A legfontosabb, hogy körültekintően tájékozódjon, még az utazási szerződés aláírása előtt - olvasható a Budapesti Békéltető Testület közleményében.
1. Legyen szerződés!
Papíron vagy elektronikusan kell megkötni, és a módosítani is csak így lehet.
2. Ha nem jó, reklamáljon!
Ha a szállással kapcsolatban kifogása van, mondja el az utaskísérőnek, ha ilyen nincs, akkor a helyszíni szolgáltatónak! Ha a probléma nem szűnik meg, közvetlenül az utazásszervezőt kell értesíteni. Minőségi kifogást lehet emelni az utazási szolgáltatás bármilyen jellegű hibája, különösen a szoba komfortfokozatával, a programokkal, a rossz minőségű ételkínálattal, a takarítással, a wellness szolgáltatás hiányosságaival és az akadálymentességre vonatkozó megtévesztő nyilatkozattal összefüggésben. A hiányosságokat fényképekkel és egyéb okirati bizonyítékokkal kell dokumentálni
3. Ne hagyja magát!
Ne törődjön bele és ne hagyja magát, ha „időhiány" vagy „elfoglaltság" miatt figyelembe sem veszik a személyesen közölt szóbeli panaszát! A magyar vállalkozásoknak ugyanis törvényben előírt kötelezettségük a panaszt azonnal megvizsgálni és szükség szerint orvosolni. Ha nem elégedett a válasszal, ragaszkodjon a jegyzőkönyv felvételéhez. Ha ez még kérés ellenében sem történik meg vagy nem kapja meg annak másolatát, jelezze a fogyasztóvédelmi hatóságnál!
4. Ne törölje!
Online megrendelt utazásnál őrizze meg a megrendelésről szóló elektronikus levelezést, továbbá az utazási iroda vagy a szálláshely szolgáltatással foglalkozó vállalkozás reklámját, egyéb írásos tájékoztatásait az utazás részletes feltételeivel kapcsolatban!
5. Menjen biztosra!
Online megrendelt repülőjegyeknél ellenőrizze, hogy biztosan megtörtént-e az utasfelvétel, jól van-e írva az utasok neve, megfelelő-e a megrendelt poggyász-szolgáltatás. Inkább nyomtassa is ki a beszállókártyát!
6. Előbb tájékozódjon, aztán foglaljon!
Mielőtt az adott légifuvarozóval megkötné a szerződést, azaz lefoglalja a repülőjegyet, figyelmesen olvassa el a légitársaság weboldalán elérhető általános szerződési feltételeket. Ebből ugyanis konkrét információt kapnak az utazás pontos részleteiről, a kézipoggyász, illetve bőrönd méreteiről, az indulást megelőzően teljesítendő kötelezettségeikről, az esetleges átfoglalási, időpont-módosítási, névváltoztatási- vagy névátírási lehetőségekről, és azok költségeiről!
7. Jó tudni: három óra után kártalanítás jár!
Légijárat törlése vagy három órát meghaladó késése esetén uniós utazások esetén kártalanítás jár.
8. Gondolja meg, van, amikor nem állhat el!
Online vásárolt repülőjegyek, szállások és egyéb utazási szolgáltatások esetén nincs tizennégy napos indokolás nélküli elállási jog!
9. Kuponnal óvatosan!
Ha a szállást kupon vagy bónusz vásárlásával veszi igénybe, mindig tájékozódjon, kivel köt szerződést és arról, milyen szolgáltatásokra váltható be a kupon!
10. Nézze meg az elállás lehetőségeit!
Az utazási szerződés hibás teljesítése esetén az utazásszervező a felelős. Az utazási szerződés aláírása előtt alaposan tájékozódjon az elállás lehetőségeiről és annak jogkövetkezményeiről!
11. Biztos a biztosítás
Az utazáskor érdemes az utasoknak utas- és poggyászbiztosítást kötni, akár a rövidebb utakra is, mert így az esetlegesen felmerülő - nem a légitársaság felelősségi körébe tartozó - poggyászkárok és balesetek esetén a biztosító fedezheti a költségeket. Érdemes úgynevezett sztornó biztosítást is kötni, mert akkor bármilyen oknál fogva nem tud elutazni, a befizetett részvételi díj egészét vagy egy részét visszakaphatja.
12. Vita esetén békéltet a testület
Vita esetén célszerű igénybe venni a békéltető testület ingyenes, gyors eljárási lehetőségét. Ez a jogérvényesítés hatékony módja, mert a vállalkozás köteles együttműködni a békéltető testületekkel. Ehhez csak azt kell igazolni, például a jegyzőkönyv másolatával, hogy megkísérelte a vitát közvetlenül a vállalkozással rendezni.