Nem engedhető meg, hogy ránk dőljön a ház fél vagy egy év múlva, és azok kérjék számon a helyzetet a leghangosabban, akik azt előidézték - mondta az InfoRádió Aréna című műsorában a főpolgármester. Tarlós István az Állami Számvevőszék vizsgálatát kérte, hogy leltár készüljön.
Az október 3-án megválasztott főpolgármester kiemelte: megkapta az első hozzávetőleges adatokat a Főpolgármesteri Hivataltól és a BKV-tól, ez alapján pénzügyi szempontból nagyon aggasztó a helyzet. A korábbi városvezetés félrevezette a budapestieket a város gazdasági állapota kapcsán, Budapest csődközeli helyzetben van - hangsúlyozta. Hozzátette: akkora a pénzhiány, ami állami segítség nélkül nem kezelhető, és felvetődik a kérdés, hogy jövőre finanszírozható-e a város.
Több mint ezer milliárd a főváros adóssága
Az államnak be kell avatkoznia, teljesen vagy részben át kell vennie feladatokat a fővárostól - közölte Tarlós István, példaként említve a BKV-t. A főpolgármester kiemelte: a közlekedési vállalat adóssága Budapest adóssága. Az adatokat ismertetve elmondta, hogy a BKV belső adósságállomány több mint 700 milliárd forint, ami jórészt az amortizációs költségek elmulasztásából adódik, és ezt képtelenség tovább görgetni. A banki adósság 80 milliárd forintra rúg, míg a főváros közvetlen adóssága több mint 200 milliárd forint, és ebben a 4-es metró első szakaszának pénzhiánya nincs is benne - fejtette ki.
Budapest adósságállománya meghaladja az ezer milliárd forintot, és ez megkérdőjelezi a város finanszírozhatóságát - hangsúlyozta Tarlós István. A főpolgármester szerint az ÁSZ-nak elegendő megvizsgálni a BKV pénzügyi helyzetét, a 4-es metró forráshelyzetét és a városháza adósságállományát, és ebből megállapítható, hogy a főváros finanszírozható-e.
Az állam is tulajdonos lehet a BKV-ban
A BKV fizetésképtelenné válhat - emelte ki Tarlós István. A főpolgármester azt mondta: három elképzelés létezik a helyzet kezelésére. Az egyik megoldási lehetőségként említette, hogy az állam megszerzi a közlekedési társaság tulajdonrészének felét, a BKV-t a MÁV-val és a Volánnal egybevonják, és egy közös cégként működtetik. A fővárosnál maradhatna a forgalomszervezésre szóló jogosítvány - tette hozzá.
Az államnak részben vagy egészben át kell vállalnia a BKV adósságát, különben a cég működésképtelenné válik. Ez a főváros totális kudarca lehet, de ettől nem mentes a kormány sem, mivel nem engedheti meg, hogy a budapesti közösségi közlekedés összedőljön - fejtette ki Tarlós István.
A főpolgármester kiemelte: helyzetfelmérést készít Orbán Viktornak, és a kormányfő részéről nem kérdés, hogy a feladatokat meg kell oldani. A kormány és a főváros között gördülékeny az együttműködés, és ha nem lenne a BKV és a 4-es metró problémája, csak néhány esetben kellene a kabinettel tárgyalni, de ez a két ügy gazdaságilag tönkretette a várost - fejtette ki.
Kiszervezhetik a buszközlekedés egy részét
A BKV-vezérigazgató jobban muzsikál, mint a városvezetés, hiszen két év alatt többet ért el, mint a politikusok húsz év alatt - emelte ki Tarlós István, hozzátéve, hogy Kocsis István alatt a cég éves deficitje jelentősen csökkent, a gyanús szerződések nagy részét átadta, így az elszámoltatás hamarabb kezdődhetett meg.
Gyorsan új, alacsonypadlós, környezetkímélő buszokra lenne szüksége a közlekedési vállalatnak - vélekedett a fideszes politikus, aki szerint a buszközlekedés egy részét érdemes lenne kiszervezni.
A teljes interjút meghallgathatja, ha ide kattint.
Hanganyag: Exterde Tibor