíjai is jelentősen nőnek.

Augusztus 9-én ismerhetjük meg a júliusi éves bázisú rátát, amely Virág Barnabás becslése szerint 13-14 százalék között lehet. Augusztusban további három százalékpontot jelent a rezsiárak változásának inflációs hatása, ami akkor már látszani fog. A számítás szerint tehát

akár 16-17 százalék lehet majd az augusztusi év/év infláció, és ennyivel is nőnek majd az útdíjak 2023 első napjától kezdődően.

Példák a drágulásra:

  • A D1 éves matrica ára a jelenlegi 46 850 forinttól 54-55 ezer forint közé emelkedhet.
  • A legolcsóbb D1 tíz napos jogosultság az idei 3820 forintról 4500 forint közelébe drágulhat.
  • A megyei matrica ára 5 450-ről 6 400 forint közelébe nőhet.
  • Egy busz éves matricája pedig 37 ezer forinttal drágulhat, és 2023-től elérheti a 255 ezer forintot.

Mindeközben a fuvarozók már hónapok óta olyan piaci körülmények között dolgoznak, ahol képtelenség hosszú távra meghatározni az árakat. Dittel Gábor, a NiT Hungary ügyvezető főtitkára kijelentette: a megrendelőikkel napi vagy heti díjazásban érdemes megállapodni, így lehet reagálni a váratlan árváltozásokra. Hosszabb távon nem lehet önköltségi ár alatt dolgozni. A főtitkár szerint a megrendelők többsége nyitott a rövidebb távú megállapodásokra, így a fuvarozóknak nem lesz nehéz áthárítani az akár 17 százalékos útdíj-növekedést sem.

Címlapról ajánljuk
Orbán Viktor brüsszeli sajtótájékoztatója: ez a csúcs egy haditanács volt

Orbán Viktor brüsszeli sajtótájékoztatója: ez a csúcs egy haditanács volt

A péntek hajnalba nyúló csütörtöki brüsszeli EU-csúcsot követően a miniszterelnök némi alvás után állt az újságírók hadának rendelkezésére. Beszámolt róla, az EU-csúcs haditanács volt, a hozzászólások 90 százaléka arról szólt, hogyan győzzük le Oroszországot. Beszélt a belgák harcáról, egy nagy nyugat-európai tévhitről a hétköznapi emberek fejében, és arról, hogy az uniós országok hogyan adnak hitelt Ukrajnának – az európai emberek fizetni fognak, a miniszterelnök szerint ez a téma elemi erővel fog feltörni Nyugat-Európában. A miniszterelnök szerint ugyanazon a rendkívül veszélyes pályán vagyunk, mint annak idején az I. világháború előtt. Szerinte a végóráit éljük az Európai Uniónak, Ukrajna pedig egy stratégiai vereségben van.

Jövőre is a csehek védik a szlovák légteret

Csehország a jövő évben is részt vesz a szlovák légtér védelmében. Erről Jaromír Zůna új cseh védelmi miniszter és szlovák kollégája, Robert Kaliňák csütörtöki telefonos egyeztetésükön állapodott meg.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.19. péntek, 18:00
Gálik Zoltán
a Budapesti Corvinus Egyetem docense
A standard kategóriában folytatja Balogh Petya cége

A standard kategóriában folytatja Balogh Petya cége

Még az ünnepek kezdete előtt debütált a Budapesti Értéktőzsde Standard kategóriájában a hazai startup-ökoszisztéma egyik legaktívabb befektetési és tudásipari szereplője, az STRT Holding Nyrt.. Magyarország közismert angyalbefektetőjéhez, Balogh Petya nevéhez köthető társaság alig 24 hónappal a BÉT Xtend piacán való megjelenését követően kezdeményezte átlépését a szabályozott piacra, amelyhez kapcsolódóan nyilvános részvénykibocsátást (IPO) is végrehajtott. A növekedési és befektetési célok finanszírozását célzó részvényjegyzéssel az STRT végül 1,35 milliárd forint értékben vont be tőkét részvényenként 900 forintos áron.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×