A szakmai szervezetek a reklámadót mint intézményt vizsgálták, ennek során, ahogy Kardos Gábor fogalmazott:
nem nagyon láttak olyan indoklást, amely szerint haszna lenne a reklám- és médiaszakma számára.
„Azzal arányosan, hogy több tízmilliárd forintos bevételt hoz az államnak, csökkenti az államkassza más bevételeit. A Magyar Reklámszövetség a közelmúltban elkészítette azt az éves kimutatását, amiből látszik, hogy a reklámra fordított forintok milyen módon járulnak hozzá a nemzetgazdaság működéséhez. Egy reklámra fordított forintra hat forintnyi gazdasági termelési egységet mutatott ki a tanulmány. Ebből számunkra az következik, hogy
a reklám katalizátora és működtetője a gazdaságnak.”
Ezért minden olyan teher, ami a médiát vagy a hirdetői oldalt sújtja, ezt a hatást veszi el a gazdaságtól – fogalmazott a Magyar Reklámszövetség keretein belül működő IAB Hungary alelnöke, és hozzátette, az látszik, hogy a kormány nem tett erőfeszítéseket arra, hogy az adót minden szereplőtől egyformán hajtsa be.
„De nem az a célunk, hogy az eddig kevésbé érintett szereplők fokozott kárt szenvedjenek, hanem, az adó megszüntetése, hogy tehermentesüljenek a médiapiac szereplői, hogy ne álljon rosszabb színvonalú vagy kevesebb médiaszolgáltatás a társadalom rendelkezésére” - mondta Kardos Gábor.
Szűkülő mozgástér
A médiapiac szereplői különböző mértékben támaszkodnak a reklámbevételekre, ezért nem minden résztvevőt egyformán sújt a reklámadó.
„Az online piacon jellemzően nincs terjesztési típusú árbevétel, a teljes bevétel reklámból származik, amelynek most egy olyan adóterhe növekszik, ami a teljes árbevételre vetül, tehát a veszteségesen vagy akár éppen nyereségesen működő vállalatok nagyon jelentős terhet kell, hogy cipeljenek.”
Kardos Gábor hangsúlyozta, a szakmai elemzésekből arra jutottak, a reklámadónak sem nemzetgazdasági, sem médiapiaci haszna nem jelentős, ezért
a jogalkotó motivációja egy másik, akár politikai térben fogalmazódhatott meg,
különben nem lenne indokolt az adó fenntartása és főleg nem fokozása - fogalmazott a Magyar Reklámszövetség keretein belül működő IAB Hungary alelnöke.
„Folyamatosan szűkül a független médiaszereplők mozgástere Magyarországon.
Főleg azoknak a szereplőknek jelent nagyobb terhet egy ilyen adó kifizetése, amelyek nem férnek hozzá más, például kormányzati vagy kormányközeli forrásokhoz" – jegyezte meg Kardos Gábor.