eur:
386.98
usd:
356.05
bux:
68088.24
2024. május 18. szombat Alexandra, Erik

Hende Csaba tájékoztatott az Afganisztánban megsérült katonák állapotáról

A honvédelmi miniszter csütörtök délután meglátogatta a budapesti Honvédkórházban az Afganisztánban megsérült négy katonát. Hende Csaba egri sajtótájékoztatóján elmondta, hogy valamelyest javult a baleset legsúlyosabb sérültjének állapota.

A miniszter közlése szerint Scheibli Tamás szakaszvezető, a balesetet szenvedett M-RAP MaxxPro típusú jármű vezetője továbbra is rendkívül súlyos állapotban van.

A katona "súlyos agyrázódást szenvedett, bizonyos vérzések vannak az agyában. Folyamatosan figyelik, hogy a koponyaűri nyomás nem éri-e el a kritikus mértéket".

Mint mondta, a Honvédkórházban, az ország egyik legjobb kórházában ápolják, és mindent elkövetnek teljes felgyógyulásáért. Hozzátette, hogy az előző naphoz képest javulás tapasztalható a szakaszvezető állapotában.

Egy másik katona - folytatta - lábszártörést és tüdőzúzódásokat szenvedett, ugyanis a biztonsági övvel együtt a rendkívül kényelmetlen repeszálló mellény olyan mértékben megnyomta a mellkasát, hogy a tüdeje is megsérült.

A további két katona állapota megnyugtató, ők csak könnyebb sérüléseket szenvedtek - mondta Hende Csaba.

Az elhunyt Dálnoki András szakaszvezető toronylövész, valamint a járműparancsnok Róth Orsolya őrmester földi maradványait vasárnap szállítják haza, és Kecskeméten fogadják a koporsókat - fűzte hozzá.

A baleset körülményeit firtató kérdésre Hende Csaba azt felelte: "pillanatnyilag érthetetlen", hogy a vezető, aki már kétezer kilométert hajtott az M-RAP MaxxPro típusú járművel, és Németországban, illetve Afganisztánban is kiképzést kapott rá, miért rántotta hirtelen balra a kormányt. Hozzáfűzte, hogy a katonák - elmondásuk szerint - mindannyian be voltak kötve.

Az M-RAP MaxxPro típusú jármű, amelyből 19-et az idén tavasszal bocsátottak az Afganisztánban szolgáló tartományi újjáépítési csoport rendelkezésére az amerikai szövetségesek, a ma létező legbiztonságosabb, aknák elleni védelmet nyújtó jármű. Ezek a járművek magas építésűek, V alakú a padlójuk, hogy az alattuk felrobbanó pokolgépek lökéshullámát elvezesse. A sima padlójú járművet ugyanis feldobja a lökéshullám - magyarázta a miniszter.

Az öt járműből álló magyar katonai konvoj az afganisztáni Mazari-Sarifból Puli-Humriba tartott egy a németek által épített, kitűnő állapotban lévő műúton, vagyis a katonák "feltehetőleg nyomták a gázt, ahogy kell" - mondta, hozzátéve: ilyen útviszonyok között tökéletesen alkalmas ez a jármű arra, hogy nagy sebességgel közlekedjen.

A konvoj elé még jóval az első M-RAP előtt kanyarodott ki egy afgán jármű, és a konvoj megkezdte az előzését. A balesetet szenvedett eszköz a harmadik volt a konvojban, és ahogy odaért az afgán jármű mellé, a gépkocsi vezetője balra rántotta a kormányt. Ráhajtott az útpadkára, az megdobta, ezután többször átfordult, a torony pedig leszakadt.

"Nem tudjuk, hogy a járművezető miért kapta félre a kormányt, erre nincs magyarázat, a mögöttük haladók semmi olyan objektív körülményt nem vettek észre, ami miatt ezt a mozdulatot meg kellett tennie" - fogalmazott a miniszter.

A baleset körülményeinek helyszíni vizsgálatát a német katonai rendészet végzi, miután német parancsnokság alatt áll a régió. A jövő hétre várják a jelentést - mondta Hende Csaba.

Címlapról ajánljuk

Tényleg megvan a válasz az ősi piramisok titkára?

A Nílus egy mára teljesen eltűnt, ősi mellékága mentén épültek fel az ókori egyiptomi piramisok, köztük a híres gízai piramis, több mint négyezer éve - állapította meg a piramisok építésének rejtélyét kutató amerikai kutatócsoport.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.05.21. kedd, 18:00
Rigó Csaba Balázs
a Gazdasági Versenyhivatal elnöke
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×