2024. június 26. szerda János, Pál
Nyitókép: NASA

Döbbenetes felfedezést tett a James Webb űrtávcső

Sosem találtak még ennyire ősi galaxisokat korábban.

Az ismert univerzum két legősibb galaxisát fedezte fel a James Webb űrtávcső – írja a Live Science nyomán a 24.hu. Ezek a csillagrendszerek mindössze 300 millió évvel az ősrobbanás után alakultak ki, de a szakértők szerint a jövőben találhatnak majd ennél is idősebb galaxisokat.

A két égitest a JADES-GS-z14-0 és a JADES-GS-z14-1 jelet kapta, és szokatlanul nagynak számítanak ahhoz képest, hogy milyen régen alakultak ki.

NASA, ESA, CSA, STScI, B. Robertson (UC Santa Cruz), B. Johnson (CfA), S. Tacchella (Cambridge), P. Cargile (CfA).)

Kettejük közül a nagyobbik galaxis 1600 fényév átmérőjű, ami bizonyítja, hogy a korai galaxisok sokkal gyorsabban gyarapodtak, mint azt korábban lehetségesnek hittük – olvasható.

Stefano Carniani, a felfedezésről szóló új tanulmány szerzője szerint döbbenetes, hogy csupán 300 millió év alatt ilyen hatalmas rendszereket tudott létrehozni az univerzum.

Korábban már a Hubble űrteleszkóp is kutatta a világűr azon részét, ahol az ősi párost most megtaláltak, az azonban nem tudta érzékelni ennyire idős galaxisok fényét. A kutatók szerint a James Webb űrtávcső viszont még ennél régebben kialakult, akár 200 millió éves galaxisokat is találhat majd a jövőben.

Kiss J. László az Arénában: még ez a német kormány fog evickélni 2025 szeptemberéig

Az EP-választás megmutatta a német politikai erőviszonyokat, a kormánypártok kisebbségbe kerültek, de így sem számít előre hozott választásokra Kiss J. László. A Budapesti Corvinus Egyetem emeritus professzora az InfoRádió Aréna című műsorában beszélt az AfD jövőjéről, a lehetséges kancellárjelöltekről és arról, hogy a sorkötelezettség miért nem nyerő téma Németországban.
2024.06.26. szerda, 18:00
Szalai Máté
Közel-Kelet-szakértő, az olaszországi Ca’Foscari Egyetem kutatója
Égett a forró drót Washington és Moszkva között, reagáltak az oroszok Trump béketervére – Háborús híreink szerdán

Telefonon beszélt egymással Lloyd Austin amerikai és Andrej Belouszov orosz védelmi miniszter – 2023 márciusa óta nem volt ilyen beszélgetés. A Pentagon szerint a két fél a nyitott kommunikációs csatornák fenntartásának szükségességéről beszélt, az orosz védelmi minisztérium szerint arra figyelmeztették Washingtont, hogy tovább eszkalálhatják a konfliktust az Ukrajnának nyújtott fegyverszállítmányok. Donald Trump amerikai elnökjelölt két tanácsadója olyan béketervet tett le az asztalra, amely az Ukrajnának nyújtott támogatás felpörgetésének fenyegetésével késztetné Oroszországot béketárgyalásokra. A Kreml úgy reagált, nyitottak a tárgyalásra a „harctéri realitások” tükrében, vagyis az elfoglalt területeket semmiképpen nem adják vissza.