eur:
402.27
usd:
366.84
bux:
74032.43
2024. október 7. hétfő Amália

Tarlós István: Az állam tulajdonos lehet a BKV-ban

Csődközelinek nevezte Budapest pénzügyi helyzetét a főpolgármester az InfoRádió Aréna című műsorában. Tarlós István azt mondta: a főváros és a BKV belső és tényleges adóssága meghaladja az ezer milliárd forintot, és a helyzet nem kezelhető az állam segítsége nélkül. A közlekedési cég állapotának javítására az egyik megoldás az lehet, ha az állam 50 százalékos tulajdonrészt szerez a BKV-ban, és a MÁV-val, valamint a Volánnal együtt létrehoznak egy közlekedési holdingot - közölte a főpolgármester.

Nem engedhető meg, hogy ránk dőljön a ház fél vagy egy év múlva, és azok kérjék számon a helyzetet a leghangosabban, akik azt előidézték - mondta az InfoRádió Aréna című műsorában a főpolgármester. Tarlós István az Állami Számvevőszék vizsgálatát kérte, hogy leltár készüljön.

Az október 3-án megválasztott főpolgármester kiemelte: megkapta az első hozzávetőleges adatokat a Főpolgármesteri Hivataltól és a BKV-tól, ez alapján pénzügyi szempontból nagyon aggasztó a helyzet. A korábbi városvezetés félrevezette a budapestieket a város gazdasági állapota kapcsán, Budapest csődközeli helyzetben van - hangsúlyozta. Hozzátette: akkora a pénzhiány, ami állami segítség nélkül nem kezelhető, és felvetődik a kérdés, hogy jövőre finanszírozható-e a város.

Több mint ezer milliárd a főváros adóssága

Az államnak be kell avatkoznia, teljesen vagy részben át kell vennie feladatokat a fővárostól - közölte Tarlós István, példaként említve a BKV-t. A főpolgármester kiemelte: a közlekedési vállalat adóssága Budapest adóssága. Az adatokat ismertetve elmondta, hogy a BKV belső adósságállomány több mint 700 milliárd forint, ami jórészt az amortizációs költségek elmulasztásából adódik, és ezt képtelenség tovább görgetni. A banki adósság 80 milliárd forintra rúg, míg a főváros közvetlen adóssága több mint 200 milliárd forint, és ebben a 4-es metró első szakaszának pénzhiánya nincs is benne - fejtette ki.

Budapest adósságállománya meghaladja az ezer milliárd forintot, és ez megkérdőjelezi a város finanszírozhatóságát - hangsúlyozta Tarlós István. A főpolgármester szerint az ÁSZ-nak elegendő megvizsgálni a BKV pénzügyi helyzetét, a 4-es metró forráshelyzetét és a városháza adósságállományát, és ebből megállapítható, hogy a főváros finanszírozható-e.

Az állam is tulajdonos lehet a BKV-ban

A BKV fizetésképtelenné válhat - emelte ki Tarlós István. A főpolgármester azt mondta: három elképzelés létezik a helyzet kezelésére. Az egyik megoldási lehetőségként említette, hogy az állam megszerzi a közlekedési társaság tulajdonrészének felét, a BKV-t a MÁV-val és a Volánnal egybevonják, és egy közös cégként működtetik. A fővárosnál maradhatna a forgalomszervezésre szóló jogosítvány - tette hozzá.

Az államnak részben vagy egészben át kell vállalnia a BKV adósságát, különben a cég működésképtelenné válik. Ez a főváros totális kudarca lehet, de ettől nem mentes a kormány sem, mivel nem engedheti meg, hogy a budapesti közösségi közlekedés összedőljön - fejtette ki Tarlós István.

A főpolgármester kiemelte: helyzetfelmérést készít Orbán Viktornak, és a kormányfő részéről nem kérdés, hogy a feladatokat meg kell oldani. A kormány és a főváros között gördülékeny az együttműködés, és ha nem lenne a BKV és a 4-es metró problémája, csak néhány esetben kellene a kabinettel tárgyalni, de ez a két ügy gazdaságilag tönkretette a várost - fejtette ki.

Kiszervezhetik a buszközlekedés egy részét

A BKV-vezérigazgató jobban muzsikál, mint a városvezetés, hiszen két év alatt többet ért el, mint a politikusok húsz év alatt - emelte ki Tarlós István, hozzátéve, hogy Kocsis István alatt a cég éves deficitje jelentősen csökkent, a gyanús szerződések nagy részét átadta, így az elszámoltatás hamarabb kezdődhetett meg.

Gyorsan új, alacsonypadlós, környezetkímélő buszokra lenne szüksége a közlekedési vállalatnak - vélekedett a fideszes politikus, aki szerint a buszközlekedés egy részét érdemes lenne kiszervezni.

A teljes interjút meghallgathatja, ha ide kattint.

Hanganyag: Exterde Tibor

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
MÁV-vezérigazgató a késésekről: rendkívül bosszantó, itt az ideje a felújításoknak

MÁV-vezérigazgató a késésekről: rendkívül bosszantó, itt az ideje a felújításoknak

A tervek szerint jövőre megkezdődnek azok a vasúti pályafelújítások, melyek eredményeként a jövőben kevesebb késéssel közlekedhetnek a vonatok – mondta az InfoRádióban a MÁV-csoport vezérigazgatója. Hegyi Zsolt hozzátette: idén nyáron a balatoni vonalon is voltak komolyabb fennakadások, ezeken menetrendi átszervezéssel változtatna a vasúttársaság a 2025-ös főszezonban.

Karácsony Gergely: az én felelősségem az, hogy a város működését garantáljam

A főpolgármester várospolitikát fog képviselni, a frakciók pedig, úgy tűnik, hogy pártpolitikát akarnak képviselni a várospolitika farvizén – mondta Karácsony Gergely az InfoRádió Aréna című műsorában. Budapest főpolgármestere beszélt a közgyűlési többség megszerzésének a lehetőségeiről, a költségvetés nehézségeiről, a kormánnyal való viszonyáról és az autósüldözés folytatásáról is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.10.08. kedd, 18:00
N. Rózsa Erzsébet
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem tanára, a Világgazdasági Intézet munkatársa
Esnek a tőzsdék, kilőtt az olaj ára

Esnek a tőzsdék, kilőtt az olaj ára

Múlt pénteken végül sikerült javítaniuk a közel-keleti konfliktus eszkalálódásával terhelt heti teljesítményükön a tőzsdéknek, részben a vártnál jóval erősebb amerikai munkaerőpiaci adatnak köszönhetően. A pozitív momentum úgy tűnt, hogy a hét elején is kitart, hiszen Ázsiában emelkedtek ma a tőzsdék - bár kínai piacok egy része továbbra is zárva tartott -, és Európában is pozitív felütéssel indult a nap, ezt követően elbátortalanodtak a befektetők és oldalazást láttunk Európában, az amerikai tőzsdék pedig egyre nagyobb mínuszban vannak. Eközben a geopoltikai feszültségek fokozódásának köszönhetően nagyot ugrott az olaj ára.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×